Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmÃ¥l
    Posted: 08 Mar 2013 at 14:59
Hvis der er nogen, der regner efter og ikke får det til at stemme, så skyldes det (bl.a.), at det effektive akustiske volumen (som er det, der skal bruges ved portberegning) er større end de 22 (eller 29) liter - det skyldes den porøse absorbent.

Edited by USXX - 08 Mar 2013 at 14:59
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2013 at 10:07
Hej USXX

Tak for det grundige svar, sejt at det er af mesteren selv !

Jeg kan mÃ¥le at jeg der er plads til en port pÃ¥ 25 cm fra bagkant af frontbaffel til bagkant af bagsiden af højttaleren, sÃ¥ det mÃ¥ godt kunne gÃ¥ med 19-20 cm. Jeg pøver med en Ø50 mm teleskop port fra frequence. 
Den er så ikke konisk, men har da i hvert fald mulighed for at prøve både 22 og 20 Liter til 33 Hz.

Så må jeg hellere få smidt det skumgummi ud og fylde ud med noget MDM3 eller lignende, som jeg også tidligere er blevet anbefalet.
Er det ogsÃ¥ en god idé at putte filt pÃ¥ (tænker her især bag enheden). Ellers er det ren MDM3 mod bitumen. Grunden til at jeg spørger er at jeg ikke har noget liggende, sÃ¥ jeg kan ikke lige prøve detSmile

OK SÃ¥ har jeg ikke tastet helt forkert ind i speakerbuilder pro.

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2013 at 10:09
Har overvejet at prøve med aktiv drift via miniDSP og har kig på et sæt 18W4531 i stedet for de 8531 jeg har nu. Vil der være tydelig forskel mellem de to typer ved aktiv drift, eller er det ikke det værd ?

mvh
Henrik
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2013 at 12:03
Der er jo ingen faste regler for dæmpning. Du kan godt beholde det bølgede skum, hvis du synes, det gør noget godt. Det tjener mest til at gøre refleksionen (fra bagvæggen) "blød", og det kan måske være en fordel, da du har en relativ stor bagvæg, der er parallel med baflen. Du skal bare være opmærksom på, at skum som regel er en ret ringe strømningsabsorbent og derfor fortrænger volumen (hvor en god porøs absorbent øger det akustiske volumen).

M.h.t. 18W/4531 vs. 18W/8531; man vil jo normalt vælge en 4 ohm enhed til et 2-vejs system, men ved aktiv drift vil forskellen være minimal - men har du en 4 ohm enhed, har du tillige muligheden for at køre med passive filtre og stadig bevare en fornuftig effektivitet. Det, man skal se på, er, om den ekstra spænding, 8 ohm enheden skal tilføres for at spille lige så højt som 4 ohm enheden, vil få membranen til at vandre mere i basområdet (og dermed give mere modulation i mellembåndet). Da de forskellige parametre trækker i hver sin retning, vil resultatet ofte være en ubetydelig forskel. Da du kører med basreflekskabinet, vil problemet være endnu mindre, da membranudsvinget i det betydende basområde vil være betydeligt mindre end i lukket kabinet (det er kun ved subsoniske frekvenser, du har større membranudsving med basrefleks). Desuden har enheden et vel konstrueret magnetsystem med nøje afstemte kortslutningsringe - så enheden har i sig selv ret lav modulation.


Edited by USXX - 09 Mar 2013 at 12:05
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2013 at 15:02
Ok det giver mig et godt udgangspunkt at arbejde videre ud fra. Deslige klaring om det kan svare sig at udskifte bassen i passiv drift.



Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2013 at 22:09
Sidder lige og skal til at bestille stumper til mine højttalere ved frequence. 

Ifb et nærstÃ¥ende forsøg med digitale filtre, hvor forstærkerne kører direkte pÃ¥ enhederne: Kan læse mig til at det er en god ide at have et simpelt high-pass filter, en kondensator serielt med diskanten, sÃ¥ den ikke bliver sendt til mÃ¥nen ved et uheld. SÃ¥ lærte jeg lidt nyt i dagThumbs Up

Det er jo ikke til at vide endnu, men regner med at dele den mellem 2 - 2.5 Khz afhængig af hvad der lyder best.

PÃ¥ den her side http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1 Er der en tabel over skæringsfrekvenser.
Min SS9500 diskant har en impendans mellemn 6-5.5 Ohm hvis jeg læser rigtigt: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf 

Hvad jeg kan se ud af det bliver regnestykker via denne formel: 

"0.159/(C x Rh) = F

Explanation of Terms
C - is the capacitance value (in Farads) - to convert to Farads divide the value shown on the side of the cap in uF by one million.
Rh - is the impedance of the load (speaker) you will be using.
F - is the crossover frequency you will get."

Ved 20 uF = (0.159)/(
.000020*5.6) = 1419.64 Hz

ved 15uF = (0.159)/(.000015*5.6) = 1892.86
  Hz

Er der regler for hvor tæt på jeg må komme en eventuel delefrekvens og i så fald hvilken værdi skal jeg vælge ?

Det bliver i alle tilfælde en PCA eller en endnu dÃ¥rligere, hvis der ikke er forskel???  http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/
Har læst at man med fordel kan parallelkoble en mindre højkvalitetsværdi med en stor "lav"kvalitetsværdi og sÃ¥ fÃ¥ fordelen fra den gode af dem. Men er det det værd? 

Jeg synes ca 150 kr er alt rigeligt for en "sikring" for eks 2 kondensatorer





Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 06:51
Hej. Jeg bruger også en kondensator på samme måde, som du har tænkt dig. Det man kan gøre hvis hvis man ikke bruge de helt billige komponenter, er at sætte en mindre, men bedre kondensator parallelt over den mindre gode kondensator.. På den måde får man en bedre samlet lyd! det går jeg, men om jeg kan høre forskel på det og bare en enkelt "billig" kondensator har jeg ikke prøvet. !
fint skal det være..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 06:53
Originally posted by Roky

Sidder lige og skal til at bestille stumper til mine højttalere ved frequence. 

Ifb et nærstÃ¥ende forsøg med digitale filtre, hvor forstærkerne kører direkte pÃ¥ enhederne: Kan læse mig til at det er en god ide at have et simpelt high-pass filter, en kondensator serielt med diskanten, sÃ¥ den ikke bliver sendt til mÃ¥nen ved et uheld. SÃ¥ lærte jeg lidt nyt i dagThumbs Up

Det er jo ikke til at vide endnu, men regner med at dele den mellem 2 - 2.5 Khz afhængig af hvad der lyder best.

PÃ¥ den her side http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1 Er der en tabel over skæringsfrekvenser.
Min SS9500 diskant har en impendans mellemn 6-5.5 Ohm hvis jeg læser rigtigt: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf 

Hvad jeg kan se ud af det bliver regnestykker via denne formel: 

"0.159/(C x Rh) = F

Explanation of Terms
C - is the capacitance value (in Farads) - to convert to Farads divide the value shown on the side of the cap in uF by one million.
Rh - is the impedance of the load (speaker) you will be using.
F - is the crossover frequency you will get."

Ved 20 uF = (0.159)/(
.000020*5.6) = 1419.64 Hz

ved 15uF = (0.159)/(.000015*5.6) = 1892.86
  Hz

Er der regler for hvor tæt på jeg må komme en eventuel delefrekvens og i så fald hvilken værdi skal jeg vælge ?

Det bliver i alle tilfælde en PCA eller en endnu dÃ¥rligere, hvis der ikke er forskel???  http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/
Har læst at man med fordel kan parallelkoble en mindre højkvalitetsværdi med en stor "lav"kvalitetsværdi og sÃ¥ fÃ¥ fordelen fra den gode af dem. Men er det det værd? 

Jeg synes ca 150 kr er alt rigeligt for en "sikring" for eks 2 kondensatorer





Hej Roky

Det der er en gammel myte.
Nu kender jeg 4stk der kører aktivt, mig selv, digitalthor, christ og Robert (ground sound) og så har jeg ikke hørt om at en eneste af hans kunder gør det eller har haft problemer med det.

Med mindre man bruger en eller anden gammel forstærker der laver et kæmpe plob når man tænder den, så er der absolut ingen grund til at smide den kondensator ind i kæden.
En anden ting er jo at hvis du vil have det rene signal mellem din forstærker og din enhed, så er kvaliteten af den kondensator totalt afgørende for kvaliteten, for selv om du smider den ind ved 1800hz og så i digital filteret deler ved 2500hz så skal signalet jo stadig passerer igennem den kondensator.
Og det vil ligegyldigt hvad du gør være et tabs led og forringe lyden.
Skal man absolut sætte den kondensator ind, så skal den i hvert fald være af så god kvalitet som muligt, ellers har man skudt sig selv i foden.

Det svarer lidt til at købe en Farrari og sÃ¥ pakke den ind i en meter skumgummi for at undgÃ¥ stenslag LOL.

Jeg kører med en dyr amt diskant, det samme gør christ, og digialthor kører med en dyr Morel diskant, Robert har lavet et utal af højttalere med alt fra billige til dyre diskanter og der har ikke været problemer. 

Men det er jo min mening, du skal gøre hvad du syntes du har det bedst med, du kommer bare ikke til at få det fulde udbytte af hvad din diskant kan.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 08:25
Hej Busk

Tak for svar. Jeg vil faktisk starte med at bruge to forstærkere fra 1978, men de laver ikke noget kæmpe plop i højttalerne (og udgangen kan slÃ¥es fra). 
Det jeg kan være bange for er hvis jeg kommer til at tilslutte enhederne forkertWacko
Jeg mÃ¥ nok hellere prøve pÃ¥ nogle crap højttalere i første omgang- Eller starte med at tænde for bassen. 


Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 08:34
Sådan som jeg har forstået det, er det primært diskanten, der kan tage skade. Under alle omstændigheder ville jeg sætte et par kondensatorer før diskanterne uanset hvilke effekter du bruger, bare for en sikkerhed skyld.

Mvh. Søren.
fint skal det være..
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz