Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Erfaringer med seriefiltre?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Erfaringer med seriefiltre?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med seriefiltre?
    Posted: 24 Maj 2009 at 19:31
Hey,

Jeg vil lige høre hvad folks erfaringer med seriefiltre er? Nogen der har hørt dem? Nogen der har hørt to (tæt på) identiske hvor det ene var serie og det andet par. ?

Jeg arbejder pt på et kit for Jantzen audio, hvor jeg har prøvet begge dele, og det bedste resultat får jeg faktisk ( i dette tilfælde ) med serie filter.

Bedste serie filter:



Bedste parallel filter:



Begge er hvor fasen er flot. Serie filteret har 1 stump mere i filteret end det andet. Impedansen er også flottere på serie filteret.

Men serie filtre er meget mere besværlige at lave/simulere. Andre der har erfaringer?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2009 at 20:10
Jeg har prøvet både serie og parallel på mine 2½Vejs, jeg fik ikke a/b testet nok til at kunne sige hvad jeg synes lød bedst, men jeg endte ihvertfald op med et parallel filter. Min opfattelse er også at man kunne opnå præcis det samme med begge metoder, dog har seriefiltre nogle problemer med at enhederne "ser" hianden igennem induceret strøm fra opbremsning af enhederne. Ham humble sværger til serie filtre: http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2009 at 20:14
Det kunne også være spændende at kigge på transientresponsen for sådan et filter, noget siger mig at det ikke er nær så godt som med et parallel. Nogle af de overføringsfunktioner man ender op med fra de filtre ham humble viser, giver ihvertfald også alt andet end ens gruppeløbstid.

Hvordan ser fase og impedans forløbet da ud? frekvenskurverne er jo nærmest identiske.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 10:47
Hey,

Jeg har faktisk besluttet at bruge et parallel filter. Jeg fik lavet et der faser langt bedre i toppen, og 2 komponenter mindre.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz