SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed - ScanSpeak 18WU 4741T erfaring?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ScanSpeak 18WU 4741T erfaring?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 661
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ScanSpeak 18WU 4741T erfaring?
    Posted: 20 Aug 2024 at 10:18
Hej Alle. 
Jeg har længe gået og savlet lidt over sådan en her : 


Er der nogen der har hands on erfaring med den? 

Jeg tænker en nogenlunde voksen stander højtaler på en 15-16 liter. 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 661
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2024 at 14:14
Man kunne også downsize lidt og nøjes med en 15WU i stedet. Smile


Her har jeg  simuleret på en 9 liters kasse med en SB racetrack slave i ryggen, tunet til 46hz.

Edit:
Det er dog en lidt høj Qet afrulning, så måske man skal gå lidt på kompromis med dyb bas og lande på 5-6 liter og ca 44hz tuning. Group delay ser i hvert fald væsentligt pænere ud med det mindre kabinet :)

Blå er uden filter. 

filtrets overførselsfunktion: 





Kabinetstørrelse :
 


Der er taget højde for diffraktion/baffelstep i filtret, så følsomheden vil lande på ca 80db/2.8v. 

Med hensyn til diskantvalg, så kunne så være sjovt at bruge en SS diskant, eventuelt en af de nye TX domer. eller en god gammel R29 ringstråler.
Alternativt kunne jeg finde på at prøve en Wavecor 22mm dome, eller måske en SB af en art.

jeg ville sikkert designe en waveguide for at få styret udstrålingen lidt ned mod delingen mellem bas og diskant. 

Indtil videre er det her bare tankeleg, men kunne være et sjovt projekt i fremtiden :)

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Status: Offline
Points: 627
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2024 at 09:22
Du behøver da ikke designe en waveguide når der allerede er masser af dem online - eller det er måske fordi udfordringen er tiltrækkende? Wink

Hvad med et sæt Purifi 6" i stedet?



Edited by Digital_thor - 24 Aug 2024 at 09:23
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 661
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2024 at 13:28
Originally posted by Digital_thor Digital_thor wrote:

Du behøver da ikke designe en waveguide når der allerede er masser af dem online - eller det er måske fordi udfordringen er tiltrækkende? Wink

Hvad med et sæt Purifi 6" i stedet?


Hvilken waveguide tænker du vil matche en 15W i udstrålingskarakteristik? Gerne til en R29er eller sb29?

Jeg har faktisk et sæt Purifi 6" liggende, men det må blive på et andet tidspunkt LOL

 

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Status: Offline
Points: 627
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2024 at 17:21
Jeg ville kigge her:

Her vælger du blot den waveguide, som passer til dit kabinet, udstrålningskaraktestik, som din bas/mellemtone har... selvfølgelig alt efter hvad er passer med filter osv. Det virkede glimrende for mig med et sæt ovale waveguides på 5" til 26ADC og MW13TX Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.