Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til subwoofer udregning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til subwoofer udregning

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til subwoofer udregning
    Posted: 16 Jun 2012 at 21:01
Hej Alle Speakerbuilders
 
Jeg er i gang med at planlægge et par subwoofers. Da jeg ikke selv har den store erfaring (eller kundskab) indenfor den slags, så kan jeg ikke forestille mig andet end at høre her på siden om råd Wink
 
Jeg er kommet så langt at jeg har fundet de enheder jeg gerne vil lege med. De er fra USA, men jeg har mulighed for at få dem til Sverige (hvor jeg jo bor LOL)
Her er linket til enhederne:
 
Jeg søgte på nettet efter en "kabinet-udregner" og fandt denne her:
 
Jeg ved ikke om denne udregner er god eller dårlig og derfor kommer jeg til de professionelle hjemme-byggere Tongue
 
Når jeg indtaster data på enheden fra TC Sounds i udregneren, så kommer den frem med et kabinet med indre volume på ca 62 liter og der skulle jeg kunne sætte 2 basporte (Ø50 mm - længde 292mm)
 
 
Nu ved jeg at der er flere på denne side der råder over mere professionelt beregner udstyr og jeg vil være taknemlig om I kunne lave en hurtig sammenligning. Jeg vil jo nødigt sætte alt i værk - og så finde ud af at det ikke er en god idé Cry
 
Til Busk: Total respekt til dit nyeste projekt! Mega-flot og jeg glæder mig til at følge med i udviklingen Clap
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2012 at 22:19

Jeg fiflede lidt med http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver og responset med et 75l kabinet afstemt til 22Hz ser ganske respektabelt ud (gul kurve).  En 10cm port, hvilket er minimumsdiameter, skal være ca. 45cm lang, hvis kabinettet er uden dæmpemateriale, hvilket er at foretrække, da dæmpemateriale ikke kræves til subwoofere, og kan forringe impulsgengivelsen. Portlængden er mindre end beregnerne ofte siger, tjek http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Men man kan også sætte enheden i et 50l lukket kabinet (lilla) og kompensere den med +4dB ved 30Hz, hvilket er meget enkelt hvis den skal trækkes af en plate-amp, som oftest har denne mulighed indbygget. Men hvis de står i hjørner, er kompensation måske slet ikke nødvendigt.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2012 at 23:46
jeg har faktisk gode erfaringer med denne

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 04:46
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 09:39
Tak til både felsby, ronnie og DAO
 
Jeg har nogle uddybende spørgsmål
 
Efter at have kigget på alle de forskellige kalkulatorer, som I henviser til, så må jeg indrømme at jeg stadig er forvirret - dog på et højere niveau Confused
 
Der er jo ingen af dem der er enige! Godt nok har jeg læst andre steder at forskellige firmaer/kalkulatorer ikke er enige, men hvad skal en amatør, som jeg gøre?
NÃ¥ well - ikke mere tuderi i denne omgang.
Tilbage til mine spørgsmål:
1 - Hvad er årsagen til at man altid skal benytte minimum 10 cm diameter på porten? Er det simpelthen for at undgå sus/blæsen fra porten? Wacko
2 - Længden på porten: Skal jeg justere efter bafflens tykkelse ved udregning af port længden eller er rørets længde konstant? Wacko
3 - Må jeg gerne "folde" røret inde i kabinettet - så længe den har den rigtige længde? Wacko
4 - Er det altid at foretrække at undgÃ¥ dæmpemateriale i en sub? - og kan manglen pÃ¥ dæmpning give andre problemer, som jeg skal være opmærksom pÃ¥? Wacko
5 - Pladsering af porten: Kan den sidde bÃ¥de foran og bagpÃ¥ - foroven eller forneden pÃ¥ kabinettet - uden at det har nogen indvirkning pÃ¥ lyden? Wacko
 
Jeg regner faktisk ikke med at anvende en plate-amp på disse subs. Jeg vil kører med en eller anden PA effektforstærker (ala Crown) og så lade bass management i forstærkeren håndtere deling etc.
 
Tak igen for den foreløbige hjælp - det er meget værdsat Clap


Edited by Svenskeren - 17 Jun 2012 at 09:42
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 10:03
1. Ja. Det afhænger af enhedens størrelse, og din er stor.
2. Baffeltykkelsen tæller med. Se Troels's artikel.
3. Ja, men det øger risikoen for portstøj.
4. Ja, nej. tværtom, hvis en bas bruger effekt på at flytte dæmpemateriale, forringes impulsgengivelsen.
5. Hvis porten sidder mod en væg eller gulv, og det kan den godt, bare det effektive areal ikke indsnævres, vil enheden se en længere port. Se fx mine højttalere.

Tak til DAO for en rigtig god online beregner! Den er hermed indført herhjemme.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 13:37
Hej Felsby
Nu er jeg nok ikke så god til at forstå artiklen fra Troels Embarrassed
Dette her er hvad jeg forestiller mig af format på boxen (indvendige mål)
B=48 cm
H=40 cm
D=40 cm
Det giver en volume på 76,8 liter. Dertil kommer en indre afstivning, som tager ca 1,5 liter - tilbage er der ca 75 liter.
Selve boxen bliver bygget i 22 mm MDF - med dobbelt lag bagpå (44 mm)og triple på forsiden (66 mm)
Jeg kunne tænke mig at sætte basporten på siden af boxen, der hvor godstykkelsen er 22 mm. Skal portens længde da være ca 45 cm eller ca 47 cm (eller er det i virkeligheden ikke sååå vigtigt Confused)
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 15:20
Originally posted by Svenskeren

Hej Felsby
Nu er jeg nok ikke så god til at forstå artiklen fra Troels Embarrassed
Dette her er hvad jeg forestiller mig af format på boxen (indvendige mål)
B=48 cm
H=40 cm
D=40 cm
Det giver en volume på 76,8 liter. Dertil kommer en indre afstivning, som tager ca 1,5 liter - tilbage er der ca 75 liter.
Selve boxen bliver bygget i 22 mm MDF - med dobbelt lag bagpå (44 mm)og triple på forsiden (66 mm)
Jeg kunne tænke mig at sætte basporten på siden af boxen, der hvor godstykkelsen er 22 mm. Skal portens længde da være ca 45 cm eller ca 47 cm (eller er det i virkeligheden ikke sååå vigtigt Confused)
 
Hilsner

Porten skal have den længde den skal have. Om den så stikker ind eller ud af kassen, er principielt ligemeget. Længden måles selvfølgelig fra start til stop af "cylinderen".
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 15:40
så den kan sagtens sættes på siden af boxen?
På den måde kan jeg sætte selve boxen tættere op af væggen Wink
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 17 Jun 2012 at 15:44
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2012 at 15:49
ork ja, sagtens.

Det er en RIGTIG god ide at tjekke portresonansen som ikke altid er det man troede.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz