Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Højttalere til surround
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højttalere til surround

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Damkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Aug 2012
Location: Østjylland
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Damkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højttalere til surround
    Posted: 12 Apr 2013 at 10:42
Hej

Jeg går med tanker om at skifte mine højttalere i stuen ud.

For ikke så længe siden, så byggede jeg nogen små højttalere til mit hjemmekontor og det er blevet så vellykket, at jeg har fået blod på tanden og lyst til at bygge nogen til stuen...

Der er tale om et 90+% dedikeret surround anlæg, som dog gerne mÃ¥ lyde godt til musik Wink

Jeg vil gerne have den dynamik og "smæk", som der er i biografen - selv om jeg ved, at det nok ikke er helt muligt pga. rummets størrelse og begrænsning i membran areal...

Problemet er, hvordan jeg griber det an og kommer videre.
Jeg er ikke helt tryg ved at begynde helt fra bunden selv, da jeg tror at vejen til succes er lang, hvis man intet kender til enhederne på markedet for slet ikke at tale om opbygning af delefilter...
Derfor er jeg nok mest til at finde konstruktioner, som er prøvet og vellydende.

Jeg har bare lidt svært ved at finde en passende konstruktion...
Jeg har en ide om, at dynamikken og "smæk" skal findes i ikke for små enheder og gerne en høj effektivitet - jeg ved ikke, om det rigtigt, det er bare min fornemmelse.

Jeg har kigget en del på Troels Gravesens hjemmeside og har kig på hans Jenzen og TQWT/DTQWT konstruktioner.
Jenzen syntes jeg ikke er de kønneste jeg har set... og jeg ved ikke, hvad man evt. skulle matche dem med mht. center og bagkanaler.
TQWT'erne findes der jo faktisk  en center til og en bagkanal (Quattro) til. Men, for mig lyder det til, at disse er optimeret til rørforstærkere og jeg er lidt i tvivl om de er velegnet til en surround opsætning?

Jeg er som sagt helt nybegynder inden for dette, så bær over med mig....
Men, er der nogen der kender nogen konstruktioner, som måske kunne være det jeg leder efter?
Eller, hvordan kommer jeg videre...

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2013 at 11:43
Nu har jeg ikke fået lyd på mine endnu, men jeg har bygget en twistet version af friman's små højttalerer.
Det er svinebillige basenheder og en simpel konstruktion. 4 stk. af dem og du har front- og baghøjttalerer.
 
En tegning af dem.
 
Back to Top
Damkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Aug 2012
Location: Østjylland
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Damkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2013 at 12:21
De ser ellers godt ud.

Men, jeg har på fornemmelsen, at følsomheden måske er for lav på dem?
Så vidt jeg har forstået, så må man give køb på følsomheden for at få dybte i et lille kabinet?
Jeg er også i tvivl om der er membran areal nok til at give den dynamik jeg er ude efter?

Der er grænser for hvor store kabinetter jeg har plads til, men jeg har en forstÃ¥ende kone Wink og jeg er villig til at gÃ¥ op i størrelse pÃ¥ fronterne i forhold til mine Vienna Mozart, hvis det giver mening.


Edited by Damkel - 12 Apr 2013 at 12:28
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz