Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 12" Subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


12" Subwoofer projekt

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ironics View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 20 Jun 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ironics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 12" Subwoofer projekt
    Posted: 20 Jun 2012 at 01:55
Hej forum
Jeg har oprettet en bruger herinde for at få lidt råd og vejledning omkring mit byg-selv projekt.

Jeg har konstrueret en subwoofer i 20mm MDF, bruger en http://www.wavecor.com/html/sw310wa02.html driver, og en Mivoc 120AM plate amp.

kassen måler 45x55x55cm, den er afstivet med to 33x33mm træstolper fra side til side og to fra bund til top, samt en enkelt mod frontpladet. Jeg har valgt at belægge indersiden af kassen med tæppe og fyld den 2/3 med en slags groft vat. Den er limet og skruet sammen, og der forstærkeren har en fordybning i kassen som den sider i da jeg ikke stoler på kvaliteten af forsejlingen der er leveret i, hvad angår vibrationer.
Kassen står på bløde gummifødder.

Kassens netto volume er 93L Er dette godt? skulle det være mere eller mindre?

Mit mål er at opnå så blød bas som muligt, men samtidig kontrolleret. Den skal bruges både primært til musik, men også til film i hjemmebiograf.
Og jeg jeg har bemærket hulet til enheden ikke er i center, og nej var ikke med vilje, men meget varmt den dag...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2012 at 07:50
Den med hullet skal du ikke tænke på... så skal du bare vide hvad vi andre har kommet til at gøre, når det gik for stærkt, var for varmt osv  LOL
Ifølge deres hjemmeside:
http://www.wavecor.com/SW310WA02_sealed_box_simulations.pdf

Så betyder det stort set ingenting, om du propper den enhed i 80 eller 150 liter. Så dine  94, burde være fine. Det giver en nedre frekvens afrulning ved ca 33-34 hz.  dog kan jeg se at den lille mivoc forstærker ikke har mulighed for at justere så meget. Så derfor kan du hverken kompensere for hvor dybt du vil spille, eller for uønskede room-notes. Hvilket er det som de fleste andre subwoofer netop gør. De justere på elektronikken i forstærkeren for at få enheden til at spille som de ønsker i et givent rum og i et givent kabinet. F.eks benytter sunfire sig af en 1000W forstærker til at få en 10" til at spille ned til ca 20hz i omkring 15 liter.
Dine afstivninger er ok. det vigtige er nemlig at kassen ikke kan gi' sig i takt med at enheden arbejde, hvilket især kommer til udtryk i et lukket kabinet hvor luften ikke kan slippe ud. man kan så diskutere om du burde ha lavet lidt ekstra hist og pist, men når det er blød bas du går efter, så betyder det mindre. Det med tæppet osv. Betyder igen mindre. normalt spiller en subwoofer højest op til 60-80hz. og her virker tæpper og filt overhovedet ikke. De kan kun dæmpe højere frekvenser, altså et godt stykke over 1000hz. Fyld i kassen er derimod en anden sag. Det kan jævne luft rykket ud i kassen, så den bliver belastet mere jævnt. Men jeg har læst et hav af sidder og søgt google tyndt og holdningerne er mange og forskellige. Selv for de mere kritiske. Så derfor er det altid en fordel at eksperimentere. Logikken fortæller os, at hvis kassen er lavet stiv nok til at have en egenressonans ved f.eks 100hz, så burde det ikke betyde noget, når enheder kun "tillades" at spille til f.eks 70hz, af forstærkerens indbyggede filter.  så her du'r kno-prøven, hvor man dasker til kassen med knoen.... faktisk ikke. for måske runger kassen som en klokke, ved en given frekvens.... men så længe du arbejde under denne, så burde du ikke have brug for dæmpning. Men igen det er kun teori, og derfor kræver det at man forsøger sig lidt frem. F.eks er det vigtigt at du f.eks husker at selv om filteret er sat til f.eks 70 hz. så er ingen filtre perfekte, derfor vil stadig have et del output 10-20hz højrere oppe, dvs op til ca 90hz(afhænger meget af filterets kvalitet). Derfor gør man meget ud af at afstive kabinettet, så man er sikker på at man ikke kommer for tæt på grænsen. Men igen, prøv det. Det er kun dine ører som i sidste ende kan definere om du vil være tilfreds med resultatet Wink
Selv om enheden er ganske følsom, med sine 90db, så er 120w sinus ved 4 ohm, ikke møj at arbejde med til en 12". men det kommer også an på hvor stort dit rum er, og hvor højt du vil spille. Hvis du er tilfreds med lidt blød bulder bas i det dybe, så skal det nok komme til at virke.
Men prøv det.... blot ville jeg holde lidt øje med om forstærkeren bliver for varm. Den har nok en overbelastningssikring eller lignende.. men alligevel Smile





Edited by Digital_thor - 20 Jun 2012 at 08:05
Back to Top
ironics View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 20 Jun 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ironics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2012 at 16:52
Takker for dine overvejelser.
Der er lidt at tænke over, umiddelbart syntes jeg selv at den lyder godt. Har afprøvet den flere gange under bygge processes, første i det fri, så i en utæt kasse osv osv. Og jeg syntes det er blevet bedre hvergang jeg har lavet en forbedring, også fyldet og tæpperne.. bumbum :S? Jeg har godt læst herinde at beklædningen inden i kassen i teorien ingen betydning har. men lidt betydning har det vel når det er fastklæbet til siderne, så giver det jo lidt ekstra masse.

Burde jeg lave frontpladen dobbelt, altså 40mm? eller er det overkill i forhold til enheden og amp?
læste et sted at man minimum skulle bruge 22mm mdf, men tænkte de 20mm ville gå hvis jeg lavede afstivninger.

Den kommer til at spille i vores lille stue på omkring 12kvm
Mivoc AM120 har en 230volt fuse... Tror ikke den hjælper mig meget mod overophedning, så du har nok ret i at jeg skal holde øje med det. Har mærket på den efter 2 timers film, og køleribberne var da godt lune.

Problemet for mig er at jeg ikke har noget at sammenligne med og jeg kan ikke lige smutte ned til dansk audio teknik her i Brasilien og få kassen testest. 
Umiddelbart lyder den bedre end jeg havde turde håbe på, og er egentligt tilfreds med resultatet som det er. Har overvejet at prøve at lave den portet, bare for at høre forskellen?

Angående valgt af den svage Mivoc AM120, Jeg ledte længe efter en plate amp, som havde mulighed for High in og Out til satelites, fordi jeg har stor kærlighed til min gamle Kenwood reciever, uden nogen form for out put anden end satelites, den har fulgt mig i snart 20 år. 
Jeg havde kik på en Klasse D forstærker fra tyskland detonation something something, men pga mit dårlige tyske og manglede tillid forsøgte jeg mig med Mivoc fra en dansk forhandler. Jeg vil helt klart gerne have haft en med EQ så jeg kunne få den til at gå dybere, så vis nogen har et forslag til en super sub amp, der opfylder netop disse kriterier lytter jeg gerne :)

Der er sikkert mange som vil syntes mit projekt er åndsvagt fordi det er low budget og jeg bruger mit gamle skrammel af forstærker og Pioneer e-motion 6x9 bil højtalere. Og jeg kan ikke være mere enig, det er langt fra optimalt. 
Men projektet er netop for mig at prøve få det bedste ud af det jeg nu allerede har.
Nu står der selvfølgelig et par velvoksene gulvhøjtalere i danmark og savner mig, men det er jo prisen for at flytte så langt væk.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2012 at 22:11
Det er helt perfekt med de 93l. Du kan se formler for hvordan det virker her: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=907&PN=2&title=hjlp-til-subwoofer-udregning 

Dit projekt er da ikke åndssvagt overhovedet. Og da SLET ikke fordi det er low budget - tværtom! Det er da det fedeste ved selvbyg at man kan få god lyd uden at tømme kontoen!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2012 at 22:15
Originally posted by Digital_thor

Dine afstivninger er ok. det vigtige er nemlig at kassen ikke kan gi' sig i takt med at enheden arbejde, hvilket især kommer til udtryk i et lukket kabinet hvor luften ikke kan slippe ud.

undskyld, men tillad mig at aflive en alm. myte: trykket i en basreflekshøjttaler er mindst lige så højt, når den spiller toner over egenresonansen, som i et lukket kabinet. Det kan man også se ud af det faktum, at luften i porten og enheden bevæger sig i fase over portresonansen - dvs. udad og indad samtidigt.

Det lærte jeg også, da jeg lavede Jazzman højttalerne. En samling var utæt og hvislede ildevarslende!


Edited by felsby - 20 Jun 2012 at 22:16
Back to Top
ironics View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 20 Jun 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ironics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 18:09
Nå, men det lyder til at mit projekt ikke er skudt helt ved siden af. Mit mål er nok heller ikke sat ret højt i forhold til standarden herinde ;)
Mangler bare at lave kasserne pæne udvendigt. Overvejer at spartle og male dem hvide så de passer ind i rummet de skal stå i, samt at lave en ramme med stort stof på fronten for at skjule højtalerne.

Jeg er lidt racistisk når det kommer til farven af højtalere.. De skal helst være sorte og arbejde i det skjulte. LOL arhh arhhhejj ej.

Nå ja, så var der også rummet som det skal stå i, der ikke er færdig renoveret :D men det må komme i anden række.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 21:06
Originally posted by felsby

Originally posted by Digital_thor

Dine afstivninger er ok. det vigtige er nemlig at kassen ikke kan gi' sig i takt med at enheden arbejde, hvilket især kommer til udtryk i et lukket kabinet hvor luften ikke kan slippe ud.

undskyld, men tillad mig at aflive en alm. myte: trykket i en basreflekshøjttaler er mindst lige så højt, når den spiller toner over egenresonansen, som i et lukket kabinet. Det kan man også se ud af det faktum, at luften i porten og enheden bevæger sig i fase over portresonansen - dvs. udad og indad samtidigt.

Det lærte jeg også, da jeg lavede Jazzman højttalerne. En samling var utæt og hvislede ildevarslende!


nå ja... for dælen da....  du har jo helt ret... bare mig der glemte at tænke mig om Embarrassed

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 21:18
Originally posted by ironics

Nå, men det lyder til at mit projekt ikke er skudt helt ved siden af. Mit mål er nok heller ikke sat ret højt i forhold til standarden herinde ;)
Mangler bare at lave kasserne pæne udvendigt. Overvejer at spartle og male dem hvide så de passer ind i rummet de skal stå i, samt at lave en ramme med stort stof på fronten for at skjule højtalerne.

Jeg er lidt racistisk når det kommer til farven af højtalere.. De skal helst være sorte og arbejde i det skjulte. LOL arhh arhhhejj ej.

Nå ja, så var der også rummet som det skal stå i, der ikke er færdig renoveret :D men det må komme i anden række.


Ingen problemer..... her er plads til alle med lyst til diy Big smile Husk også at dem som du ser med vildere projekter... jo også er startet et sted Wink

Desuden kan du altid bygge videre en dag. Enheden er god. Men man kan jo finere/male kassen, give den en bedre/kraftigere forstærker, benytte en dsp til at koorigere for bassen i rummet osv osv osv. Masser  af muligheder. Men husk også at det er din pengepung og dine ører, som sætter grænsen... os hifi-t**ser har nemlig altid gode ideer Wink LOL
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz