Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 6,5 mellemtone med højt Q
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


6,5 mellemtone med højt Q

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 6,5 mellemtone med højt Q
    Posted: 18 Sep 2012 at 08:37
hej drenge, jeg leder efter nogle gode mellemtoner i 6,5" som skal bruges i min bil, hvor højt skal jeg op i Q for at de performer i et forholdsvis lille kabinet? vi snakker 5-6 liter
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2012 at 20:05
Hvor stor er bilens kabine?
NÃ¥ skidt - selv i min Lupo kunne denne være en drøm:  http://www.carsound.dk/log/links/Esotar2_650_NEU.pdf
 
Vh.
Holm


Edited by Holm - 18 Sep 2012 at 20:17
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2012 at 22:32
det er en passat stc. så den er rimelig stor, og dynaudio bliver det aldrig, bvadder, bryder mig slet ikke om deres lyd, måske deres esotar diskant
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2012 at 16:02
Ok, smag og behag ... Jeg kender i øvrigt ikke selv Dynaudios bilstereo, men har opfattelsen af, at det nærmest er modificerede enheder fra deres standardprogram - og således kunne være interessant også i HIFI sammenhæng, hvor Dynaudio ikke sælger HIFI-enheder til private.
 
Mine kriterier for caraudio er en del forskellige fra boligHIFI. Først og fremmest er bÃ¥de det akustiske miljø og temperatur/luftfugtighed meget anderledes. I en bil sidder man nærmest inde i et kabinet - et mere eller mindre ventileret trykkammer. Det er ikke muligt at opnÃ¥ samme tredimensionelle lydscene i en bil og "kabinettet" = bilens karosseri - er en meget levende medspiller - tænk hvis vores stuevægge bestod af tynde metalplader! 
Caraudio-entusiaster kendes ofte ved deres dunkende basser = højt lydtryk i mellembasen.
For et par Ã¥r siden skiftede jeg til et par 6.5 bas/ml.tone enheder fra Pioneer og er rigtig glad for lyden - klasser højere end de tidligere Bosch-enheder og med et godt basoutput uden overdrivelse - men sammenhæng og tydelighed i lydbilledet i en grad hvor jeg pÃ¥ lange ture med motorvejskørsel glæder mig til at høre musik.
 
Jeg vil altid være opmærksom pÃ¥ enhedernes egnethed til at overleve i en bils ekstreme miljø - meget fugt, bundfrossen om vinteren og varmeovn om sommeren. 
 
Plasticmembraner, kevlar og glasfiber frem for pap og papyrus og helst ingen rustbare dele.
Prøv at undersøg hvor meget temperaturen indvirker på svingspolens arbejde!
Enheder der sidder i døren kan vanskeligt dæmpes i "kammeret" og lægger man dæmpemateriale ind, risikerer man at det trækker fugt og fÃ¥r bilen til at ruste. Det værste jeg ser, er nÃ¥r visse bilister fjerner regn fra sideruderne ved at rulle ruderne ned og op - sÃ¥ er de tørret af - og højttalere  i døren har fÃ¥et bad. 
Jeg har selv gjort det og set de ødelagte enheder .... og skulle de være i stand til at spille videre, er det nok ikke i original kvalitet.
Det får mig også til at tænke på, hvor længe man overhovedet skal beholde sine bilhøjttalere - skal de skiftes, når man får nye dæk (uden sammenhæng i øvrigt :) ).
 
Caraudio er et kapitel for sig og har også specialfora på Internettet. Det er også et spændende og interessant område - ikke mindst fordi illusionen om naturtrolyd er meget mindre end ved boligHIFI - men at det stadig handler om smag og behag og bedst mulig kvalitet med dertilhørende tekniske varationer.
 
Jeg har ikke noget bestemt bud på dine mellemtoner, men har selv lyttet til gode enheder af mærker som Alpine, JBL og Pioneer, hvor sidstnævnte faldt i min smag.
SÃ¥ jeg er ogsÃ¥ interesseret i at høre andres bud pÃ¥ god HIFIlyd i bilen.
 
 
Der får du også forskellige bud på højttalermærker, men jeg kan se, at der er usikkerhed om hvorvidt enheden skal have højt eller lavt Q (Qt) i et lille kabinet. Jeg er tilbøjelig til at sige lavt Qt i et lille kabinet til brug i en bil og ved ren mellemtoneenhed skal der jo ikke tages hensyn til basafstemning? Altså - så vidt jeg husker anvendes basenheder med relativt højt Q i små trykkammerkabinetter = ineffektive, tungtdrevne højttalere, men med lidt dybere bas. Ved ventilerede og større baskabinetter er tommelfingerreglen et lavt Q.
5 l til ren mellemtone er vel ikke et lille kammer - og hvorfor ikke et ventileret - afhænger af den valgte enhed. Så hvorfor ikke finde drømmeenheden og tilpasse kabinettet efter den?
 
Vh.
Holm


Edited by Holm - 22 Sep 2012 at 16:38
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz