Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Vægmonteret surround
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vægmonteret surround

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vægmonteret surround
    Posted: 03 Aug 2012 at 17:58
Hej Alle sammen.
Efter at have fået en fantastisk hjælpe til udregning af min kommende subwoofer (eller måske 2!), så er jeg nu kommet til det næste skridt i mit setup - front og center.
Se gerne tråden for subwoofer-snakken:
 
Jeg har kigget igennem alt på dette forum (eller alt jeg kunne komme i tanke om) og jeg ser ikke nogen der skriver om dette emne. Unhappy
Mine tanke er umiddelbart at det ikke kan være rigtig at ingen har leget med selvbyggede højttalere indenfor surround-katagorien. Jeg så at Busk have et projekt med en virkelig fed center, men jeg har ikke fundet andet.
 
Så nu rækker jeg ud igen til de kyndige entusiaster på dette forum for at høre om erfaringer/inputs på dette område. Star
 
Når jeg kigger på nettet over højttalere der har fået fine (og sikkert meget dyre) THX stempler, så virker det som om at der er nogle fællesnævnere og med dem i baghovedet ser min "drømme front/center" nogenlunde sådan her ud:
 
Lukket kabinet
Vægmonteret
lille dybte (gerne max 20 cm)
Lineær ned til 80 Hz (derunder overlades alt til en sub eller flere)
Istand til at producere et markant lydtryk (THX siger 103 dB, men mindre kan gøre det)
 
Jeg er på nuværende tidspunkt så langt i mine tanker at jeg overvejer at sælge mine "Babies" på billedet nedenfor, hvis den rigtige løsning byder sig Wink
 
 
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 05 Aug 2012 at 21:52
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2012 at 23:22
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2012 at 13:48
Hej Felsby
Det kunne sikkert være en muligehed, men virker det ikke lidt "småt" i sammenhængen?
Mine tanker (om end uden nogen form for erfaring) flyver i retningen af 2 gode 6" enheder med en god diskant til (muligvis med wave guide).
Jeg er ikke interesseret i "over kill", men samtidig skal de nye front/center have et overskud til fremtiden (= større stue end de 20 m2 jeg har nu)
 
Hilsner
 
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2012 at 20:39
Jo, det var ogsÃ¥ mere princippet med en flad ht uden baffelstepkompensation, jeg tænkte pÃ¥. Smile

2 x 6" lyder helt passende pr. side.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2012 at 20:58
Aha - Jeg tænkte slet ikke i den retning. Jeg beklager Embarrassed
Nu er jeg så bare i den situation at jeg har behov for nogle virkelig gode forslag fra folket her på forummet! Clap
Umiddelbart tænker jeg en pris under 2.000 kr pr højttaler - for enheder og delefilter.
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2012 at 09:57
Man skal jo lære så længe man lever, så "baffelstepkompensation" - hvad er det lige det er for noget?
Jeg forsøgt at læse en tråd er på forummet og blev lidt klogere, men den er ikke helt i hus.
Skal jeg generalt gå efter at lave en så flad højttaler som muligt og så hellere give noget mere bredde og højde?
Jeg kigger lidt pÃ¥ dette sæt(eller i det mindste enhederne) fra FreQuence:
men sÃ¥ lave kabinettet lukket. Derigennem burde jeg kunne reducere dybten markant.
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 05 Aug 2012 at 10:07
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2012 at 12:30
Når en højttalerenhed spiller bølgelængder som er meget store (3 gange) i forhold til dens diameter, er enheden effektivt rundstrålende. Du finder bølgelængden ved formlen
(lydhastighed)=frekvens x bølgelængde
Lydens hastighed er 345m/s, så en enhed med diameter 20cm er altså totalt rundstrålende under ca. 600Hz. Generelt kan man spredningsmæssigt ofte anvende en enhed til 2/3 af membrandiameteren, og fx en SS15W spiller fint til 3.5kHz, hvilket svarer til membrandiameteren.

OK: når nu højttaleren spiller i et kabinet, udgør forpladen et akustisk spejl, der reflekterer lyden over en vis frekvens. Når højttaleren så går fra at være rundstrålende til fremadstrålende, spiller kabinettets bredde også ind, da kabinettet er større end enheden. Fx. vil et kabinet der er 35 cm bredt, begynde at reflektere den udstrålede lyd ved den frekvens, der svarer til 1/3 af 35 cm bølgelængde, hvilket vil sige 345/0.35=1000Hz divideret med 3 = 333Hz.

DET VIL SIGE at ht spiller 6dB højere ved 500Hz end ved 250Hz CIRKA, da energien over knækfrekvensen på 333Hz nu koncentreres i det halve rum.
Men det er mere kompliceret, da andre faktorer også spiller ind, så ofte vil konstruktøren kun kompensere 3dB isf. 6 - og nogen gange slet ikke, afh. af enheder og filter.

Men: en ht, der sidder op ad væggen, spiller ud i et halvt rum for alle frekvenser - der er altså ikke noget baffelstep af betydning! Derfor kan du ikke bruge Frequence kittet, der er beregnet til en fritstående model. En ht beregnet til at stå mellem bøger på en reol eller hænge på væg, skal have filter designet til dette. Den kan nemlig gøres mere effektiv pga. væggens forstærkende effekt.

klebager hvis det blev for langhÃ¥ret. Andre mÃ¥ følge trop Wacko
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2012 at 13:14
Hej felsby
Det blev lidt langhåret, men det gælder jo om at udfordre de små grå! Wink
Min reference til sættet fra FreQuence var også kun for at henvise til enhederne. Jeg var ret sikker på at jeg skulle have designet et helt nyt delefilter.
Idéen med 2 x 8" og en diskant (muligvis med wave guide) var med tanke på at kunne opnå stort lydtryk. Det store lydtryk er ikke noget jeg har meget behov for i dag, men jeg vil gerne bygge lidt med fremtiden for øje Approve
 
Idéen med at sætte diskanten acentreret har jeg taget fra forskellige konstruktioner jeg har set på nettet. Konstruktørene påstår at det giver en bedre spredning.
 
Nedenfor er et lille forslag med wave guide.
Kabinettet er:
54,4x44,4x14,4 (HxBxD)
indre volume er 20 liter
 
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 05 Aug 2012 at 13:16
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2012 at 13:16
ser perfekt ud. Har ikke tjekket med enhedernes t/s data, men du ka evt. poste et link til dem?
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2012 at 18:22
Jeg smider da genrne nogle links:
Diskant:
Bas:
 
Jeg har kun været i stand til at finde én wave guide og den kommer fra Monacor (WG-300):
Umiddelbart ser det ikke ud til at den kan monteret pÃ¥ diskanten fra Wavecor, men det er mulighed noget der pÃ¥ en eller anden mÃ¥de kan "fixes"? Thumbs Up - Det er jo heller ikke sikkert at det er nødvendig med en wave guide?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz