SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed - SB Satori 7.5" Coaxial MT19CP-8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SB Satori 7.5" Coaxial MT19CP-8

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2024 at 07:54
Ups... jeg har da glemt at vise sugekredsen paa diskanten. Den sidder naturligvis parallelt med enheden.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2024 at 11:19
Saa er der alligevel lidt gaver paa en fredag. Nedenstaaende gaelder under samme forudsaetninger som naevnt tidligere. Dette er absolut kun vejledende. Som det ses, er der en ekstra parallelspole paa diskanten, og samtidig er R5,C3 fjernet. I udgangspunktet er DC-modstanden af spolerne i sugekredsene inkluderet i de angivne modstandsvaerdier.




Edited by USXX - 24 Maj 2024 at 11:24
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 661
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2024 at 22:29
Originally posted by USXX USXX wrote:

Jeg kan komme med den ledetraad, at man for at faa fuldt udbytte af strategien skal tilslutte et bestemt ben paa kondensatoren til stel - uanset at den ikke er polariseret.

Jeg har et ret godt bud, men lader den lige haenge lidt endnu Smile



Edited by Frost - 25 Maj 2024 at 22:29
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2024 at 11:41
Den skal helt klart have mere volumen, end jeg har givet den i min prototype/testkonstruktion. Det var et kompromis, da designet ellers ikke gik op. Jeg kunne kun give den 12-13 liter, og den skulle jo alligevel deles nedadtil - men det gaar ikke, og det vidste jeg jo egentlig godt (saerligt naar der er daempemodstand paa og laekage omkring diskanten). Den er ikke frigjort nok i saa lille et volumen. Den skal have 19-20 liter - lukket eller ventileret. Mit kabinet var lukket, men det boer nok vaere basrefleks (af flere aarsager). Her vil en 50 mm (dia.) port vaere fin, og den skal da vaere 8 cm lang. Det giver passende en tuning omkring 49 Hz.

Edited by USXX - 27 Maj 2024 at 11:44
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2024 at 11:50
Jeg skal endnu engang understrege, at power-responsen ikke er perfekt med det viste filter. Frekvensgangen (og summationen/sammenloebet af enhederne) er forbilledlig flot on-axis og lidt off-axis, men man kan godt hoere, at in-room energien ikke er helt optimal. Den lyder dog overraskende godt, naar man staar op (dvs. oeret over enheden) relativt taet paa hoejttaleren LOL. Der er lidt at arbejde videre med, men det bliver ikke foreloebig for mit vedkommende.

Edited by USXX - 27 Maj 2024 at 11:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2024 at 15:39
Naa, det blev ikke til uddeling af sodavandsis i denne omgang.

Svaret er, at den via E-feltet indkoblede stoejstroem (i=C*dVc/dt) skal have den mest lavimpedante vej retur til sin kilde (dvs. elvaerket).

Det er primaert kondensatorens yderste vikling, der opsamler stoej fra omverdenen via spredningskapaciteten, C (som ikke har noget med kondensatorens vaerdi at goere). Derfor opnaas den bedste (skaermnings-) effekt ved at tilkoble benet forbundet til denne vikling direkte til stel (producenter af ellers fremragende "high-end" audio-kondensatorer er sjaeldent opmaerksomme paa dette, saa de laver oftest ikke nogen markering - shame on them).

Alternativet er, at stoejstroemmen kobles videre ind i kredsloebet.

Vc er spaendingen over spredningskapaciteten.


Edited by USXX - 02 Jun 2024 at 15:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2024 at 09:56
Ved seriekondensatorer skal/boer den yderste folie vaere forbundet til kondensatorens "udgang", da denne er taettest paa stel. Som eksempel kan vi tage et simpelt foerste ordens hoejpasfilter paa en diskant. Her skal forstaerkeren saa vaere forbundet til kondensatorens inderste folie, og den yderste folie skal vaere forbundet til diskantenheden.

Edited by USXX - 03 Jun 2024 at 09:56
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2024 at 09:59
Jeg fandt i oevrigt lige denne video, som viser et par metoder til at bestemme, hvilket ben der er forbundet til den yderste folie.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.