Måle afstand til højttaler |
Post Reply |
Author | |
luxman
Newbie Joined: 28 Jan 2011 Location: brøndby Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 Dec 2014 at 20:34 |
Hej!
Når man læser at delefrekensen på en tre vejs højttaler f.eks er 400 hz og 1200 Hz, hvilken afstand er den så målt fra? Mvh Stefan |
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 609 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg går ud fra at du tænker på ændringen som funktion af afstand pga. forskudt fasecenter af enhederne.
Det er klart at jo længere op i frekvens, jo mere spiller afstanden ind. Men den ændrer ikke nævneværdigt ved delefrekvensen - i hvert fald ved "normale" delefrekvenser. Jeg har lavet en måling her på 1 meter og 2,5 meter, med en deling omkring 2.2kHz, der kan man se en lille forskel. Mange måler på én meters afstand pga. at man ikke kan måle langt nok ned i frekvens, med mindre man har et "lyddødt" rum. Jeg ville ikke bekymre mig så meget om det. |
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
luxman
Newbie Joined: 28 Jan 2011 Location: brøndby Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej igen
Tak for den hurtige respons! Så hvis jeg går efter en meter vil det ikke være helt skævt? Mvh Stefan |
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 609 |
Post Options
Thanks(0)
|
1 meter har du et fint udgangspunkt, du skal alligevel justere med ørerne til sidst
|
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |