Afstivninger |
Post Reply |
Author | |
Baby Strong
Selvbygger Joined: 19 Feb 2009 Location: Grænsen Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 Nov 2009 at 23:43 |
Hej.
Er der nogle uskrevne regler til hvordan afstivninger skal være/beregnes ? Lige nu tænker jeg på høje slanke højttalere. Når jeg har lavet afstivninger, har jeg aldrig brugt nogle dissideret mål eller skabelon. Hvilke tanker gør I jer, når der skal laves afstivninger. |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Status: Offline Points: 2097 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som udgangs punkt syntes jeg det er vigtigt at halvere de store overflader, og blive ved med det så længe man gider at skære dem. Det tager lang tid at lave en Matrix opbygning, men det er det vær. Bare sørg for at der er rigelig med udskæringer der sikre luft pasage. Der bør være minimum samme pasage ned gennem kabinettet som enhedens membran areal, det vil sige at hvis du har 200cm2 på enheden bør der tilsammen være det samme når lyden skal pasere en afstivning.
Personligt har jeg ikke mere en 20cm mellem hver, mange gange meget mindre hvis jeg laver en matrix.
Busk
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Baby Strong
Selvbygger Joined: 19 Feb 2009 Location: Grænsen Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej.
Okay. En lidt anden stil end jeg er vant til. Jeg bruger samme metode som SWULP her. Vil portfrekvensen blive en anden, hvis man brugte 3 afstivninger imod 2 i en fx. 100cm højttaler ? |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Status: Offline Points: 2097 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nej det giver ingen forskel med antallet af afstivere. Og swulps måde at lave afstivninger også og fin metode, gøre hvad du helst selv vil og syntes du vil ofre af tid. Afstivninger kan man i hvert fald ikke få for lidt af.
Held og lykke med projektet.
Busk
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |