Projekt 2025 |
Post Reply |
Author | |
Hansmlauridsen
Enthusiast Joined: 13 Okt 2011 Location: Silkeborg Status: Offline Points: 340 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: Yesterday at 01:14 |
Hej Jeg har brugt efteråret på at gå i "lære" hos den kære Hylle og se om jeg ikke kan få lært kunsten at lave passive delefilter. Det er skisme svært, men også sjovt og den første konstruktion står nu og spiller i stuen med succes hvis i spørger mig, men det har godt nok også givet mig blod på tanden til endnu en sæt at gå og rode med. Så er jeg så småt begyndt at gennemtænke et 2025 projekt og ideen er en slank/høj 3 delt kabinet med identiske baskasser i bund og top. Og her skal jeg bruge lidt hjælp fra de mange på forum med bedre matematiske evner en mig selv. For hvor mange liter skal et kabinet være til 2 stk SB15SFCR39 Racetrack enheder med (aktive) slaver? Ideen er et kabinet hvor der i front skal sidde 2 stk Aktive Racetrack enheder og i ryggen 2 stk identiske enheder som ikke sidder i signalvejen, men som får et kredsløb med flere muligheder for at dæmpe spolen via modstande ala Sonus Faber Extreme. Måske det hedder noget i retning af Active Damped Passive Radiator System??? Hele konstruktionen er påtænkt at have 2 stk af disse baskasser pr. side og så med noget MTM i midten(Regner med at dette skal være Scanspeak 18M eller 18W Revelator og diskanten er endnu ikke fastlagt) Jeg er godt klar over at det er "fy-fy" at bruge samme areal både i den aktive og passive enhed, men der kommer til at være så meget membran areal at de aldrig kommer til at bevæge sig mere en få mm her i vores stue. Så mon ikke det nok skal gå? Selvom jeg tit bygger stort spiller jeg egentligt ikke specielt højt, men kan godt lide lyden af større højttalere med over gennemsnittet membran areal. Mvh Hans |
|
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
|
|
Hansmlauridsen
Enthusiast Joined: 13 Okt 2011 Location: Silkeborg Status: Offline Points: 340 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Her er lige en håndtegnet bette skitse, som jeg håber giver mening.. Tænker når jeg bygger i flere kabinetter, kan jeg genbruge til andre systemer og de 4 baskasser vil jeg kunne bruge til at prøve "Multiple Sub" i min stue. Nå, men hele systemet passivt med baskasserne delt 100-150Hz op til MTM kassen. Vedrørende MTM kassen kunne det være sjovt om man vil kunne bruge 2stk Scanspeak 18M Revalator og prøve at dæmpe dem akustisk i bunden således det vil blive et stort 2,5vejs system. Med de max 90-95db jeg spiller i min stue burde de længe kunne holde til det. Jeg har ingen teori herom, men det er jo nemt at prøve i praksis og hvis det ikke kan lade sig gøre så må det jo blot blive et 3vejs system med meget lav deling i mellem bundkasserne og MTM.. Diskanten kunne være sjovt med Waveguide og jeg bruge en Wavecor TW030WA i dem jeg har stående her i stuen nu og det er simpelthen en tosset god enhed som er virkelig nem at lave filter på da den måler snorlige fra 1000-20000Hz. Men hvis jeg kan få overtalt SB gutterne til at sælge mig et sæt løse Waveguides kunne jeg virkeligt godt tænke med at prøve deres TW29D deri. Men jeg vil bygge et sæt højttalere med masser af muligheder for at lære
mere om passiv deling. Så et stort lege/teste system hvor der både kan
leges med 2vejs i MTM kassen. 2,5vejs med enten en enkelt baskasser, eller begge og sidst med ikke mindst 3vejs deling. Mvh Hans Edited by Hansmlauridsen - Yesterday at 12:35 |
|
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
|
|
Hansmlauridsen
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Glemte at nævne årsagen til at
baskasserne skal spille ind/ud af slidser i siden. Planlægger at have
en plade med dæmpestof et par cm fra enheden ud mod front/bag bafflen
som "burde" virke som en akustisk fælde for lav mellemtone og deraf
kunne give mig mere frihed i delefiltret. Aner ikke om det vil
virke/have en effekt, men ideen skal testes. Desuden 2 stk 4ohms i den ene side og 2 stk 8ohm i anden side af samme kabinet således jeg kan vende dem om og have mere frihed med impedansen. Så kan jeg selv vælge om jeg vil have de 2stk 8ohms, eller de 2stk 4ohms enheder som de aktive. Det kommer selvfølgelig til at kræve jeg laver modstandskredsløb til "slaverne" i 2 versioner, men det kommer til at give en enorm flexibilitet. |
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |