Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt byggeprojekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt byggeprojekt

 Post Reply Post Reply
Author
Message
stoffergoffer View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Okt 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote stoffergoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt byggeprojekt
    Posted: 04 Okt 2012 at 11:46
Hej alle,
Jeg skal i gang med et lidt større projekt i den kommende måned, og jeg håber på at kunne hente lidt assistance herfra. For at gøre det kort skal bygge nogle højtalere som jeg kan bruge når jeg er ude som dj til diverse fester. Jeg har bygget højtalere før, så jeg jeg har en smule erfaring. 



Jeg har fundet tegningerne til højtalerne på en rumænsk hjemmeside, og ideen er at have 2 subwoofer hvor der i hver kan proppes en satellit ned i under transporten.

Jeg har allerede både diskant og bas enhederne som jeg gerne vil bruge, og som 10" enheden til satellitten tænkte jeg at bruge denne. I satellitten havde jeg tænkt mig at sætte 2 af overstående diskanter i hver og så vinkle dem lidt til hver side så lyden dækker et lidt bredere areal. 
Jeg kunne godt tænke mig at der fra forstærkeren bare skulle gå én ledning med det fulde signal hen til bunden, og så en lille ledning fra bunden op til satellitten. Det betyder jo for det første at modstanden bliver utrolig lille 4*8ohm ~ 2 ohm, medmindre jeg sætter nogle af højtalerne i serie. For det andet skal jeg have sat nogle delefiltere i systemet. Jeg har en ide om hvordan jeg vil sætte det sammen:

Mine højtalere er på i alt (40W*2+200W+250W) = 530W så det skal delefilteret kunne holde til. Så det fulde signal løber først hen til dette delefilter (der holder til 600W) og her bliver de lavere frekvenser (<200Hz) delt ud til bassen. Så skal signalet dernæst løbe videre til dette delefilter (der holder til 350W), hvor >3000Hz bliver delt ud til diskanten, og det resterende signal går så til min 10". 



Jeg er lidt i tvivl om hvad der sker med modstanden når der sættes et delefilter på. Der står på hjemmesiden at der er output impedance på 8 ohm, og betyder det så, at lige meget hvad der sættes på tæller det for 8 ohm (så de 2 delefiltere altså giver forstærkeren en modstand på 4ohm), eller skal man stadig bare regne med højtalernes modstand, i så fald kunne det være en ide at sætte diskanterne i serie??  

En fordel ved dette design er at jeg vil kunne bruge satellitterne uden bunden og så vil 10" enhederne pludselig spille bassen da signalet da går direkte til diskant delefilteret.

Håber at der er nogen der har noget input, eller tanker omkring mit projekt der vil hjælpe mig og forbedre det. 



Edited by stoffergoffer - 05 Okt 2012 at 08:15
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz