Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: UTH-88
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


UTH-88

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: UTH-88
    Posted: 14 Sep 2012 at 20:28
Hej alle sammen ......

Jeg synes ikke rigtig at billedet paa side 1 giver et ordentligt indtryk af finérens udseende.
Saa her er forloebet fra de de foerste spaede udskaeringer til det faerdige kabinet :

De udskaarne pladedele i 19 mm MDF. Ikke noget med at hente i Bauhaus her .......
I midten ses Syncroniq's konstruktionstegning.


Her er saa det samlede kabinet i raa MDF. Det var noedvendigt at udskaere hullet til mellemtonen inden samlingen for at kunne affase 'aandehullet' bagpaa.



Saa frem med limrulle, strygejern og hobbykniv. Her ses kabinetterne med den raa finér paa.
Finéren hedder 'Maobi Maser' og faas i bredder helt op til 65 cm ( Finérkontoret ) 



Saa skaeres de resterende huller til enheder og port ud med overfraeseren, og finéren finpudses.



Her er saa det faerdige kabinet efter 4-5 lakeringer med mellemslibning. Der er brugt en mat vandbaseret interioerlak som fint kunne paafoeres med rulle. Den bringer virkelig den varme gloed i finéren frem .....



Det er nu det tredje saet hoejttalere som jeg har finéret, og Syncroniq skubbede NAESTEN ikke paa ....... Ouch

De faerdige hoejttalere er tiltaenkt en funktion som fronter i et kommende dedikeret hjemmebiorum. Tanken var at koere igennem med SB-enheder, - og gerne mere finér.

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2012 at 20:32
Det holder sq høj klasse det dér....!

Mvh.
Friman
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2012 at 20:52
Kan sige at Sømandens lokation er... sydøst for de fleste herinde på forum :)
Men super flot lavet. glæder mig til at trimme dem.
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2012 at 21:06
Arhh ...... vi har dog set et par indlaeg her paa forummet med kinesiske tegn.

Men jow, - der er et paent stykke vej hjem til vaerkstedet herfra .........Wink

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2012 at 22:02
@Sømanden/Syncroniq: De er super flotte, og fedt at alle samlinger er i smig Thumbs Up.

Kan I give nogle råd om, hvordan man lettest samler sådan et smigskåret kabinet?

Edited by bknielsen - 16 Sep 2012 at 22:02
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2012 at 23:11
Vi kan da i hvert fald proeve ....... Confused

----------

Start med at faa indstillet rundsaven saa den skaerer i noejagtig 45 grader. 

Brug en skinne, en retholt eller et lige braet tiJ at koere rundsaven (foden) langs. Noter dig her afstanden fra braettet til savskaeret. Dette maal har du saa at bruge som rettesnor hele maale- og skaereprocessen igennem. Saa kan du skaere pladerne paa naermeste millimeter. 

Saa maaler du bredden paa 'indersiden' af pladerne. De maal skaerer du saa de indre plader/afstivninger ud efter. Det er nemlig ikke altid de ender helt paa det planlagte maal, og det er dem du skal bruge til at styre det hele med under samlingen. Bare et par millimeter til den ene eller anden side her kan blive til stor irritation . Angry

Saa er du klar til at samle. 
Hvis der er tale om stoerre pladestykker, kan man skrue/soemme en lille 'midlertidig stoetteklods' fast paa indersiden foerst for bedre at styre pladerne.
Du kan ogsaa bruge en lamelfraeser til at fraese riller i samlefladerne med. Saa kan der saettes fladdybler (kiks) i for at holde pladerne paa plads.

Start med to stoerre yderplader (f.eks en side og en front) og en eller to afstivninger. Det hjaelper lige at afmaerke paa de ydre plader hvor afstivningerne skal sidde inder du haelder traelimen paa. Pladerne skubbes paa plads mod hinanden, og du saetter skruetvinger paa. 

Soerg endelig for at komme saa meget lim paa, at det kommer ud overalt naar du saetter i pres. Naar det hele er sat i spaend, kan du nemt fjerne den overskydende lim med en vaad klud.

Naar limen binder (en times tid eller to), fjerner du skruetvingerne, og saa kan du fortsaette plade for plade. Foerst resten af afstivningerne, saa de manglende sider og saa top og bund til sidst.

Afhaengig af dit kabinet og stoerrelsen/placeringen af hullerne til enhederne kan det vaere noevendigt at montere daaempemateriale mv inden du limer den sidst side paa.

-------

Haaber beskrivelsen kan vaere til hjaelp ........ Shocked
   
Jeg skal evt lige tjekke i morgen om jeg ikke skulle ha' et par billeder liggende der kan understoette beskrivelserne lidt. 

Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2012 at 17:09
Saa fik vi lige kigget gemmerne igennem, og fik fundet et par litografier der viser lidt af processen.
De er dog ikke fra dette projekt, men fra en anden SB-konstruktion (RO66 med 2xSB17+SB26).
Kabinetvolumen var her beskedne 36 liter, men det er konstrueret paa samme maade.

Foerst limes afstivningerne fast paa den ene side. Begrebet 'for mange skruetvinger' eksisterer altsaa bare ikke i DIY ......



Saa er der kommet en front paa. Bemaerk rillerne til fladdybelerne.



Og saa er den anden side (billedet viser godt nok den samme side, men paa det andet kabinet). Hulrummet til hoejre er til delefilteret, saa den skraa plade er den egentlige kabinetbund.



Her lige et et billede af den faerdige hoejttaler. Den blev bare malet med rulle, og indgik som det ses i en stoerre 'indretningspakke' paa et ungdomsvaerelse.



Saa blev der sat lidt billeder paa ordene. 

Der skal jo saa nok vaere en snedker eller to derude der vil ryste let paa hovedet over processen, men jeg er jo altsaa saa heller ikke certificeret traemand ...... Embarrassed


Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2012 at 17:57
Lige et par tillaegskommentarer vedroerende 'hjaelpemidler' ved samling af kabinetter.

Den ovenfor omtalte lamelfraeser findes i mange prisklasser. Hos Harald kan en saadan faas for omkring 300 kr, og en pakke med 3x100 kiks faas for en hund. Og NEJ, - det er ikke dyrefoder ..... Wink

Her er billede fra et tidligere projekt (mine egne fronthoejttalere), hvor disse blev anvendt i stor stil. De er en kanon hjaelp til at holde delene paa plads under limningen. Man har jo trods alt kun to haender ...... 
De hjaelper ogsaa styrkemaessigt igennem resten af samlingsprocessen.



Hvis ens projekt f.eks er med buede eller tilsvarende akavede sider der goer det mere end almindeligt svaert at faa skruetvinger paa, kan disse rammespaendere ligeledes fra Harald varmt anbefales.
De virker dog ogsaa eminent paa mere traditionelle firkantede kabinetter, da der medfoelger 'hjoernestoetteklodser' til at saette paa remmene.
De er lavet i plast, og holder ikke evigt. De kan dog sagtens hjaelpe én igennem flere projekter.
De koster ca 80-100 kr stykket.




Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2012 at 18:59
Nu ligner det ikke mig at være misundelig, men på den anden side ville det godt nok være lækkert med et arbejdsrum som det du har dig der, for ikke at tale om dit værktøj og evnerne til at bruge det. Jeg kunne godt tænke mig at få en nærmere forklaring på hvordan man stryger finere på. Har kigget i forum men synes ikke at jeg kunne finde en forklaring (muligvis min fejl) Nok om det.

Smukke "kasser" du har sat sammen Thumbs Up Thumbs Up Thumbs Up
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2012 at 20:58
Takker ydmygt ..... et ordentligt vaerksted burde vaere en menneskeret, og godt vaerktoej er nok stoerstedelen af opgaven.

Finér er slet ikke saa slemt at arbejde med som mange tror. Jeg var selv lidt skeptisk inden de foerste boern skulle ha' kirsebaerhud paa.

Finéren skaeres til saa den er lidt i overstoerrelse, - gerne en lille cm paa alle sider. Hvis man laegger en bane malertape paa inden man skaerer, saa flosser finéren ikke saa nemt. En skarp hobbykniv, en lineal og et underlag, - saa er man i gang. 

Jeg bruger en fin skumrulle (10 cm bred) og almindelig traelim til at saette det paa med. Der rulles et magert jaevnt heldaekkendelag ud paa fladen. Ikke for meget, og ikke for lidt. 
Her maa man evt lige proeve sig lidt frem. Faar man for lidt paa klaeber finéren selvsagt ikke, og faar man for meget paa kan det vaere svaert at faa limen til at toerre og binde under strygningen.

Strygejernet saettes op paa hoej varme (der kan maaske vaere traesorter der ikke kan taale dette, men jeg har ikke hoert om nogen). Finéren laegges paa, og man er klar til at koere.

Start gerne fra midten af emnet og arbejd udefter. Koer langsomt og pres rimeligt paa 'jernet'.
Faa hele fladen til at haefte inden for rimelig tid saaledes at limen ikke toerrer.
Derefter 'efterstryges' hele fladen langsomt og der presses godt igennem for at 'tvaere' limen godt ud, og for at eliminere eventuelle luftlommer (mere om dem senere ...).

Herefter sidder finéren fast, og den kan skaeres til langs kanterne umiddelbart efter. 
Laeg den finérede flade ned mod et fast underlag (skaereplade), og skaer det overskydende finér vaek. Ellers er kabinettet svaert at haandtere. (Der er lidt ligesom med en daarlig taa, - ligegyldigt hvor forsigtig man er, saa rammer man alligevel ind i noget .... Cry )
Soerg for at fladerne er presset godt sammen imens, idet finéren eller godt kan finde paa at flosse i aareretningen. Ryger der alligevel en flig, kan man godt stryge én ny i senere. Ogsaa uden at det noedvendigvis vil kunne ses.

Naar foerst finéren er helt toer kan man skaere og fraese i pladen stort set som man lyster. Men vaer forsigtig med beroering ved haandtering paa kanterne/hjoernerne, - den kan stadig flosse her. 

Naar alle huller er faerdige skal fladerne slibes. Afhaengig af finéren - maske foerst en korn 80/120 og saa en 180/240 til sidst. Pas paa ved hjoerner, kanter og huller, idet finéren typisk kun er maaske 0.6 mm tyk. Der skal ikke meget til foer de er vaek igen ved et lille pres paa slibemaskinen ..... Angry Hvis der er mange huller, saa boer man maaske slibe finéren inder man fraeser ?

Saa er man glad og lykkelig, og man er klar til at slutbehandle sine kabinetter. Jeg har foerst blaest kabinetterne rene med trykluft, men en tur med stoevsugeren kan sikkert ogsaa goere det.
Saa rengoeres fladerne med en haardt opvredet FNUGFRI ( Angry ) klud, og jeg bruger hertil lunkent/varmt vand tilsat lidt 3-dobbelt salmiakspiritus. Ligesom naar man maler paneler osv. Finéren smitter her typisk lidt af, og jeg har andetsteds laest mig til, at man skal vaske indtil det ikke smitter af mere ........ den har jeg ikke helt turde foelge. Det er jo trods alt typisk MDF der ligger nedenunder, og MDF og vand er en meeeget daarlig kombination.

Hvis der er steder hvor finéren ikke haefter ordentligt til underlaget, er det under rengoeringen/olieringen/lakeringen det viser sig. Der kommer brandvabler i overfladen .... Ouch
Smaa 'bobler' kan traekke sig sammen igen naar finéren toerrer, men lidt stoerre kan kraeve behandling naar det et toert. Et lille langsgaaende kirurgisk snit, og saa lidt lim ind under huden.
Det goeres nemmest enten med bladet paa kniven, eller med en injektionssproejte med kanyle. 
Saa strygejernet ovenpaa og presse. 
Medicinsk baggrund er ikke et krav, men bestemt heller ingen hindring ..... Tongue 

Hvilken finish man saa vaelger er vel saa op til den enkelte. Olie er nok det nemmeste at paafoere, idet det hverken loeber eller suger skidt. (koekkenbordsolie foretraekkes - linolie lader vi Leth om Wink )
Jeg har til UTH-88 brugt en UV-bestandig vandbaseret mat interioerlak. Det laegger en god beskyttende hinde udenpaa finéren, og problematikken med de flossende kanter er saaledes elimineret. Derudover er lakken vedligeholdelsesfri ...... Lakker med finish i hoejglans er noget svaerere at arbejde med.

---------------

Sidst men ikke mindst, - finéring er slet ikke saa dyrt som mange regner med.
Til UTH-88 saettet  (110x28x40 cm) kostede finéren smaa 600 kr, og saa dertil 2-300 kr i lak. 

God fornoejelse .......


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz