Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Delay skal til, ved minimums fase
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delay skal til, ved minimums fase

 Post Reply Post Reply
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delay skal til, ved minimums fase
    Posted: 06 Jun 2009 at 11:58
Hey,

Så fik jeg testet... Og kappen havde ret.

Jeg målte en højttaler igennem rå, og med et simpelt 1.ordens filter.
så skulle simuleringerne gerne passe.

Så målte jeg tidsforskellen på bas og diskant ved at trække tiderne på peaket af impulsresponsen fra hinnanden på de to enheder, og så om det skulle tillægges bassen eller ej.

Rød er målt filter
Blå er simuleret filter

Her er uden Delay.


Her med 40.9us delay


Som det kan ses, er simuleringen mere præcis i toppen hvor delayet er pålagt.


Så det tyder på at vi fremover skal huske at give bassen det delay den er forsinket diskanten. Lyden starter jo lidt længere inde i kabinettet på bassen, og minimumsfasen måler som om enhederne var tidskorrigeret, da den er direkte afledt af frekvenskurven.

Håber Kappen kan uddybe her :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 15:17
Hvordan har du tilføjet tidsforsinkelsen? For hvis man er grundig med normal-fase og gatening, burde det kunne lade sig gøre, jeg er dog ikke sikker på at det bliver korrekt nok - det er ihvertfald ikké nogen ideel fremgangsmåde.

Der er selvfølgelig også den funktion under process som kan tilføje en tidsforsinkelse, men det er vel næsten det samme.

Det rigtige at gøre, burde være at finde fasens første afledte - groupdelay og så undersøge hvilken værdi den lægger sig på og lægge den til minimum-fase, men clio-light er ikke meget for at udlevere den information, det vil std udgaven derimod gerne. Jeg arbejder dog på at få importeret måledata i mathcad, som så burde kunne udlevere alle de informationer man kunne komme til at bruge.

Kort fortalt kan man sige at normal-fase er den målte fase, i praksis kan man bruge denne til ca. ingenting. Excess fase er forskellen mellem minimum-fase og normal-fase, altså alt den information som ikke er interessant. Når excess-fase trækkes fra normal-fase, så ender man op med minimumfase, man trækker altså tiden lyden er i luften fra, så minimum-fase er en emulering af at microfonen befinder sig direkte i membranen og dermed måler den nøjagtige fase. I et system hvor enhedernes akustiske center er placeret identisk, ville det skabe en præcis simuleringen af fase forholdet mellem enhederne, men i et system hvor enhederne ikke sidder tilpasset, vil det ikke komme til at passe uden at man kompenserer for det. Jeg arbejder for tiden på at finde en sikker og effekltiv metode hvorpå det kan lade sig gøre, uden at investere i en større clio model.
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 15:28
Hej
 
Hvad er fase (phase)
 
hilsen
Svend
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 18:52
Hvordan tager man praktisk højde for dette i målinger? hvordan ser man det?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 22:25
Hey,

Jeg har taget en makør (A eller B) og placeret den hvor impulsresponsen for bassen er peaket. Nederst ser du tiden i millisekunder. Det notere du. Så gør du det samme for diskanten og trækker dem fra hinnanden.

Der hvor du giver lspcad dens frekvens og impedans filer, er der et felt der hedder Delay. Der plotter du det ind. Dog skal du lige konventere fra ms til us. (milli til mikro). Dog skal jeg lege mere med det, da mit stadig ikke er 100% præcis. Jeg mangler opløsning på impulsresponsen, så jeg prøver at måle med større opløsning imorgen hvis jeg får lov. Jeg får 40.9us og det passer 100% ved ca 49us.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 23:18
Meget interessant tråd.
Man kan vel også bruge løbetidsforskellen for de to enheder, til at beregne hvor langt enhedernes akustiske center ligger fra hinanden, og dermed hvormeget frontpladen/højtaleren skal tiltes, for at faseforskellen er nul.
Det er vel også muligt, at måle afstanden mellem montage fladen og det akustiske center for en enkelt enhed, og derved medtage denne information i designet af kabinettet.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 23:57
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg har taget en makør (A eller B) og placeret den hvor impulsresponsen for bassen er peaket. Nederst ser du tiden i millisekunder. Det notere du. Så gør du det samme for diskanten og trækker dem fra hinnanden.

Der hvor du giver lspcad dens frekvens og impedans filer, er der et felt der hedder Delay. Der plotter du det ind. Dog skal du lige konventere fra ms til us. (milli til mikro). Dog skal jeg lege mere med det, da mit stadig ikke er 100% præcis. Jeg mangler opløsning på impulsresponsen, så jeg prøver at måle med større opløsning imorgen hvis jeg får lov. Jeg får 40.9us og det passer 100% ved ca 49us.


Okay, ja det havde jeg ikke tænkt over, man kan også gøre det i clio nemlig.

Men du bliver nødt til at bruge fasens første afledte eller gruppeløbstiden på excess fasen som "ham med den korte" også nævner. Jeg ser lige om jeg ikke kan få matcad til at gøre det, så kunne vi evt designe et lille program som også kan.


Edited by kappen - 07 Jun 2009 at 00:10
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2009 at 07:56
Det lyder ikke så slemt at tage højde for som jeg lige eregnede med. Nu vi snakker om det kan jeg huske at jeg undrede mig over at der var stor forskel på diskant og bas/mellemtone, da jeg målte på de små 2vejs her til kontoret. Men det giver jo mening nu.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2009 at 11:24
Hey,

Busk, det nemmeste er at måle enhederne rå, og så måle dem koblet parallel uden filter. Så ændre du z aksen eller delay indtil din simulerede respons falder i hak med den målte. Under settings skal du lige under spl fravælge din målte summation så den ikke indgår i den simulerede. Sig til hvis det skal uddybes.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz