2 vejs DCR |
Post Reply | Page <1 234 |
Author | |
Blankholm
Enthusiast Joined: 27 Nov 2017 Location: Aarhus Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der maa jeg lige komme med en tilstaaelse og korrektion. Jeg har tunet portene til 40 hz saa det resultat du har ser rigtigt ud. Inden tuning til 40 hz var tuning paa 50hz. Beklager det har bidraget til uklarhed.
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, det giver mening saa - pyha... Hornresp plejer da ogsaa at simulere rigtigt.
Det var da alligevel en markant forskel mellem din indledende beregning og maaleresultatet. Selv hvis man (som man boer) regner med portenes volumenfortraengning, er forskellen alt for stor. Jeg tror godt, jeg ved, hvor den ligger, men det skal lige regnes efter.
|
|
Blankholm
Post Options
Thanks(0)
|
Tuningen er foretaget ved at mindske port diameter med en foring. Port er nu ca 5,5cm længde 20 cm. Og ja der kunne vaere risiko for portstoej men har testet med signal generator og fra de ca 40 hz og op var ikke noget. Det var en hurtig test saa der kan maaske vaere noget jeg har overset.
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Problemet ligger i, at forklaringen af portdimensionering paa DCR-hjemmesiden er forkert. Han ved godt selv, hvad han laver (og goer det korrekt), men han forklarer det forkert - eller i hvert fald paa en maade, saa det naesten kun kan misforstaas. Forklaringen strider ogsaa direkte imod hans egen verificering paa forrige side, hvor han fjerner skillevaeggen med den indre port. Ser man bort fra endekorrektioner paa portene, passer det praecis med, at du teoretisk set skal reducere dine porte med en faktor kvadratrod(2) i diameter for at opnaa den oenskede/forudsagte tuningsfrekvens for den samme portlaengde. Hornresp regner rigtigt (jeg faar i hvert fald praecis samme resultat selv i min egen model).
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
Naar man naerlaeser hans forklaring, er den saadan set korrekt (alligevel), men man skal holde tungen lige i munden. Foelger man forklaringen, faar man noejagtig 35,5 Hz tuning (dvs. f1=f2/1.126=40/1.126, hvor f2=fb) i V1=20 ltr (=2/3 * Vb) med en 20 cm lang port, der er 53 mm i diameter - og denne diameter er netop dine 75 mm divideret med kvadratrod(2).
|
|
Blankholm
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har maalt begge hoejttalere og det bekraefter at begge har samme respons ved 230 Hz altså pibe-resonansen.
Paa 3 vejs dcr er ser det ikke ud til at pibe-resonansen er fremtraedende. De spikes der er skyldes random støj i lokalet. Repons ujaevnheden ved ca 1100 hz stammer fra mellemtonens ophaeng gaar jeg ud fra. Her er impedans plot fra 3 vejs dvr |
|
Blankholm
|
Post Reply | Page <1 234 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |