Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer designs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer designs

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer designs
    Posted: 23 Jul 2012 at 23:04
Her kommer lige en version 2 af tegningen. Lidt mere effektiv version af afstivningen
 
 
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2012 at 23:37
afstivninger behøver slet ikke at være så voldsomme for at have en effekt. du kan opnå samme effekt ved at sæte en rundstok på tværs og i spænd. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2012 at 00:07
Eigenfrekvenserne for en sådan en kasse i 20mm MDF ligger ifølge mine beregninger helt uden for bassens arbejdsområde og findes først ved en 300Hz og op hvor de første modes opstår midt på fladerne. Det vil i alle tilfælde blive maskeret, da Q'et og udklingningstiden på sådanne vibrationer er meget lav og maskeringskurverne i bassen rager så langt op i mellemtoneområdet at selv hvis de var der, vil psykoakustikken sige at man ikke kunne høre dem og da bassen slet ikke spiller op i det område, må de, hvis de overhovedet bliver exciteret, kun være af meget lav amplitude.

Jeg tør godt vædde på, at ingen vil kunne høre forskel i en blindtest.


Edited by kappen - 24 Jul 2012 at 00:10
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2012 at 08:20
Wow - der var mange lange og flotte ord Tongue - De kunne helt sikkert give mange point i Wordfeud!
 
Jeg kan mærke at jeg stadig er under indflydelse af mit gamle liv , som HIFI sælger. Og det var helt bogstaveligt i den tunge ende af skalaen.
Kappen: Du har helt sikkert ret i af ingen (og slet ikke jeg) vil kunne høre forskel i en blindtest. Det er nok mest fordi at så ved jeg at subben også er lækkert lavet indeni! Approve
 
Den nye afstivning er også lavet for at udfylde de 1,8 liter jeg manglede for at ramme de anbefalede 28 liter - og så synes jeg at den er pæn Embarrassed
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2012 at 16:24
Hej igen
Her kommer lige en lille krølle mere på denne tråd:
 
Imens jeg sidder her i den franske sommervarme (ja der er varmere end i DK), så kom jeg til at tænke på noget angående de 28 liter indvendig volume. (Den er den volume, som skulle fungere bedst)
Hvis jeg nu skal ned i de helt nøjagtige mål - er det så ikke korrekt at jeg skal fratrække den volume som enhedernen "fylder" inde i kabinettet? Jeg mener at selve enheden jo tager plads (membran og magnet og kurv) fra den indre volume.
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2012 at 22:23
Originally posted by Svenskeren

Hej igen
Her kommer lige en lille krølle mere på denne tråd:
 
Imens jeg sidder her i den franske sommervarme (ja der er varmere end i DK), så kom jeg til at tænke på noget angående de 28 liter indvendig volume. (Den er den volume, som skulle fungere bedst)
Hvis jeg nu skal ned i de helt nøjagtige mål - er det så ikke korrekt at jeg skal fratrække den volume som enhedernen "fylder" inde i kabinettet? Jeg mener at selve enheden jo tager plads (membran og magnet og kurv) fra den indre volume.
 
Hilsner

Det hul du laver i kassen og den ekstra volumen du får der pga enhedens ophæng helevejen rundt, gør minimum op for den volumen som chassis og magnetsystemet fortrænger.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2012 at 20:25
Så det er korrekt forstået at den luft som enheden fortrænger skal faktisk fratrækkes den samlede indre volume? Confused
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2012 at 23:13
nej, du skal bare lade som ingenting! Seriøst.

go´nat Approve
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2012 at 11:43
Jeg vælger at følge fællers råd og lader som ingenting Approve
Som det er blevet påpeget flere gange på dette forum i forskellige sammenhænge: "Man kan sikkert ikke høre forskel i en blindtest!" Wink
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz