Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio The Stand
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio The Stand

 Post Reply Post Reply Page  123 11>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio The Stand
    Posted: 27 Jul 2012 at 12:19
Så er den allerede gal igen, Christian har jo lavet sig et lytte rum mere, og en ønske om en lille 2vejs her til fik os hurtigt igang med at lave planer. Og da jeg længe har villet lave en 2vejs high end højttaler, ja så laver vi sku 2sæt nu vi er igang.

Men denne gang bliver det ikke kun i MDF, nu skal birke krydsfineren i spil, sammen med erfaringer fra The Vergo projektet.

1. sæt
Diskant: Morel MDT32S
Bas/mel: Scan Speak 18w8531
Finish: Birke krydsfiner med sort pigmenteret Junkers olie.

2. sæt
Diskant: ?? Nok en Scan Speak R2904
Bas/mel: Scan Speak 18w8531
Finish: Birke Krydsfiner med mahogny pigmenteret Junkers olie.

Det bliver ikke den normale letvægts 2vejs konstruktion man finder i butikkerne, nej det bliver en Busk style 22kg pr. stk sjover.

Kabinet
Inderkabinet: 19mm MDF
Yderkabinet (top/bund/sider/bagside): 18mm Krydsfiner
Yderkabinet (front): 3lag 15mm krydsfiner
Diffusorer (top/ene side/bagside): 18*18mm trekantlister
Resonans dæmper (bund/anden side): Asfalt gummi og Bitumen
Afstivning: ikke nødvendigt da front er 45mm tyk og resten variere mellem 37mm og 55mm tykkelse.

Filter
Vides ikke endnu, men det placeres i kabinet for sig, da vi ønsker at bruge gode komponenter der fylder.

Gul: 18mm Finsk Birke krydsfiner.
Lysgrå: 19mm MDF
Rød: 18*18mm trekantlister.
Sort: Asfaltgummi.
Mørk grå: Bitumen.

Så er der udskåret træ hos den flinke og meget nøjagtige unge mand i bauhaus.

Projektet starter i morgen når Christian rammer Busk matriklen.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2012 at 18:15

Hej Buskmand. Spændende projekt i et ca. 19L netto kabinet. Bassen er i altfald en gammel kending med masser af potentiale. Diskanten, - Morel MDT32S har jeg endnu ikke lyttet til, men tror den er fin at integrere i projektet. Bliver spændende om der kommer ligeså meget fodtramp under 50 Hz som i "Sony 12 liter pyramide-banditterne". De har fået megen ros her i stuen, hvilket bl.a. skyldes det fine filter du kreerede Clap Kan se du har valgt port nedad - er det en god ide til en stander-ht? Er klar over at lav tuning giver langt rør og det ligner noget på ca. 25cm midt i kabinettet. Måske der er en gevinst i at køre porten lodret op ad bagvæggen (10 cm fra bund med et 90 grader cut i røret) og en 90 grader bagud-vinkling til afgang bagpå eller måske øverst i frontpladen eller til siderne. Mulighed for extrem intern lang port er hermed givet.



Edited by Mik112 - 27 Jul 2012 at 18:28
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2012 at 18:31
Hej Mik.
Dem jeg lavede tim dig er lige netop grunden til at jeg længe har villet lave en selv.
Grunden til porten i bunden er at christian skal have sine stående på en skænk.
Og da jeg har meget langt til bagvæggen og har en stand med stor platform, så vil jeg udnytte det. Og jeg må sige at integrationen i bas området til rummet er virkelig god på denne måde. Skulle det mod forventning ikke virke, så flytter jeg den om på bagsiden og knækker porten indvendigt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2012 at 19:23
Originally posted by Busk

Hej Mik.
Dem jeg lavede tim dig er lige netop grunden til at jeg længe har villet lave en selv.
Grunden til porten i bunden er at christian skal have sine stående på en skænk.
Og da jeg har meget langt til bagvæggen og har en stand med stor platform, så vil jeg udnytte det. Og jeg må sige at integrationen i bas området til rummet er virkelig god på denne måde. Skulle det mod forventning ikke virke, så flytter jeg den om på bagsiden og knækker porten indvendigt.
 
Når højttalerne er færdige så test lige med Matt Schofield Trio's "Black Cat Bone" på CD'en "Live From The Archive" eller et af de andre sindsygt godt optaget numre. Her finder man ud af om porten er afstemt!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2012 at 19:33
Originally posted by Mik112

Originally posted by Busk

Hej Mik.
Dem jeg lavede tim dig er lige netop grunden til at jeg længe har villet lave en selv.
Grunden til porten i bunden er at christian skal have sine stående på en skænk.
Og da jeg har meget langt til bagvæggen og har en stand med stor platform, så vil jeg udnytte det. Og jeg må sige at integrationen i bas området til rummet er virkelig god på denne måde. Skulle det mod forventning ikke virke, så flytter jeg den om på bagsiden og knækker porten indvendigt.
 
Når højttalerne er færdige så test lige med Matt Schofield Trio's "Black Cat Bone" på CD'en "Live From The Archive" eller et af de andre sindsygt godt optaget numre. Her finder man ud af om porten er afstemt!
Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2012 at 13:14
Hvad er grunden til, at I har valgt 8 ohms versionen af 18W'eren frem for 4 ohm?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2012 at 19:20
At jeg havde 4stk liggende jeg havde købt for 1500kr.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2012 at 22:30
Originally posted by ham_den_lange

Hvad er grunden til, at I har valgt 8 ohms versionen af 18W'eren frem for 4 ohm?

Ja.

Ikke nok med at følsomheden bliver lidt lavere. Så synes jeg ofte det giver problemer med diskantfilteret. Det er bare svært at indføre så meget dæmpning og stadig få det til at fungere optimalt.

Udover det bliver seriespolen til basenheden også større og dermed mere kostbar og med større DC modstand.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2012 at 23:15
Originally posted by kappen

Originally posted by ham_den_lange

Hvad er grunden til, at I har valgt 8 ohms versionen af 18W'eren frem for 4 ohm?

Ja.

Ikke nok med at følsomheden bliver lidt lavere. Så synes jeg ofte det giver problemer med diskantfilteret. Det er bare svært at indføre så meget dæmpning og stadig få det til at fungere optimalt.

Udover det bliver seriespolen til basenheden også større og dermed mere kostbar og med større DC modstand.
Enig men skal prøves. Smile
Ellers må man jo bare finde nogen 4ohms Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2012 at 13:30
Når du nu har 4 stk. 18W8531, kunne du lave en 2.5 vejs og prøve diskanterne på skift med hver deres indviduelle filtre. Resulternde i:  Bedre følsomhed, mindre dæmpning af diskant, Typisk mindre spole i serie med den egentlige bas/mellemtone og sidst men ikke mindst et større membranareal i det egentlige basområde. Lydmæssigt og designmæsssigt ofte at foretrække. 
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz