Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til subwoofer udregning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til subwoofer udregning

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til subwoofer udregning
    Posted: 17 Jun 2012 at 15:59
Nu skriver du "tjekke portresonansen" -  Hvordan gÃ¥r jeg det?
Jeg er jo ikke i besiddelse af noget måleudstyr Cry
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 16:03
drøner ind til Dansk Audio Teknik med en af kasserne m. enhed. No problemo!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 16:16
Aha
Det er sådan man gør det! Approve
 
ja ja - man skal lære så længe man lever Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 10:42
Hvis den skal være lukket og stå i et hjørne, ville jeg gå efter et Qb mindre end 0.7, da du så får en lidt mere "tør" og dyb bas. Ved at lave kabinettet på 60l i stedet for 40l får du en Qb~0.6 og fb 36Hz. Forskellen i sidelængde fra 40 til 60l er bare fra 34 til 39 cm!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 15:45
Det skal jeg tage med i mine overvejelser, men jeg vil gerne holde størrelsen så langt nede, som det er muligt.
Nu nævner du lige Qb - Jeg prøver at få hovedet omkring det også og hvilken effekt den cifre har.
Har jeg forstået det korrekt at jo højere Qb des flere kræfter skal forstærkeren anvende for at bevæge enheden frem og tilbage? Ermm
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 15:50
og -
Skal jeg har dæmpemateriale i et lukket kabinet?
Jeg synes at jeg har set flest billeder/eksempler på nette, hvor der bliver anvendt dæmpning, men vil det give nogen effekt?
Der er jo ikke nogen luft der skal flyttes "ud" af kabinettet Stern Smile
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 17:14
Qb er et mÃ¥l for kabinettets "godhed", der blandt andet siger noget om hvor tæt det er.
Qtc er den parameter, man normalt vis trimmer et lukket system ud fra.
Hvis du vil have et optimalt impulsresponse, skal du gå efter Qtc = 0.577.

Dæmpemateriale i en højtaler har to formÃ¥l:
1) Dæmpe stående bølger inde i kabinettet. Det er dog ikke relevant i subwoofere, da bølgelængderne (normalt) er betydeligt større end kabinettets dimensioner.
2) Forøge det akustiske volumen, som enheden oplever.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 17:17
Q angiver dæmpningen ved resonans. Ligesom en bils støddæmpere - når de bliver slidte, bliver bilen ved med at vippe efter et bump. Bilens affjedrings-Q stiger. Højttalere med højt Q har "fyldig", lidt svampet bas, mens lavt Q giver en "tør", impulstro bas. Hvis egenresonansen er lav, kan man tillade sig at sænke Q for at få den bedste impulsgengivelse. Har man en lille højttaler med høj egenresonans, skal Q ikke være for lav, så lyder den for slank.
I dit tilfælde vil et 40l kabinet give en lidt højere egenresonans, ca. 41Hz, og et Q pÃ¥ 0.7. Det er en afstemning egnet til en fritstÃ¥ende sub. NÃ¥r den skal op i et hjørne, vil du fÃ¥ dybere og mere impulstro bas med et 60l lukket kabinet. For 5cm ekstra sidelængde! Wink
Der er mange der dæmper deres subwoofere. Også fabrikanter - ved du hvorfor? Kunderne klager, når de skiller dem ad og ser at kassen er tom!! Men altså, der er to grunde til at dæmpe:
1. stående bølger. Men i et kabinet med sidelængde på 39cm optræder den stående bølge med laveste frekvens ved 345/(2 * 0.39)=ca. 400Hz. Og der siger din sub ingenting!
2. kabinettet ser større ud for enheden, når der er dæmpemateriale i - op til 15%, så du kan skrumpe det tilsvarende ved at fylde det med uld. Men det er ikke gratis - du risikerer en dårligere impulsgengivelse, fordi enheden vil flytte dæmpematerialet i stedet for luften.
Jeg vil fastholde, ved min moders grav, at det er spild af tid, ulejlighed og penge, at putte dæmpemateriale i en sub. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 17:19
den lange kom mig i forkøbet. Men jeg kan tilføje at de 39cm sidelængde ca. giver det Q han foreslår, og som jeg er enig i.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2012 at 17:31
Hmm
Jeg mærker jo tydeligt her at jeg er kommet i de professionelles vold Wink
Jeg er jo bange for at jeg bliver nødt til at give mig og gå op på en indre volume på 60 liter - I vinder (og det gør jeg sikkert også! Thumbs Up)
Så jeg kommer til at gøre følgende:
Lukket kabinet
60 Liter
Ingen dæmpning indeni
 
Kan alle være tilfredse med det? Clap
 
Ha ha - Pjat. Jeg er bare glad for den hjælp jeg har fået Hug
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz