Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Vægmonteret surround
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vægmonteret surround

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vægmonteret surround
    Posted: 06 Aug 2012 at 20:38
Hmm - kan jeg forstå dig derhen Larsen at du heller ikke kan lide klassiske 2-vejs højttalere i d ́appolito opsætning?
 
Min udfordring  lige nu er at fronthøjttalerne skal sidde direkte på væggen, men centeren skal stå på en hylde inde i et skab. På et senere tidspunkt skal centeren også op og sidde på væggen.
Så hvor skal jeg placere basporten, så det kan passe både i min nuværende situation (inde i et skab) og den kommende (oppe på væggen)
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 21:08
Originally posted by Svenskeren

Hmm - kan jeg forstå dig derhen Larsen at du heller ikke kan lide klassiske 2-vejs højttalere i d ́appolito opsætning?
 
Min udfordring  lige nu er at fronthøjttalerne skal sidde direkte på væggen, men centeren skal stå på en hylde inde i et skab. På et senere tidspunkt skal centeren også op og sidde på væggen.
Så hvor skal jeg placere basporten, så det kan passe både i min nuværende situation (inde i et skab) og den kommende (oppe på væggen)
 
Jeg er ikke så begejstret for den klassiske MTM eller D´appolito opstilling, da den er forholdsvis følsom med hensyn til lytterens højdemæssige placering. Samspillet mellem enhederne i overlapningen omkring delefrekvensen, oplever jeg som problematisk så snart lytttepositionen ændres svarende til hvad der er almindeligt i relation til højden på møbler og personer.
 
Ved måling af disse systemer ses ofte forholdsvis store udfasninger så snart målemikrofonen flyttes op eller ned, blot nogle få centimeter ved en måleafstand på en meter.
 
Hvis du f.eks. ser på min tråd 3 vejs til herreværelset under mit DIY projekt, kan du se en højtaler der måler nydeligt i højde med diskanten. Denne viste en udfasning mellem enhederne, resulterende i et dyk på ca. 3 dB over delefrekvensen, så snart målemikrofonen flyttes nogle få cm op eller ned. 
Denne konstruktion lyder, når den rettes/tippes mod lyttepositionen, fortræffeligt for en person siddende i korrekt højde, medens den næste lytter der måske er 20 cm lavere får et mere begrænset udbytte.
 
Med hensyn til basrefleksporten, ville jeg leve med at stoppe denne til indtil den også kommer op på væggen. 


Edited by Larsen - 07 Aug 2012 at 10:14
Altid på vej...
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2012 at 11:54
Hej Larsen
Intressante inputs. Alt bliver taget med inden jeg designer/bygger den endelige model Wink
 
Takker
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 07 Aug 2012 at 11:54
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz