Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Avance Magnum Super - optimering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Avance Magnum Super - optimering

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avance Magnum Super - optimering
    Posted: 02 Okt 2012 at 13:25
Hej,
 
Jeg er indehaver af et par Avance Magnum Super, erhvervet brugt til yderst fornuftige penge.
 
Som i de fleste kommercielle højtalerkonstruktioner er der indgået kompromisser, for at opnå den ønskede vejl. udsalgspris. Derfor har kabinettet været dæmpet sparsomt og komponenterne i delefiltret yder slet ikke enhederne retfærdighed. I den forbindelse overvejer jeg selvfølgelig (som den pilfinger man nu er) at opgradere komponenterne i delefiltret, eller måske endda udvikle et helt nyt.
 
Enhederne i højtaleren er følgende:
ScanSpeak D2905/990000
ScanSpeak 21W8554 m. faseplug og skumophæng
ScanSpeak 21W-8554 m. faseplug og lavtabs gummi
 
Inden jeg evt. spenderer penge på at erstatte komponenter med nye kvalitetskomponenter med samme værdier, vil jeg derfor høre meninger omkring udvikling/optimering af delefiltret til modellen - er det mon værd at gå i kast med? I denne forbindelse skal det nævnes at jeg desværre har solgt mit ClioWin Lite for nogle år siden, så vil nok komme til at søge hjælp hvis optimering bliver løsninger :-)
--
Sune K
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2012 at 16:13
har du nogle billeder vi kan se, evt af filteret, og kabinettet indeni

men noget asfalt plade eller gummiplade er da altid til at anbefale som start

om hvorvidt du bør fylde mere dæmpning i, det kan være en smagssag, det kan også have effekt......... måske i den forkerte retning, det kan man lytte trimme ind bagefter

men opgradering af seriemodstande og seriekomponenter er da næsten altid et sted givet godt ud.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2012 at 20:59
Hej Ronnie,
 
Jeg har fået dæmpet højtalerne bedre, end de standard var - med måde. Det strammede op på især mellemtonen og øvre bas!
 
Spørgsmålet er vel egentlig om det kan gå at udvikle helt nyt filter, eller blot erstatte standardkomponenterne med tilsvarende værdier blot i bedre kvalitet? Det vil selvfølgelig - alt andet lige - munde ud i bedre udnyttelse af enhederne med bedre lyd til følge. Men hvis jeg skal bruge f.eks. 1.500-2.000kr pr højtaler på komponenter, ville det måske være bedre at få optimeret helt på delefilteret - simpelthen lave nyt..!?
--
Sune K
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2012 at 06:37
Det er jo lidt efter hvad man vil, men du får mest ud af at opgradere dine serie komponenter, parralel komponenter har ikke nogen direkte indflydelse på lyden
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2012 at 20:17
Originally posted by ronnie rasmussen

Det er jo lidt efter hvad man vil, men du får mest ud af at opgradere dine serie komponenter, parralel komponenter har ikke nogen direkte indflydelse på lyden


Nu er jeg nysgerrig: Har du dokumentation for dette, eller er det noget "man tror", og det derfor er blevet ophøjet til "sådan er det bare" Smile.
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 18:48
Originally posted by bknielsen

Originally posted by ronnie rasmussen

Det er jo lidt efter hvad man vil, men du får mest ud af at opgradere dine serie komponenter, parralel komponenter har ikke nogen direkte indflydelse på lyden


Nu er jeg nysgerrig: Har du dokumentation for dette, eller er det noget "man tror", og det derfor er blevet ophøjet til "sådan er det bare" Smile.
Jeg er også af den overbevisning af komponenter direkte (serie komponenter) i signalvejen har størst indflydelse på signalet. Jeg mener dog at de indirekte komponenter (parallel komponenter) stadig har indflydelse på lyden, men ikke i samme grad.
 
F.eks. nytter det ikke noget at benytte en billig spole med en høj indre modstand som parallel komponent, da denne jo har indflydelse på systemets impedans og fase - hermed også lyden. Derfor vil jeg i forbindelse med opgraderingen af komponenter, bestræbe mig på også at holde værdier såsom indre modstand ved skift af spoler i parallel.
 
Jeg kan se om jeg har nogle billeder liggende af filteret, så det tydeligt kan ses at der er indgået kompromis her, hvilket er meget ærgeligt med de fine enheder.
--
Sune K
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz