SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed - Byg din egen måletallerken
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byg din egen måletallerken

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Status: Offline
Points: 856
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byg din egen måletallerken
    Posted: 29 Sep 2024 at 21:14
I en del år har jeg taget målinger på øjemål....
Det er nu slut, for jeg har bygget en måletallerken, drejeskive eller hvad vi nu skal kalde den. Den gør livet utrolig meget lettere som højttalerbygger...

I REW er det enkelt at opsætte gentagne målinger med automatisk navngivning, så 0-60 grader målinger kan klares på under 60 sekunder. MEGET anvendeligt ved test med optimering af diffraktioner.

Jeg har spekuleret på hvordan jeg nemmest kunne bygge en drejetallerken og here it goes:

-Gran-krydsfinér i 18 mm fra Silvan.
-Små støttehjul langs kanten (Tip fra Daniel, tak for det Big smile). De kan købes i Jem og Fix. 0,5 dråbe syrefri olie til smøring af hjulet. Ingen grund til at vælte det i olie
-15 mm krydsfiner til centrering/højde på hjulet
- 5*50 mm bolt med et par skiver.

Min tallerken blev Ø70 cm. Skulle jeg lave noget om, havde jeg lavet den i Ø100cm.

Optegning. Jeg anbefaler at lave 90 grader vinkler INDEN udskæring



Masser af hjul langs kanten. Er det nødvendigt med så mange? Det ved jeg ikke, men det føles rigtigt med ekstra hjul....




Dimmeren nederst til højre bruger jeg som "styr" til vinkelrette huller. Det fungerer fremragende og jeg har brugt det i flere år. 

Nederst i venstre hjørne har vi dobbeltklæbende gulvtæppetape fra Jem og Fix. Jeg bruger det ofte til at fiksere emner, som ellers er svære at holde/tendens til at skride. På Youtube kan jeg se at mange Japanske snedkere også bruger tape. Enkelt og effektivt



Bolten sidder løst fast.

Jeg har markeret 0-180 grader på begge sider. Sigtekornet er en malerpind.




Med 50-60 kg oven på skiven, kan den drejes med 1 finger.




Edited by Roky - 29 Sep 2024 at 21:23
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 666
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2024 at 22:49
Det er cool :) 

Jeg har bygget mig sådan en her : 
https://www.audiomatica.com/wp/?page_id=3024 . Den snakker sammen med Clio, så den automatisk drejer højtaleren efter hver måling :) 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Status: Offline
Points: 856
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2024 at 10:23
Smart at den kan dreje automatisk!!! Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2024 at 06:30
Jeg er spændt på at høre, hvilket punkt på/under højttaleren I (hver især) bruger som center for rotation, når I måler (og hvorfor) Wink
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 666
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2024 at 11:20
Jeg bruger som regel diskanten som centrum for rotationen. Eller forsøger så vidt muligt at gøre det i hvert fald :) 
Derudover arbejder jeg med minimumfase, da jeg så kan “placere” enhederne på frontbafflen.
 


Edited by Frost - 01 Okt 2024 at 11:21
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2024 at 12:14
Originally posted by Frost Frost wrote:

Jeg bruger som regel diskanten som centrum for rotationen. Eller forsøger så vidt muligt at gøre det i hvert fald :) 
Derudover arbejder jeg med minimumfase, da jeg så kan “placere” enhederne på frontbafflen.
 

Det er nok også det absolut bedste kompromis - og ret optimalt, når vi taler om den øvre deling.

Vil man derimod (isoleret set) måle polar-responsen for en bas ved (helt) lave frekvenser, så vil det være mere rigtigt at lade den dreje om det akustiske center, som her ligger lidt foran enheden/baflen (når man så går op i frekvens, rykker det akustiske center gradvist tættere på enheden).

Dette kan være interessant læsning:



Edited by USXX - 05 Okt 2024 at 10:30
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 666
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2024 at 10:45
Tak for link. 
Spændende læsning Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.