Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Vægmonteret surround
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vægmonteret surround

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vægmonteret surround
    Posted: 05 Aug 2012 at 22:26
Til de to basser i et lukket kabinet skal du bruge mindst 60l Unhappy
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 10:20
Wow - det vil sige at jeg skal bruge større indvendig volume i et lukket kabinet end hvis jeg byggede med basport?!? Cry
Det var ikke liiiiiige tanken - øv
Har du med i din beregning at højttaleren "kun" skal spille ned til 80Hz?
 
Vil det kunne lade sig gøre, hvis jeg bruger 2 x 6½ " istedet for de 2x 8"?
Det kunne f.eks. være denne her:
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 10:53
mindre kabinet kræver som regel mindre enhed, så ja, 1 stk 8" eller to stk 5" vil være smartere. Og over 80Hz ville det helt sikkert være nok til mig.
Størrelsen har ikke nødvendigvis noget at gøre med om det er portet eller lukket.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 12:02
Nu er jeg i den situation at jeg ikke har hĂĄr pĂĄ hovedet, men havde jeg haft det, sĂĄ ville det sikkert blive grĂĄt! Confused
Vil det bedre kunne fungere med 2 af disse 5" fra SB:
og den før omtalte diskant (med eller uden wave guide)?
 
Jeg kan godt lide idéen om at kabinet ala det jeg før har tegnet, men jeg er selvfølgelig ikke låst fast på et design, hvis det ikke fungere i den virkelige verden! Big smile
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 12:16
Originally posted by Svenskeren

Nu er jeg i den situation at jeg ikke har hĂĄr pĂĄ hovedet, men havde jeg haft det, sĂĄ ville det sikkert blive grĂĄt! Confused
Vil det bedre kunne fungere med 2 af disse 5" fra SB:
og den før omtalte diskant (med eller uden wave guide)?
 
Jeg kan godt lide idéen om at kabinet ala det jeg før har tegnet, men jeg er selvfølgelig ikke låst fast på et design, hvis det ikke fungere i den virkelige verden! Big smile
 
Hilsner
 
5" Enheden fra SB vil være et fint valg, eller 6.5" enheden fra samme serie.
5",6" og 8" enhederne fra ScanSpeak Discovery serie lyder, efter min mening, for meget af blød hat.
Prøv evt. at se på SB26 tweeteren.
Altid pĂĄ vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 12:43
Lige pr. hukommelse
 
2 stk. SB 15RNX ca. 16 liter, 44 Hz Tuning.
2 stk. SB 17NRX ca. 31 liter. 34 Hz Tuning.
 
Kabinetstørrelse og tuning for optimal impulrespons.
 
 
 


Edited by Larsen - 06 Aug 2012 at 12:52
Altid pĂĄ vej...
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 14:13
Hej Larsen
Tak for dit input. Det er altid spændende at have flere meninger Smile
Så hvis jeg forstår dig korrekt, så vil selv "de små" SB 15NRX i et lukket kabinet på ca 16 liter let kunne spille med god volume ned til de påkrævede 80 Hz Question
Vil det være til at sige noget om hvilket lydtryk de kan klare eller vil det kræve flere informationer?
 
Og yderligere:
Hvis jeg skulle vælge at gå efter SB 17NRX i et ca 31 liters kabinet - kan jeg da gøre mit oprindelige design (se billede i denne tråd) bredere og/eller højere?
Jeg vil gerne undgĂĄ at lave kabinettet dybere end de ca 15 cm.
 
Hilsner
 
PS: Jeg er jo egentlig fra Vendsyssel, så jeg elsker henvisningerne til SB´s enheder - de er jo billigere end ScanSpeak - hihi! Clap


Edited by Svenskeren - 13 Aug 2012 at 12:03
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 17:46
Originally posted by Svenskeren

Hej Larsen
Tak for dit input. Det er altid spændende at med flere meninger Smile
Så hvis jeg forstår dig korrekt, så vil selv "de små" SB 15NRX i et lukket kabinet på ca 16 liter let kunne spille med god volume ned til de påkrævede 80 Hz Question
Vil det være til at sige noget om hvilket lydtryk de kan klare eller vil det kræve flere informationer?
 
Og yderligere:
Hvis jeg skulle vælge at gå efter SB 17NRX i et ca 31 liters kabinet - kan jeg da gøre mit oprindelige design (se billede i denne tråd) bredere og/eller højere?
Jeg vil gerne undgĂĄ at lave kabinettet dybere end de ca 15 cm.
 
Hilsner
 
PS: Jeg er jo egentlig fra Vendsyssel, så jeg elsker henvisningerne til SB´s enheder - de er jo billigere end ScanSpeak - hihi! Clap
 
Det var nu basrefleks jeg tænkte, med tuning henvises til afstemningen af basrefleksporten.
 
2 stk. SB 15RNX vil, koblet paralelt, resutere i en følsomhed pĂĄ 94 dB for 2.83V/1M uden baffelstep kompensation og 2 stk. SB 17RNX vil, koblet paralelt, resultere i en følsomhed pĂĄ 95 dB for 2.83V/1M uden baffelstep kompensation. Du skal have fat i en meget følsom diskant, for at matche denne følsomhed eller anvende 1 stk. SB 15/17 i stedet. 
Lydtrykket vil kunne blive omkring 110 dB for SB 15RNX og en lille smule højere for SB 17RNX ( har ikke lige regnet efter, men ikke helt ved siden af )
Grunden til at jeg anbefaler basrefleks er at enhederne er som skabt til basrefleks og vil spille med fint volumen ned til 80Hz.
 
Jeg ville lave et højt slankt kabinet. Med en max. dybde pĂĄ 15cm. kan det godt være at det bedste resultat designmæssigt er en løsning med SB 15RNX. Det kan du bedst selv afgøre, eventuelt ved at prøve at lave forskellige skitser, eller modeller i naturlig størrelse (skabelonpap/bølgepap og tape)
 
Vær desuden opmærksom pĂĄ, at filteret til en sĂĄdan konstruktion, bør udvikles med højtaleren hængende pĂĄ væggen nogenlunde som den tænkes anvendt Smile 


Edited by Larsen - 06 Aug 2012 at 18:14
Altid pĂĄ vej...
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 18:56
Jeg kunne næsten ud fra dit valg at ordet "tuning" regne ud at du var ude i noget med basrefleks Wink
I sammenhængen skal det også med at jeg ikke er katagorisk imod basrefleks, men jeg ser bare på nettet (f.eks. Jamo D500 og D600 - her snakker jeg design, ikke nødvendigvis kvalitet!) at de anvender udelukkende lukkede kabinetter,
Nu er jeg meget grøn når det kommer til alt omkring højttalerkonstruktion, så bær over med mig:
Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at anvende det THX setup som findes i min forstærker. Dvs at alle 7 højttalere bliver skĂĄret under 80Hz og derefter tager subben (eller subberne) over. SĂĄ  jeg er "kun" interesseret i en højttaler, som kan spille ned til de 80 Hz med fuld volume.
Pga de muligheder jeg har for setup i øjeblikket vil det klar være en fordel for mig at undgå basport Unhappy
Vil det være en mulighed at sætte 2 diskanter i hver højttaler?
Vil det øge følsomheden?
Jeg tænker i retningen af MK sound.
 
 
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 06 Aug 2012 at 19:07
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2012 at 19:34

Egentlig er jeg ikke sĂĄ begejstret for konstruktioner, baseret pĂĄ 2 stk. bas/mellemtoner, der begge dækker øvre mellemtone og nedre diskant. Jeg har dog lavet dette til andre der ville have det sĂĄdan.

I din situation ville jeg vælge en to vejs konstruktion med 1 stk. SB Acoustics 6" SB17NRXC35-4 (4 ohm varianten) og en SB-Acoustics SB26STAC-4. Følsomheden for de 2 enheder passer fint sammen og du kan slippe afsted med et forholdsvis simpelt filter, højst sandsynligt uden dæmpning af tweeteren.
 
En løsning med 2 diskanter vil jeg ikke anbefale.
 
Hvad er det ved dine muligheder i dit setup der gør, at det skulle være en fordel at undgå basport ?
 
 


Edited by Larsen - 06 Aug 2012 at 19:41
Altid pĂĄ vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz