Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: TNT Diva revisited
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


TNT Diva revisited

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TNT Diva revisited
    Posted: 25 Maj 2009 at 21:08
Hey,

Du mangler impedansfilerne. Uden dem kan vi ikke lege :S
Kunne godt være admin (mig) kunne finde grunde til ikke at uploade 65MB LOL
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2009 at 11:16
Originally posted by syncroniq

Hey,

Du mangler impedansfilerne. Uden dem kan vi ikke lege :S


Ja, beklager. Havde håbet at impendansdelen var lige rundt om hjørnet, men arbejder stadig på at finde ud af, hvad der skal til. Måske jeg bare skulle prøve, men vil være ked af at svitse noget i min forstærker eller lydkort. Må nok også ud og købe lidt krokodillenæb og en håndfuld assorterede modstande. Jeg er fra humaniora for f***en og MÅ faktisk slet ikke rode med sådan noget elektronik her LOL

Status: Jeg har kun lige prøvet at smide frekvensfilerne i Lsp for at se om det lignede noget, der kunne bruges. Mit første indskud var, at det så gelinde ud, men senere opdagede jeg at delefrekvensen helst ville ligge nede ved 1500 hz. Disapprove Altså, jeg er jo stadig på et stadie, hvor jeg bakser med at finde ud af om mine målinger og ikke mindst integrationen af de forskellige målinger via HOLMimpulse er korrekte.


... jeg havde på fornemmelsen du ikke vil forstå at sætte pris på min 65 Mb datafil Smile




Edited by joesch - 26 Maj 2009 at 11:17
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2009 at 12:56
Hey,

Hvis du ikke har loaded en impedansprofil i LSPcad, vil den give dig en 1ohm liniær impedans at arbejde med. Der hvor du loader frekvenskurven, er der et felt for impedans. Der er der et felt der hedder SCALE. Den står til 1. Hvis du vil prøve med 4ohm (teoretisk liniær) skal du taste 4 der. Det giver stadig ikke et rigtig billede, men mere rigtig end det du roder med nu.

Har du set :
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=390-803
Den køre via USB.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2009 at 14:45
Cool, tak for tips. Jeg har faktisk bare lagt et par af impedansfilerne fra tilsvarende SS-enheder ind for lige at lege lidt. Selvfølgelig passer de ikke til, at jeg kan bruge det til noget seriøst, men mit niveau lige nu er til, at jeg godt kan tåle at blive lidt mere fortrolig med forskellige filtertypologier.

Det kan godt være jeg skulle overveje sådan en tingest. På den anden side: Hvor mange højttalere skal jeg bygge - med software og hardware begynder det at løbe op i et niveau, hvor det realistisk set ikke hænger sammen for mig. KSB markedet for DIY ser desværre ikke ud til, at det er rentabelt at bygge. Jeg har ingen ambitioner om nogen sinde at tjene en krone på det her, men man skal vist være heldig for at hente 50 procent af kostprisen for enheder, stumper og træ ind ved evt. videresalg. Og det er jo altså begrænset, hvor mange højttalere, jeg har brug for. Nå, det var OT. Nu tror jeg, jeg vil trække mig tilbage et par dage og tænke over tingene Smile


Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 19:34
Mangler stadig impedansfiler ...

Hey.  M@dsen! Har du fået nogle impedansmålinger med din Cube. Jeg kunne godt bruge et tip fra dig eller en anden non-clio builder.

Jeg har ikke haft held med mine målinger. Hvad gør jeg galt? Jeg har købt 10k og 47k modstande og forbundet dem. Nu nærlæser jeg Justmls-guidens håndlavede diagram og finder en mulig fejlkilde, idet jeg måske mangler en modstand. Det er formentlig den, der er i guiden omtales her: "For Z or impedance measurements a resistor is needed." Altså, hvor jeg kommer fra tror jeg at svaret ville blive et høfligt: "Ahem, tror du måske, du kan være lidt mere præcis, der!" Er det ligegyldigt, hvilken værdi den modstand har?

Loddekolben er klar, men det kunne være rart at vide om jeg er på rette spor.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 21:57
Hej joesch
 
Man måler impedansen ved at indskyde en modstand i serie med højttaleren. Du skal så forbinde dine måleprober, bestående af 47K og 10 K, på hver side af den indskudte modstand. Din ene måleprobe er reference kanallen og den anden måle input.
 
Serie modstanden kan formentlig frit vælges. Selv måler jeg over en 10 ohm men jeg køre også altid med en effektforstærker. Andre bruger en større modstand (>100 ohm)  da dette simulerer strømdrift.
 
Håber dette er til hjælp ellers må du sige til.
 
Mvh,
Senilix
 
 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 22:05
Jeg mener endda faktisk at JustMLS som standard vælger en 12 Ohms modstand.. Det er under fanebladet measure -> Z -> resistor.
Jeg har bare brugt en 12ohms modstand som reference, og umiddelbart så har det virker upåklageligt indtil videre.
Jeg synes dog også at have set et diagram hvor modstanden på 12ohm var tegnet ind. Måske var det et sted i manualen til justMLS (er absolut ikke sikker Embarrassed)
 
Mvh
 
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 22:26
Tak, de herrer. Nu prøver jeg at lodde en 10k modstand på og så rigger jeg op til en måling i morgen. Jeg bilder mig ind, at jeg se lidt logik i den modstands berettigelse, men jeg havde godt nok svært ved at finde hove og hale i mit garnnøgle af ledninger, modstande og krokodillenæb. Forhåbentlig er min karriere som højttalerbygger dermed ikke lagt helt i graven endnu LOL

Edit: Nå, 10k er vist for stor, så må nok forbi Brinck først.


 

Edited by joesch - 15 Jun 2009 at 23:31
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 23:30
Hey.
Hvis du vælger at bruge så stor en modstand så husk endelig at ændre værdien i det felt jeg beskrev i forrige indlæg.
MEN jeg kan nu ikke forstå du ikke bare vælger at bruge en 12 Ohms modstand som JustMLS jo selv foreslår som standard modstand.
der kommer godt nok ikke meget signal igennem hvis du bruger en 10Kohm. forskellen mellem enheden du måler og modstanden er jo kæmpestor.
 
 
/edit
'jeg tror faktisk ikke at du vil få noget brugbart ud af at bruge en 10Kohms modstand.
 Som du kan læse at bruger senelix også en lille modstand, du planlægger at bruge en faktor 100 større modstand end man normalt bruger. Jeg ved desværre ikke rigtigt så meget om det senelix beskrev med at bruge en modstand større end 100 ohm. Men der er godt nok også langt fra 100 Ohm til 10K
Hvis du prøver med den 10K modstand så tror jeg du skal skrue RET højt op på forstærkeren for at få noget brugbart signal ind på sekundære målekanal og så vil den primære sikkert overstyre.
 
Mvh
 
 
 
 


Edited by Frost - 15 Jun 2009 at 23:35
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2009 at 23:49
Hej Frost

Jeg fik læst Senilix' indlæg for hurtigt og missede K'et - de ligner jo hinanden de små djævle. Jeg har desværre ikke en passende modstand liggende, så skal lige forbi en elektronik-biks og have indkøbt sådan en først. Desværre, endnu en lille udsættelse.

Mvh
- og for øvrigt et nydeligt projekt, du har præsenteret her på sitet!

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz