Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Stadig skeptisk
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Stadig skeptisk

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stadig skeptisk
    Posted: 10 Jul 2012 at 14:12
For ikke at lave ballade, har jeg disabled valg af antal enheder. Det er jo ikke fedt at programmet kan noget det gør forkert. Så må jeg se hvornår jeg for tid til at kigge på det igen. Lige nu har jeg ikke tid til at gætte. Skulle nogen kende svaret, gerne med et eksempel, må i gerne skrive det her, så implementere jeg det så snart jeg får tid igen.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 22:16
Originally posted by syncroniq

Det virker ikke. 

Vas = 5.5
Sd = 50
Rho = 1.201
c =344

Cms = Vas/(rho*c^2*Sd^2)

Cms = 5.5 / (1.201 * 344² * 50²) 

Cms = 0,000000015

Vil i nu afsløre hvilke enhed tingene skal beregnes i?



Meget gerne, du skal regne det i SI enheder selvfølgelig. Et eller andet sted tror jeg ikke, det var det svar du ønskede. Ikke desto mindre er det rigtigt. Men, nu skal jeg opføre mig ordentligt Embarrassed

Enhederne i det du har sat ind er: [dm^3]/([kg/m^3]*[m^2/s^2]*[cm^4]) det er noget rod.

Der går: 10^-3 [m^3] til 1 [dm^3]
Der går: 10^-4 [m^2] til 1 [cm^2]

sættes alt ind inkl. omregning til SI enheder (bemærk enheder i [ ] )får du så

Cms = 5.5 [dm^3]*10^-3 [m^3/dm^3] / (1.201 [kg/m^3] * 344[m^2/s^2] * (50[cm^2]*10^-4[m^2/cm^2])^2) eller med andre ord en skalering på 10^-3/10^-8 = 10^5 så er din  Cms i [m/N] (SI enheder Thumbs Up)

Ganger du med yderligere 10^3 [mm/m] får du Cms i [mm/N].

Den korte version er: Gang dit oprindelige resultat med 10^8.

Husk sæt altid ind i SI enheder og omregn bagefter, det er lettere at overskue. Håber det gi'r mening.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:08
Ingeniører og jeres humor... :)

Super, jeg kigger på et en af dagene. Har lige svigermor på hospitalet, en have der sejler og børn de skal passes :)
Med lidt held skal jeg hente nogle SB enheder idag, til et sjovt projekt :)
Der kommer selvfølgelig en tråd.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 11:55
Jeg viste du kunne tåle det :-).......ser frem til projektet Tongue
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 20:16
Hey,

Jeg har prøvet nu, og bliver nød til at spørge.

Cms' = Cms / [Antal enheder] = fuldstændig det samme som :

Cms = 5.5 [dm^3]*10^-3 [m^3/dm^3] / (1.201 [kg/m^3] * 344[m^2/s^2] * (50[cm^2]*10^-4[m^2/cm^2])^2)

?

Hvornår passer det ikke?

For én enhed for jeg præcis samme som opgivet af producenten. Ved to får jeg halvdelen, ved tre en..... osv.

Er vi ude i at i har været lidt for ophissede da i kiggede på det her matematisk? (syntes det er ok at jeg driller tilbage... ). 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2012 at 07:14
Som ejer og adminstrator af et forum har man vist altid "drille-retten", at vi så tilmed kan li' det er vist bare et plus Wink.
 
Men ja du har helt ret, altså skalerer Cms med 1/n enheder fordi n*Vas/(n*Sd)^2 skalerer som 1/n når de n enheder spiller ud af bafflen, og 1/n*Vas/Sd^2 skalerer selvf. også som 1/n for isobarisk kobling.
 
Jeg skrev definitionen af Cms op for at hjælpe dig videre og undgå fejl, for jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke havde tjekket skalering af Vas og Sd ved de forskellige koblinger parallel/seriel +/- isobarisk - før nu. Der skalerer Cms alle som 1/n, ved n enheder.  
 
Så er den ged vist barberet Smile
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2012 at 21:52
skalerer ?
vi skal vel bare "altid" regne i Newton eller KG, Meter, Liter, 
dvs ikke blande rosiner med jordbær Cool
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2012 at 23:27
@ D A O
Når Syncroniq skal programmere til et web interface, vil han nok gerne have så simpel en formel som muligt. Altså kan han skalere den opgivede Cms, hvis den overhovedet er opgivet på databladet, med én over antallet af enheder, altså når der anvendes mere end én enhed i kassen. Deraf mit ordvalg skalere.

.....og nej vi skal ikke " "altid" regne i Newton eller KG, Meter, Liter, "  Men fortvivl ikke andre med langt dyrer projekter en hjemmehøjtalerbyg, har fumlet i enheder før dig: http://mars.jpl.nasa.gov/msp98/news/mco990930.html Unhappy, men det er vel reelt en dårlig undskyldningWink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz