Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: TNT Diva revisited
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


TNT Diva revisited

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TNT Diva revisited
    Posted: 22 Maj 2009 at 15:00
Hej

Jeg håber, der er nogen, der har mod på at give inputs her - forhåbentlig kan vi få afklaret nogle aspekter ved måling og det videre forløb. Og så får vi afprøvet HOLMimpulse i samme skønning.

Jeg bringer lige et gammelt projekt på banen igen - jeg ved, at nogen her har set det før. Der er tale om en ombygning af et sæt højttalere baseret på enheder og filter-layout fra DAT - begået af Torben, der idag er mr. Frequence. Idag er kabinetvolumen mindre og baflen har fået anden form. Tanken var at denne restaurering skulle bruges til at lære, hvad der er op og ned i hele det ht design halløj.

Enheder + filter. Bas: vifa m18, der har en (monstrøs) 10mHz trafo spændt for. Mellem: Vifa m18 med 1.4 mHz spole + 5.6 kondensator (parallel). Diskant 4.6 + 2 modstande. Værdierne er efter hukommelse og vel ikke så vigtige igen, det skulle være nok til at I kan se det generelle billede ikke? Super enkelt filter med blød afrunding.

Nu er jeg så igang med målinger. Som I nok kan se: Tingen kan spille musik, men helt super er det ikke Smile Det var tydeligt for mig, at det ikke funkede optimalt, da jeg havde samlet dem igen. Jeg prøvede derfor at invertere diskanten for at prøve om det hjalp. Det flyttede problemet, men er faktisk den mest ørevenlige version.

Sådan måler den ifølge HOLMimpulse med diskanten monteret regulært. 



Og med diskanten inverteret:


Jeg gider ikke måle mere for i dag. Men i morgen havde jeg så tænkt mig at skille skidtet ad og få mål enhederne i kabinettet uden filter.

Tror I, der er noget at redde?

Min første tanke da jeg så målingen var at diskanten var alt for lav, men ved nærmere eftersyn er der vel snarere tale om et stigende niveau på mellemtonen. For ørerne er det største problem, at den let lyder anstreng og lidt anmassende. Og så er stereo-perspektivet ikke fremragende.

Umiddelbart kunne det for mig godt se ud som om at en større spole på mellemtonen ville lægge den ned i niveau med diskanten?
Men er der ikke noget, der tyder på at faseforløbet er helt overset i det oprindelige filter? Ligegyldigt hvordan jeg tilslutter diskanten er der grimme udfasninger.

Hvordan skal jeg måle en 2½ vejs - vil det være et problem at sige, at vi "glemmer" bassen - dvs kører videre med trafoen og så koncentrerer os om de 2 øvrige enheder.

HOLM kan også lave en måling på impulsrespons. Den ser sådan ud:


Thomas, er du her? Den ligner ikke ligefrem de, der "text book" grafer du viste mig ...Shocked

SHOOT!
 


Edited by joesch - 22 Maj 2009 at 18:14
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2009 at 17:05
Hey,

Du har en del ringen på impulsresponsen. Det er ikke fedt. Og så har du et faseproblem ved ca 5000Hz. Enhederne er simpelhen ikke i fase, og de er heller ikke i helt modfase. Dårlig designet filter efter min mening, så der burde være plads til forbedringer. Mål basserne igennem og se om den dårlig impulsrespons skyldes filter eller kabinet (mål dem udem filter og se om det stadig er der).
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2009 at 13:05
Ved ikke om nogen er interesseret, men her er et lille fund fra dagens målinger:

Den oprindelige ht jeg lavede på anvisninger fra DAT var med diskanten sænket (ekstra) 5 mm og så et stk. filt monteret. Jeg undersænker ikke diskanten denne gang og skal dermed heller ikke bruge filtet, men kom i tanke om at jeg havde det liggende og ville se resultatet.

Blå kurve er inkl. filt:



Jeg må nok tage på mig, at jeg selv i høj grad er skyld i fase-balladen i mødet mellem enhederne.  Oh well ... jeg vidste jo der ville ske ting og sager, jeg har jo ændret på næsten alle andre parametre end filteret: affalsninger, diskanten sidder nu centreret på baflen, skind osv. Så der er vel ikke noget underligt i resultatet (jo, faktisk havde jeg forventet diskanten ville ryge over niveau).

På positivsiden: Over skæringspunktet ser det bedre ud (husk at diskantens filter består af 3 (tre!) stumper).

Nu vil jeg tage mig sammen til at måle enhederne uden filter.

 


Edited by joesch - 23 Maj 2009 at 13:07
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2009 at 21:04
Som lovet andetsteds vil jeg lige vise nogle målinger med min HOLM diy-mic og programmet HOLMimpulse (Hi). Det er mere eller mindre mine første målinger og første gang mikrofonen kom på arbejde, så det var lidt spændende... Jeg ville egentlig have foretaget nye målinger i dag, hvor jeg gjorde mere ud af at rykke højttalerne fri fra omgivelserne osv. plus jeg ikke har fået målt impedans endnu. Min gating er desuden baseret på diskanten, da det var den jeg målte først. Så jeg skal rette op på de små og store fejl og undladelser i morgen. 

Hi er meget mere avanceret end justMLS. En egenskab, jeg godt kan lide ved Hi er at man kan trække i "tidsvinduet" (hvor længe man har mikrofonen åben) og se, hvorden det pråvirkes af "støj" ved hhv for lang og for kort tidsvindue. 

Jeg har eksporteret resultatet som beskrevet af Thomas i tråden om Hi. Ingen problemer her - det genererer en txt-fil som LspCAD kan bruge. Jeg er dog ikke sikker på om jeg har forholdet mellem bas og diskant på plads. Metoden jeg brugte var at konstatere at Hi angiver at fx mellemtonen/bas er korreleret +26 dB, hvorimod diskanten kun + 17dB. Så har jeg under "options" rettet de + 17 dB til 26. Thomas! Er det korrekt?

Resultatet ser sådan ud i LspCAD:

Noget må jeg trods alt have gjort rigtigt med målingerne for den turkise ligner VIFA tekstblad på en prik (bortset fra måske 200hz og nedefter)

Er det korrekt målemetode for en 2½-vejs: enhederne er målt med mikrofonen i en højde, der svarer til midt imellem diskant og mellemtones akustiske centre? Men dette efterlader jo bassen lidt længere fra mikrofonen.

Ser det fornuftigt ud? Er der nogen, der kan se guldet? Jeg er selv lidt ærgelig over puklerne på M18 og kan ikke rigtig forstå, hvorfor 2905 skaber sig sådan under 6000hz.
 
Her mine målinger: uploads/25/230509.rar

Puha, det var en lang post. Nu har jeg vist opbrugt min kvota for idag. Så herfra: Joesch bukker, takker og trækker sig baglæns ud fra scenen. 

Edit: Så må jeg hellere lige give Jer enhedernes datablade er her: 2905 og M18.


Edited by joesch - 24 Maj 2009 at 21:19
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2009 at 22:14
Hej joesch
 
 
Det ser ud som om du har haft travlt :-), håber hr. HOLM (Thomas) ser det her, måske du skulle stille spørgsmålet i HOLM tråden.
Kan du også ligge .hlm filen her :-)
 
 
Vh.
Svend


Edited by TJL3W - 24 Maj 2009 at 22:21
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2009 at 09:09
Hej joesch
Er det muligt at du kan uploade filerne uden at pakke dem, eller i .zip
 
m@dsen
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2009 at 10:07
Hey,

Er din diskant undersænket?
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2009 at 12:26
Originally posted by syncroniq

Hey,

Er din diskant undersænket?


Lamp Det var så dagens tip fra Syncroniq Hug

Jeg havde rigtig nok været lidt for rundhåndet med overfræseren. Nu har jeg lige lavet en måling på diskanten efter en quick and dirty-afhjælning af det problem. Meget bedre! Tilbage er et 2db dyk ved 5k, men det er jeg ikke selv skyld i. Min måling af diskanten ligner nu også databladet, hvor den har præcis samme dyk ved 5k.

Jeg synes godt nok det er vildt, at 1-2 mm kan have så stor betydning!!! Så er spørgsmålet, hvordan jeg lettest får lavet en mere permanent løsning på det problem.

I skal selvfølgelig have billeddokumenation! Blå kurve er diskanten målt ved 75cm afstand - mikrofon mellem diskant og mellem. Rød er off axis 30% med mikrofonen rettet mod højttaleren (korrekt ikke?):



Nu begynder det lige pludselig at tage sig lovende ud, synes jeg. Nu har de ht'er stået i skammekrogen i et halvt år fordi jeg hele tiden manglede mikrofon eller andet for at komme videre. Nu bliver det spændende snart at få dem spændt ordentligt op.



Edited by joesch - 25 Maj 2009 at 13:37
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2009 at 13:21
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2009 at 20:51
Her er lige filerne, nu i zip:  uploads/25/tnt_diva.zip Jeg tror ikke jeg ville blive populær hos admin, hvis jeg uploadede HOLM-filen - den fyldte 65MB (wtf! det kan ikke være meningen, hvad?)

Jeg lavede lige et ultra-hurtigt filter l LspCAD a la det der sidder i nu (men fik faktisk ikke helt samme værdier). Det er nok det letteste projekt I vil komme ud for mht at få en pæn frekvensgang: 2 spoler, en kondensator og 2 modstande (impedans-korrektion - i min 2.2 og 15 ohm) for rent 1 orden.

Jeg skal så overveje om det er den rette typologi eller om jeg kan få et bedre fase-forløb med en anden. Og impedansen, når jeg får målt den.

Se bort fra de der knolde i bassen, tak! Dem burde jeg vist have klippet ud.

Løber ... film i tossekassen Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz