Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til subwoofer udregning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til subwoofer udregning

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til subwoofer udregning
    Posted: 18 Jun 2012 at 17:53
jeg er altsÃ¥ kun amatør! Men jeg har læst pÃ¥ teorien i 30 Ã¥r Geek

og ja- tilfreds - forudsat at du
1. Afstiver kabinettet!
2. Poster nogen billeder
3. beskriver lyden.
Deal?
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2012 at 12:41
Det kan jeg godt gå med på Wink
 
1. Der kommer en afstivende plade (selvfølgelig med mange huller) i midten af kabinettet, som kommer til at gå fra side til side.
Som jeg har skrevet før, så kommer siderne til at være 22 mm MDF, bagsiden 44 mm og fronten 66 mm. En hurtig udregning giver en vægt omkring de 30-32 kg pr kabinet og dertil kommer enheden på lige godt 10 kg = det skulle være muligt at subben bliver stående, der hvor den bliver stillet Clap
 
2. Jeg skal nok tage nogle billeder
 
3. Det kan være at det kommer til at tage noget tid inden beskrivelsen kommer, men jeg skal nok smide nogle linier Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2012 at 16:46
Hey,

+1 til Felsby LOL
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 18:16
Det skrider meget langsomt (alt for langsomt) fremad med projektet. Jeg er afhængig af en anden til at bygge mine kabinetter.
 
Jeg har jo kigget på nogle meget lækre enheder fra USA, men skulle det nu gå i fisk, så vil jeg høre hvad I kan foreslå.
Jeg vil derfor meget gerne have forslag til 12" enheder i prisklassen under 2.000 kr, der kunne fungere godt i et lukket kabinet på 60 liter. Thumbs Up
 
På forhånd tak Tongue
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 20:15
Wavecor har nogen interessante sub enheder.
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 20:42
+1 til felsby
 
Wavecor laver kram enheder, særligt deres ballanced drive serie !
 
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 21:25
Ja
Jeg har kigget på Wavecor (jeg anvender allerede 8 af deres 7" i mine nuværende 4 subs), men jeg synes ikke at specs kommer til at se så pæne ud indsat i de 60 liter kabinetter der er i produktion.
Jeg er jo tidligere i denne tråd blevet trukket igennem en meget lærerig skole og der fik jeg det råd at have en Qtc omkring 0.6.
Skal jeg ramme de 0.6, så kommer jeg op på 147 liter og det er altså i overkanten Wink.
Hvis jeg "nøjes" med et lidt højere Qtc på 0.66, så kommer jeg ned på 87 liter indre volume.
 
Jeg har kigget lidt på en "rigtig mande sub" fra Earthquake i deres selvbygger serie:
Sættes den i 60 liter, så kommer der ret så fine specs - eller hvad? Stern Smile


Edited by Svenskeren - 21 Jun 2012 at 21:26
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2012 at 09:39
Qb på 0.66 i 87l er da helt fint. Du har helt ret i at gevinsten ved at bygge et kæmpe 147l kabinet er beskeden. Så hold dig til et mindre kabinet, det er denne autostereo enhed designet til. Faktisk giver 60 l et Qb på 0.66, deres egen regneside regner forkert.
Men det er for pokker en bilstereoenhed - med TÅRNHØJT mekanisk tab på 27kg/s! Det borger ikke godt for mikrodynamikken.
 
Jeg ville kigge efter en hi-fi enhed i stedet.
eller


Edited by felsby - 22 Jun 2012 at 09:40
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2012 at 10:45
Hej
Nu kommer der pludselig igen nye ord ind i billedet - "mekanisk tab" Confused
Når jeg kigger på Earthquake´s hjemmeside er deres subs egentlig ikke promoveret som værende til bilstereo, men cifrene siger nok noget anden. Disapprove
 
Med til denne historie høre at disse subs IKKE skal spille med på musik. De er rent til surround.
Jeg regner med at de skal trækkes af en professionel PA forstærker ala Crown på ca 500 watt i 4 ohm.
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2012 at 11:21
Ja, højttalere er vidunderlige! Big smile - Tænk pÃ¥ mekanisk tab som en mekanisk træghed der dæmper, i stedet for (som det burde være) forstærkeren.
 
hvad koster Ã˜rskvæk i forhold til mine forslag?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz