Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmÃ¥l
    Posted: 12 Mar 2013 at 08:59
Problemet er vel hvis der eksempelvis kommer en 50 Hz tone direkte ud i diskanten, når jeg tænder forstærkeren? Da jeg ikke ligger inde med nogle synes jeg derfor det er er lidt at købe kondensatorer for 150 kr. Det nytter jo ikke noget at sætte en lille bitte kondensator på?

Men jeg har ikke bestilt noget endnu.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 09:08
Jeg ved at Janils der også kører med GS seriekoblede en fin Duelund kondensator imellem af samme årsag, men hev den hurtigt ud igen, da selv den ødelage for meget...
Jeg tror, at uanset hvad du gør, så giver det et tab med en kondensator imellem...
Mvh.
Friman
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 09:11
Nej problemet som jeg forstår det er at der kan komme en for voldsom dc spænding fra forstærkeren direkte ud i diskanten og dermed skade den.. (ret mig hvis det er forkert, jer der ved noget mere om det). Det er rigtigt at en lille kondensator i sig selv ikke er nok, det jeg mente var at man sætte en lille "god" kondensator parallelt over en større ikke så god kondensator. På den måde får man den lille "gode" kondensators lyd, uden at købe sig helt fattig i en stor god kondensator. Håber det giver mening.

Mvh. Søren.
fint skal det være..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 09:29
Originally posted by Roky

Eller starte med at tænde for bassen. 


Præcis Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 09:32
Originally posted by Sorenotzen

Nej problemet som jeg forstår det er at der kan komme en for voldsom dc spænding fra forstærkeren direkte ud i diskanten og dermed skade den.. (ret mig hvis det er forkert, jer der ved noget mere om det). Det er rigtigt at en lille kondensator i sig selv ikke er nok, det jeg mente var at man sætte en lille "god" kondensator parallelt over en større ikke så god kondensator. På den måde får man den lille "gode" kondensators lyd, uden at købe sig helt fattig i en stor god kondensator. Håber det giver mening.

Mvh. Søren.
Jeg har som sagt i oplevet problemet endnu, og der er leget med 5-6 forskellige forstærkere ind til videre.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 10:03
Jeg har gudskelov heller ikke oplevet det endnu, men da jeg nu kører med et par sarte bånd, er jeg blevet direkte advaret mod ikke at beskytte dem. Indtil nu har jeg også kørt med flere forskellige opstillinger uden problemer, men det ville da være ærgerligt hvis der skete noget med dem !

Mvh. Søren.
fint skal det være..
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 12:01
Tænk lige på at det ikke kun er effekt forstærker ,der kan medføre en ordentlig dc puls ,,det kan en forforstærker også .specielt når man slukker den (det er nok mest rør pre ..eks. min egen TRAM pre)
hvis man vil være sikker på at der ikke kommer skadelig puls,,så prøv at slukke diverse apparater efter tur ,tænk også på at strømmen kan forsvinde ,,så test også dette
hvis der ikke sker noget ved denne test,,kan du rolig undvære cap i serie (har man først hørt diskant uden cap er det svært at undvære denne lyd--bruger selv Groundsound filter )

mvh Bjarne
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 19:30
Originally posted by Tubeman

Tænk lige på at det ikke kun er effekt forstærker ,der kan medføre en ordentlig dc puls ,,det kan en forforstærker også .specielt når man slukker den (det er nok mest rør pre ..eks. min egen TRAM pre)
hvis man vil være sikker på at der ikke kommer skadelig puls,,så prøv at slukke diverse apparater efter tur ,tænk også på at strømmen kan forsvinde ,,så test også dette
hvis der ikke sker noget ved denne test,,kan du rolig undvære cap i serie (har man først hørt diskant uden cap er det svært at undvære denne lyd--bruger selv Groundsound filter )

mvh Bjarne

Det var da en nem måde at tjekke det på!

Nu har jeg købt de to Ø50mm porte og 2 stk af de billigste 27 uF jeg kunne købe. Bare hvis der nu skulle gå et eller andet galt første gang jeg tilslutter. Bliver spænende om jeg kan høre forskelWinkBig smile
Mangler dog at købe miniDSP og tilhørende mikrofon. Og så skal måske også have kig på nye ("billige") forstærkere.

Min kildesammensætning kommer foreløbigt til at se sådan her ud:

DAC => Analog Pre => miniDSP => Analog amp => Højttaler

Vidste ikke der var så mange som kørte digitalt. Er det også mellem mellemtone og diskant i gør det?

mvh


Edited by Roky - 12 Mar 2013 at 19:39
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 23:50
God ide at bruge en serie cap i diskant under afprøvning--
jeg bruger digital på bas og diskant (min er kun 2 vejs)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2013 at 22:51
Hvor køber i (7) mm filt til at putte i højttaleren. Har været i Silvan, Jydsk og T-hansen uden held

mvh 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz