Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: TQWT Projekt... Meget længe undervejs..
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


TQWT Projekt... Meget længe undervejs..

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Martin156 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 30 Mar 2009
Location: Stenderup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin156 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TQWT Projekt... Meget længe undervejs..
    Posted: 13 Nov 2012 at 17:26
Jeg begyndte for snart 4 (ja, FIRE) år siden at bygge et tqwt kabinet til nogle enheder jeg havde til overs fra min bilstereo "karriere".. Det var meningen at det skulle blive til et sæt, men det nåede aldrig længere end hertil:



Nu vil jeg gerne have dette lavet færdig til test, så jeg kan finde udaf om min vision nogensinde bliver til noget.. Eller om jeg skal finde på et andet design..

Grunden til at jeg skriver som jeg gør er, at tegningerne og de tilhørende beregninger i mellemtiden er forsvundet i tre flytninger, og jeg kan ikke huske en bjælde af teorien bag..

Så strategien må være at få det her samlet, få det målt og se om der kan laves et filter til den.. Hvis det duer må jeg så lave kabinet nr. 2.. Ellers må jeg i tænkeboks med et mere traditionelt design.

Enhederne er disse:
mellemtone: Hybrid Audio Legatia L6
diskant: Hybrid Audio Legatia L1

Data kan findes gennem dette link: http://hybrid-audio.com/downloads/discontinued-products/ Dokument nr. 2 og nr. 4

Mine spørgsmål må så være:

  • Er der nogen der ved noget om dæmpemateriale og placering heraf i et TQWT?
  • Er der en der vil være behjælpelig med at mÃ¥le? og evt. simulere filter?




Edited by Martin156 - 13 Nov 2012 at 17:39
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2012 at 17:31
dine link viser ingen enheder

men det du skal tænke på er at især basserne er kabinettet jo strikket nøje sammen til.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Martin156 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 30 Mar 2009
Location: Stenderup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin156 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2012 at 17:41
Jeg har rettet linksne, der kunne åbenbart ikke linkes direkte til data-arkene..

Er det ikke ret normalt at kabinettet designes efter bassen (i hvertfald 2-vejs)?? Uanset hvilket princip man bygger efter?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2012 at 19:10
jeg er ikke helt imponeret over dine enheders T&S, mellemtonen har for højt Q efter min mening, og din diskant har en meget høj egenresonans, det vil være praktisk umuligt at få det til at spille godt sammen.

samt der er lidt konstruktionsfejl i dit kabinet, men den kan vi tage senere når vi evt har fundet nogle andre enheder, for de egner sig klart bedst i bilen
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Martin156 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 30 Mar 2009
Location: Stenderup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin156 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2012 at 11:08
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg er ikke helt imponeret over dine enheders T&S, mellemtonen har for højt Q efter min mening, og din diskant har en meget høj egenresonans, det vil være praktisk umuligt at få det til at spille godt sammen.

samt der er lidt konstruktionsfejl i dit kabinet, men den kan vi tage senere når vi evt har fundet nogle andre enheder, for de egner sig klart bedst i bilen
 
Må da nok indrømme at det ikke var det svar jeg håbede på..
 
Men det korte af det lange er, at der ikke bliver noget med andre enheder.. Det har jeg ganske enkelt ikke råd til når kvaliteten skal være den samme.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2012 at 17:31
jamen velkommen til dette forum Wink det svar man fÃ¥r er nok ikke altid det man ønsker, og det er faktisk kun positivt, vi er jo kun til for at hjælpe

jeg er klar over at penge mange gange kan være et problem, og det er da forståeligt.

men prøv at se på enhedernes frekvensgang.

din diskant har en egenresonans på 3000hz, det gør at den lyder langt fra godt lige ved den frekvens, og en diskant skal gerne ligge mellem 2000-3000hz, men hvis JEG skulle bruge din diskant, så ville jeg dele den et stykke over 3000hz, for at få den uro den laver i frekvensgangen væk.

din mellemtone har en NOGET urolig frekvensgang fra 3000hz og opad, det vil afspejle sig en stor del i din samlede frekvensgang fordi det kommer til at ligge så tæt på din delefrekvens.

hvorfor prøver du ikke og sætte det sæt til salg, og så bruger du de penge du får for det, på lidt andre enheder, alternativt kunne du jo bare købe en anden diskant, for det er som jeg ser, den som laver de aller største problemer i min overbevisning

min ærlige mening, jeg tror faktisk du vil blive lidt skuffet over de enheder.


http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Martin156 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 30 Mar 2009
Location: Stenderup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Martin156 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2012 at 17:52
Har haft enhederne til salg i 3 år nu, både herhjemme og i udlandet, og prisen er ved at være så langt nede at jeg ikke kan købe noget fornuftigt for de penge jeg får for dem.. Så det betragter jeg bare ikke som en reel mulighed..

Jeg har gravet lidt i hukommelsen og fundet ud af at dengang jeg brugte dem i bilen delte jeg også diskanterne noget højere end man normalt vil gøre i et 2-vejs system... Mellemtonerne har en brugbar frekvensgang op til 5100hz, hvilket jeg heller ikke har indtryk af er særlig normalt.. Jeg har som sagt fået forlagt mine noter og dsp presets fra dengang, det som jeg husker var at delingen lå mellem 4500 og 5000hz med forskellige stejlheder på mellemtone og diskant. Mon ikke det har været en blød afrulning af mellemtonen og en mere stejl indrulning af diskanten. Det har enten været Butterworth eller Bessel kurver..

Skulle jeg blive skuffet over enhederne skal det blive første gang...
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2012 at 09:03

http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp?c=y#ready

Her kan du lave en beregning af din mellemtone i et TQWT kabinet. SÃ¥ er det bare at mÃ¥le det kabinet du har nu.
 
Michael


Edited by m@dsen - 15 Nov 2012 at 09:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz