Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori 2.5
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori 2.5

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori 2.5
    Posted: 02 Aug 2012 at 13:48
Jeg er lige ved at lægge sidste hånd på et par 2.5 vejs med Satori MW16P og ringstråler SB29RDC.
Konstruktionen er til en bekendt der egentlig skulle have haft en variant af 3 vejs til herreværelset.
Det kunne dog ikke lykkedes at sælge en løsning med 2 stk. 10" til husts frue.
 
Lidt billeder
 
 
 
 
 
 
Kabinettet er 19mm MDF med 22mm stavlimet birk som slutfinish, indvendigt beklædt med Bitumen/filt. 1 lag MDM3 på bagpladen og 2 lag i top og bund. kabinetvolumen 37 liter, porttuning 34 hz. Port, 70mm jetport. Den nederste del af kabinettet ca. 20cm er til filteret.
 
Den sidste trimning af filteret kommer til at ske i det rum den skal fungere i.
Målinger og evt. filter følger til den tid.
 
SB29RDC har jeg altid været begejstret for, den er nem at arbejde med filtermæsssigt og lyden er på niveau med de bedste på markedet.
Jeg har i mange år sværget til 15W opg 18W revalator varianterne fra Scan/Speak. De har været førstevalget når jeg skulle vælge bas/mellemtone til 2 vejs og 3 vejs konstruktioner.
Satori MW16P er den nye bas/mellemtone for mig, den er om muligt, nemmere at lave filter til, Den lyder på mange måder som Scan/Speak enhederne hvad den egentlige basgengivelse angår, men kombineret med en åbenhed og gennemsigtighed, sammen med en detaljerigdom, i mellemtone og nedre diskant, der overgår de førnævnte fra Scan/Speak.
 
Den ovennævnte oplevelse har betydet, at 3 vejs til herreværelset skal have et eftersyn, der med stor sandsynlighed indebærer en ny mellemtone Satori MW16P.Wink  
 
 
 


Edited by Larsen - 02 Aug 2012 at 13:50
Altid på vej...
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2012 at 17:00
Lyder spændende - og et meget fint kabinet du har fået lavet.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2012 at 19:11
Originally posted by morellen

Lyder spændende - og et meget fint kabinet du har fået lavet.
 
Tak - kabinettet får mat lak på siderne og resten mat sort.
Altid på vej...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2012 at 22:30
Fine kabinetter.
Ja, den Satori enhed spiller sgu rigtig godt.
Det ser ikke ud til at du har affaset hullerne, men tror nu nok at enheden kan "ånde" alligevel, sådan som den er konstruret.
Jeg ville dele ved 3,5-4kHz. 


Edited by JAV - 12 Aug 2012 at 12:13
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2012 at 09:12
Super spændende projekt. Jeg håber selv at kunne lave et lign engang.
Jeg har Clio hvis du kommer på kanterne.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2012 at 10:38
Originally posted by syncroniq

Super spændende projekt. Jeg håber selv at kunne lave et lign engang.
Jeg har Clio hvis du kommer på kanterne.
 
Tak, og ja spændende er det stadig, ikke mindst i kraft af bekendtskabet med Satori enhederne.
Ulrik har her begået en fantastisk enhed, der burde finde stor udbredelse blandt de seriøse high-end producenter.
Tak for dit tilbud vedrørende CLIO, jeg anvender selv CLIO, det første filter er på plads og trimmet til mit eget rum.
Det lytterum de skal stå i (hvis jeg kan slippe dem) har en lidt vel levende akustik, og en lidt kedelig stor gipsvæg, uden tilstrækkelig afstivning, der virker som basabsorber. Dette betyder at det som oftest er hensigtsmæsigt at tilte frekvensgangen så den øverste diskant er dæmpet 1,5-2 dB.
 
Jeg kan kun på det varmeste anbefale at bygge 2.5 vejs med Satori.
Det sker ikke så ofte, at det jeg laver til andre er så svært at slippe. I dette tilfælde har min faste 3 vejs reference måttet vige fra pladsen i lytterummet, og næste projekt er at anvende Satori som mellemtone i denne. Det er højst sandsynligt, at jeg laver et sæt 2.5 vejs til mig selv.
 
Jeg har prøvet at lave en lille 2 vejs, den spillede rigtig fint i mindre rum, men en 4 ohms version af Satori enheden ville være at foretrække her.Smile   
Altid på vej...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2012 at 11:37
Hey,

Kan du vise filter og frekvensgang ? Super spændende :)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2012 at 12:53
Originally posted by syncroniq

Hey,

Kan du vise filter og frekvensgang ? Super spændende :)
 
De sidste justeringer, på baggrund af lytning/måling, sker i den kommende weekend.
Den kommende ejer skal have mulighed for at deltage i den endelige trimning af filteret.
Jeg poster målinger og filter i week-enden eller først i næste uge.
 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2012 at 13:16
Originally posted by JAV

Fine kabinetter.
Ja, den Satori enhed spiller sgu rigtig godt.
Det ser ikke ud til at du har affaset hullerne, men tror nu nok at enheden kan "ånde" alligevel, sådan som den er konstruret.
Jeg ville dele ved 3,5-4kHz. 
 
Det ses måske ikke så tydeligt, men hullerne er affaset så der står 5-6 mm tilbage af kantenSmile
 
Med det nuværende filter deler jeg omkring 2,8 KHz, syntes Satori enheden bliver for direktiv når den deles over 3 KHz. SB 29RDC bør, med 12dB/oktav, ikke deles meget lavere end den deles nu.
 
Et andet argument for den valgte delefrekvens, er det forhold at filteret næsten kommer af sig selv, når man arbejder med enhederne. Man kan sige at enhedernes egenskaber har "bestemt" filteret.
Resultatet bliver et relativt simpelt filter der gør hvad det skal.
Altid på vej...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2012 at 00:22
Okidoki :)
 
Det er også ret primitivt at vælge delefrekvens inden man har set hvordan enhederne opfører sig i konstruktionen.
Har hørt den i tre højttalerer - to af dem var delt omkring 3.5kHz, og lød i mine øre, stadig "kontrolleret", og hvis jeg kan få enheden til at varetage det område, er det helt klart at foretrække. 
 
Ser også frem til filter og frekvensgang :]
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz