Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer designs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer designs

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer designs
    Posted: 23 Jul 2012 at 10:06
Af hjertet tak felsby. Jeg havde en tanke om at det skulle være op mod 20-30 cm. Se så lærte jeg igen noget Big smile

Nu er bas/mellemtone enhederne i fronterne 7". Må jeg så gerne bruge 5" til center og baghøjttalerne eller bliver det noget skidt?


Edited by Bapu - 23 Jul 2012 at 10:08
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 13:01

Hej alle sammen

Hen over weekenden har jeg fået megen fin hjælp af Kappen (og jeg takker ydmygst) og er endt med et noget andet kabinet.
Jeg kommer helt ned på 28 liter indre volume (!) - og det giver ydre mål på 39x39x39 cm (vel at bemærke med 44mm godstykkelse over det hele!
Der kommer til at sidde 1 aktiv og 2 slaver (10 tommer)
Kappen siger at den skulle kunne brumme 25,5 Hz med - 6dB Cool
Jeg bliver en glad mand - meget glad! Tongue
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 23 Jul 2012 at 13:08
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 13:06
dobbeltslaveløsningen er smart - vi vlæder os til at høre om lyden!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 13:09
Jeg glæder mig til at få bygget! Confused
Desværre lader det til at min gode bygge-ven har mistet muligheden for at hjælpe mig Cry
 
Sørgelige hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 13:16
Ja det er meget smart med passive enheder, men også lidt dyrt Confused
 
Sådan 2 x 10" koster omkring 1500 kr - jeg kan købe meget MDF for 1500 kr! Wink
 
Hilsner
 
PS: Jeg regner med at der kommer lidt SketchUP billeder senere i aften Thumbs Up


Edited by Svenskeren - 23 Jul 2012 at 14:43
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 17:02
Hvad tror du, at der sker med kabinettet, hvis du sætte to slave enheder med hver 455 g bevægelig masse i samme kabinet side?

Lad mig sige det sådan: Du skal bygge et TUNGT kabinet med spen!ses, der bore sig god ned i underlaget! Hvis du vil have begge slaver på samme side og ikke ønsker at subwooferen skal danse hen over gulvet.Wink

B&O designede ikke kun Beolab 2 med den aktive enhed på forsiden og de to slaver på hhv. højre og venstre side fordi det ser godt ud.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 17:03
Mon ikke også 22mm kan gøre det.

Små kasser er jo af natur meget stivere end store. 

Desuden er der ikke rigtig noget at hente på lydkvaliteten ved at gå mere amok end det. Den lydkvalitet du oplever er først og fremmest determineret af din rumakustik og først når du får flere subwoofer med stor afstand imellem dem, hjælper det på bassen.

Bas i rum er lidt ligesom statistik, for at forbedre variansen skal der flere samples til og disse samples skal være ukorrelerede (subwoofere langt fra hinanden.). Variansen er også et direkte mål for Q'et på rummets modalfrekvenser, dette ønskes selvfølgeligt at holdes i bund.

Ham den lange har iøvrigt en poiente ang. placering af slaver. Det er ikke helt tosset at sætte dem over for hinanden. Desuden ser det da mega cool ud, hvis konen ikke giver dig ret i dette må du blot henvise hende til hendes plads (i køkkenet).


Edited by kappen - 23 Jul 2012 at 17:06
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 17:54
Øv øv øv. Nå men så er det jo tilbage til tegnebordet. 

Spørgsmål: Kunne man have den aktive til at skyde nedaf og slaverne til henholdsvis til at pege for og bagud, eller skal slaverne have den samme modstand i begge sider?
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 19:24
Så er der kommet en lille tegning fra min hånd Wink
 
 
Efter Kappen´s anbefaling så holder jeg mig til 22mm MDF. Jeg kan jo godt forholde mig til at der ikke kan være ret mange vibrationer i kabinettet. De 3 af siderne består jo mest af enheder Thumbs Up
 
Top, bund og bagplade bliver afstivet (hvis der skulle være vibrationer tilbage) af stiveren i midten.
 
Indre mål er 31 x 31 x 31 cm - Det giver 29,8 liter.
Den indre afstivning "fylder" 1,8 liter = samlet indre volume 28 Liter Clap (tak for beregning Kappen!)
 
Ydre mål bliver 35,4 cm på alle leder! Jeg ser for mig en lille lille terning - nuttet, men på den onde måde!! Evil Smile
 
Kommentarer?
 
Hilsner
 
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 23:01
Enig, det er sådan det skal gøres. Slaverne skal absolut være sat overfor hverandre, symmetrisk omkring bassen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz