Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ferrit ringe- fordele & ulemper
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ferrit ringe- fordele & ulemper

 Post Reply Post Reply
Author
Message
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ferrit ringe- fordele & ulemper
    Posted: 04 Sep 2012 at 14:02
Jeg har et par spørgsmål omkring ferrit ringe til at sætte bag på enhedens magnet system. Hvad vil dette ændre på henholdsvis bas, mellemtone og diskant enheden?
Vil det feks give højere følsomhed, mere eller mindre dybbas fra basenheden osv?
Mvh
Jens
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2012 at 14:41
Det forøger Bl (hvis du vender den ekstra magnet rigtigt Wink ).
Og det betyder blandt andet at følsomheden stiger.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2012 at 18:11
- og Q falder!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2012 at 18:13
Vær desuden opmærksom på at flere af de ferritringe der kan købes løst Ikke er magnetiseret. Hvis de ikke er det, vil de i værste fald sænke BL fordi de har en større relativ permeabilitet end luft og derfor potentielt kan trække feltlinjer væk fra jerndele.
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2012 at 18:21
Ok, jeg kan se at det måske er lidt af en jungle med de ferrit ringe. Hvad for nogle skal man købe hvis man vil prøve?
Og skal der ændres i delefilteret hvis jeg sætter dem på de forskellige enheder?
Mvh
Jens
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2012 at 00:56
Det er nemt at eksperimentere med. De ekstra magneter skal som en tommelfingerregel være af samme størrelse (styrke) eller mindre end den originale og sættes modsat på enhedens bundplade dvs så de frastøder hinanden. Når de kommer tæt på vil de alligevel tiltrækkes.
Magnetfeltet vil blive væsentligt stærkere og koncentreret i enhedens midte for enden af polstykket = under støvhætten. Det kan nemt mærkes ved at føre magnetisk materiale (f. eks. en skruetrækker) forbi støvhætten (ikke røre membranen/støvhætten - hold fast!).
Virkningen er lettere forøgelse af Bl og db og lavere Q (rettelse).
Lyden ændrer sig og dermed er der selvfølgelig lagt op til at det samlede system kan justeres. Men der kan eksperimenteres uden at lime den ekstra magnet fast. Hvis det er en plan flade !!! Nogle enheder er jo ikke plane i bunden.
Virkningen af den ekstra magnet kan være prikken over i´et og give et tiltrængt liv i dynamikken, en fastere bas og en subjektivt "hurtigere" enhed.
 
Når ekstramagneten sættes omvendt - så de frastøder - forstærkes magnetfeltet for enden af polstykket, som jo er fæstnet til bundpladen - det er polstykkets magnetisering der styrkes, når magneterne har samme pol på hver side af bundplade/polstykke. Sættes magneterne sammen så de tiltrækker hinanden med bundplade/polstykke imellem svækkes magnestyrken i polstykket, der så at sige vil sidde midt imellem polerne.
Altså sættes magneterne så de frastøder (samme pol), når man vil forøge magnetstyrken i polstykket og omvendt vil man svække magnetstyrken ved at sætte magneterne sammen med modsatte poler (tiltrækkes til hinanden).
 
Skal den ekstra magnet sidde fast for evigt limes den på med superlim/sekundlim.
Det er en fordel at have forskellige magnetstørrelser at eksperimentere med.
Det frarådes at sætte magneter af forskelligt materiale sammen f. eks. kan små neodyniummagneter ødelægge en ferritmagnet - jeg har dog haft nogle basenheder fra Monacor (SPH-200 KE) med neodyniummagneter på polstykket under støvhætten.
 
Det skal lige med, at en ekstra magnet ikke kun forøger magnetstyrken i svingspolegabet, men også ændrer magnetfeltets spredning, så højttalerne kan stå tæt på et gammeldags TV uden at ødelægge billedrøret. 
 
Stort udvalg i magneter findes her: http://www.magneter.dk/home.html
 
Vh.
Holm


Edited by Holm - 14 Sep 2012 at 21:20
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2012 at 09:36
en højttalerenheds harmoniske forvrængning afhænger bl.a. af magnetfeltets ensartethed i svingspolegabet. Risikerer man ikke at sætte det over styr med dette tweak?
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2012 at 20:11
Godt spørgsmål. Mit uvidende svar er, at det har jeg aldrig hørt om - altså at en ekstra magnet giver forvrængning ved ændring af ensartetheden i svingspolegabet, og jeg spekulerer på om ændringen er ensartet eller uensartet - om forskellen før og nu ligger i selve svingspolegabet - f. eks. er virkningen af SD (Symmetric Drive) stadig tilstede. Vi finder jo også gode eksempler fra fabrikkerne på enheder med eller uden dobbeltmagnet eller magnetisk afskærmede. I mange tilfælde er enheden med dobbeltmagnet den bedste og dyreste.
Jeg bruger for tiden mine SB 8" basser med dobbeltmagnet, et forsøg der er svært at stoppe, da de har en tand mere attack og præcision i mellembassen og arbejder bedre sammen med subbassen i mit "aktive slavesystem". Det er selvfølgelig subjektivt og eksperimenterende uden fastlåst teoretisk facitliste. Ligesom alt andet ved højttalerbyg. 
Jeg vil Google lidt på emnet - jeg er jo ikke ingeniør - og vender tilbage, hvis jeg finder noget oplyst om emnet.
 
Vh.
Holm 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2012 at 21:43
Originally posted by felsby

en højttalerenheds harmoniske forvrængning afhænger bl.a. af magnetfeltets ensartethed i svingspolegabet. Risikerer man ikke at sætte det over styr med dette tweak?

principielt kunne det godt blive et problem, men det kommer nok an på den enkelte højttalerenhed. Hvis jernet i forvejen er godt mættet og den ekstra feltstyrke lige øger fluxtætheden i nogle kritiske områder, kunne der godt opstå mere strøjflux grundet at den relative permeabilitet i de kritiske områder vil falde når jernet bliver mættet mere eller for meget.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2012 at 16:24

Måske en naivt spørgsmål, 

men kan man forstille sig at en højttaler magnet ikke er lige magnetisk over det hele, 

eller til alle sider/retninger ? 

Med andre ord uLineær i sin struktur, også selv om det er en permamagnet !

Ville det så være en mening med at forsøge sig at placere små magnet rundt på magneten 
og måle på højttaleren data efter hver forsøg og finde den optimale balance ?

Mine tanker går såen lidt i retning af, som ved afbalancering af dæk, selv om det der er 

uligevægten man ud balancere Embarrassed



Edited by D A O - 15 Sep 2012 at 16:27
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz