Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: brug af enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


brug af enheder

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: brug af enheder
    Posted: 31 Mar 2013 at 16:03
Hejsa. Jeg har 4 af disse 10" enheder liggende. http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=DeltaliteII_2510

De er egentlig købt med henblik på at bygge Troels Gravesens dtqwt, hvor de bruges som bas i et kvartbølgehorn. Projektet er dog ik blevet til noget da jeg købte nogle andre højttalere som jeg er glad for. 

Men kan enhederne bruges til noget andet? Det behøver ikke være noget specielt vellydende og hifi agtigt. Min tanke er bare at få dem brugt i et
 billigt projekt til et garage-højttaler projekt... 

Vil de kunne bruges sammen med et diskanthorn som 2vejs højttaler?

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2013 at 21:55
God ide med garageprojekter!

Husk at der er reserveret en særlig plads i helvede til dem, der poster ikke-klikbare links Big smile

Enheden er nok bedre i en åben baffel, eller i et horn, end i en alm. kasse med port. I en snæver vending tror jeg fint, den kunne deles ved 1.5kHz.
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2013 at 03:10
Sorry med linket - min fons browser er åbenbart ikke så kompatibel med linksystemet. 

OB lyder rigtig fint. Horn er for besværligt at bygge, og jeg har plads nok til kæmpe plader med enheder i midten. Har altid gerne ville høre et par følsomme enheder i OB. Basserne har en følsomhed på 97.3 DB. I parallel kommer de så op på 100.3.. 
Men skal der medregnes baffelsteptab (er det ikke det man kalder det, når basserne mister DB i bunden når de bliver installeret i en kasse) i en OB speaker? 

Ang. Placering af enhederne; hvad vil være det smarteste? Diskanthorn i midten og en bas-mellemtone under og over? 

Prøver igen med linket: 



Edited by Stefan - 01 Apr 2013 at 03:12
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2013 at 14:42
Placering: Lyder som en god ide med diskanthorn i midten. Har du en kandidat?
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2013 at 14:55
Nej det har jeg ikke ;(. læste lidt rundt på nettet i går, og b&c's diskanter får ros af brugerne.. Men dem af dem der kan deles lavt nok, er også ret pepperede i indkøb. 

Så der er ingen kandidater endnu, jeg må søge videre.. ;)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2013 at 16:04
Du skal huske at tage i betragtning, at et meget effektivt horn, der dæmpes i delefiltret, i praksis har større belastbarhed - eller kan deles lavere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz