Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: første Subwoofer til stuen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


første Subwoofer til stuen

 Post Reply Post Reply
Author
Message
newbie View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote newbie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: første Subwoofer til stuen
    Posted: 28 Nov 2012 at 21:22

Hej 

først jeg er helt ny her på siden som bruger, jeg har lusket lidt rundt og syns det virker som et seriøst forum. kontra mange andre.

jeg er ved at opbygge min første "rigtige" hjemmebiograf, og mangler kun en subwoofer, den vil jeg gerne bygge selv,

det skal være en 12" aktiv med indbygget forstærker, og prisen skal være i den billige ende, da det som sagt er første gang jeg skal bygge selv.

her er den den enhed jeg havde tænkt mig:

og forstærkeren:
135 watt RMS ved 8 ohm 
175 watt ved 4 ohm 
250 watt musik 
Frekvensregulering fra 40 til 150 Hz 
Faseregulering fra 0 til 180 grader 
Ydre mÃ¥l: 220 x 300 mm 
IndbygningsmÃ¥l: 204 x 284 mm 
Indbygningsdybde: 85 mm
Standby forbrug: ca. 0,5 mAmp

Plads er ikke noget problem så den skal laves så det lyder bedst. det skal være med port.
jeg godt finde nogle programmer til at udregne kabinetter, men ingen vejledningen i hvordan de virker osv.

nogen der kan vejlede mig lidt vil rigtig gerne igang da det som sagt er der sidste jeg mangler???

SmileSmile

en anden ting hvad siger folk her pÃ¥ siden til 
hoejttalerbutikken.dk ??

uden at vide det virker det nogen steder på siden som om de bare vil sælge uden at vide hvad det er??


på forhånd tak :-)


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2012 at 21:43
Så kunne det være du skulle kigge på denne her:

XLS 12"

Det er i hvert fald ikke specielt dyrt, SÃ¥ ville jeg skrive til sælger og se om han ikke kan se et nummer pÃ¥ den, sÃ¥ vi kan give dig nogle rÃ¥d til at kabinetstørrelse, port osv   

Det kan godt være din forstærker er lidt i den lette ende, men det burde kunne gå. Især fordi du ikke har planer om at proppe enheden i en lille bitte kasse

Edited by Digital_thor - 28 Nov 2012 at 21:46
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2012 at 21:45
Ang. udregningsprogrammer er http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver meget nemt at bruge.
Der kan du se at et 50l kabinet afstemt til 30 Hz vil fungere fint. På den side, jeg har linket til, kan man også udregne porte.
Jeg kender ikke firmaet.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 18:40
Hej
 
Som udgangspunkt ville jeg give den 50 liter med en Ø10 port (evt. denne) med en længde pÃ¥ 34cm afstemt til 33hz.
En detalje ville være at tilføje radius pÃ¥ længden og skære enden i 45 grader - det mindsker portstøj.
Back to Top
newbie View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote newbie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 20:41
De 50 liter er indvendig? og hva med den indbygget forstærker, og porten skal de trækkes fra, eller spiller det ikke nogen rolle? 

Den med at skære porten i 45 grader havde jeg fanget et eller andet sted:)

Hvad menes med afstemt til xx hz? Er det noget man indstiller eller hvordan? ( men chance for at lyde som en !d!ot )

En anden ting jeg kan ikke finde ud af om der skal dæmpnings materiale i eller ej. Er det kun større og dyre enheder man kan undvære det??


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 20:50
Afstemningsfrekvensen er bare portens resonansfrekvens. Pust hen over en flaske, og du hører en tone - det er samme fænomen. Lang port lav frekvens - kort port, høj frekvens. Afstemningsfrekvensen skal passe til enheden.
Der skal ikke, ikke, ikke dæmpningsmateriale i en subwoofer. De stående bølger ligger ved frekvenser, som subben ikke gengiver.

Back to Top
newbie View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote newbie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 21:56
fantastisk, så gir det mening :-)

som sagt er jeg godt klar over det er i den billige ende, men er det et helt håbløst projekt med de komponenter??
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 22:15
nejda. Hvad koster enheden?
Back to Top
newbie View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote newbie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2012 at 22:39
550 for basen og 725 for forstærkeren. hmm tænker meget på om jeg skulle bruge lidt flere kr. når jeg nu er i gang, eller evt købe brugt, syns bare det er svære at købe brugt når jeg ikke nar så meget forstand på det, alle har jo guldet når de selv skal sige det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz