Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Low WAF Project
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Low WAF Project

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Low WAF Project
    Posted: 14 Jun 2012 at 13:37
OK, ikke så extremt som Audio Ref Project, men dog bekymrende miner fra den bedre halvdel, selv om de trodsalt er lidt lavere end de forrige kasser....
 
Bestykning:
Top : ScanSpeak R2604/83200 
M: ScanSpeak 15W/8531G00
B: 2x Seas W22EX001
 
 
Rå kasse:
 
 
Klar til at klappe låget i...
 
 
Klar til målinger...
 
 
Og hvis de ellers opfører sig ordentlig med rette filter, skal de nok blive lidt pænere hen ad vejen med en gang finer....
 
Svend
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2012 at 22:14
Hej Svend,
 
Spændende projekt du har gang i. Men bør mellemtonen ikke være 15M i stedet for din valgte 15W enhed når basserne er W22EX001. Jeg er "bange" for at lydbilledet hælder mod det mørke med 15W og det bliver svært at rette op filtermæssigt.


Edited by Mik112 - 14 Jun 2012 at 22:15
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 08:29
Hi Mike
 
Jo, havde en længere diskussion herom med DAT, da jeg frygtede muligheden for en vis "hængekøjekurve", men vi afventer lige en gennemmåling af æsken... Tongue
 
 
   
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 09:29
Fordelen ved 15W ift. 15M er, at den kan deles lavere.
Jeg ser det som et større problem, at det er en 8 ohm enhed. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 12:16
Hey,

Jeg har prøvet W18 udgaven af den bas du anvender. De var super gode. 

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 20:23
Originally posted by ham_den_lange

Fordelen ved 15W ift. 15M er, at den kan deles lavere.
Jeg ser det som et større problem, at det er en 8 ohm enhed. 
 
Der skal gerne være fri og åben lyd opad til diskanten. Det er her jeg ser den største opgave hvis 15W benyttes. Delefrekvenser er ikke nævnt, men 15W skal nok trækkes op mod 3-4,5kHz hvis valgte diskant skal yde sit bedste. Her synes jeg 15M er mere velegnet, men 15W/15M problematikken handler netop om mere bund eller mere top, - og det er som bekendt en smagssag.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 21:15
well, de to 8Ω 15W spiller fint mellem 500 og 3200Hz herhjemme! Big smile
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2012 at 23:04
Nu har jeg ikke hørt nogen af enhederne før, men udelukkende baseret det på anbefalinger. Så jeg glæder mig til at høre de 4 stks  W22EX'er i fuld udblæsning, når jeg kommer så langt.. Tongue
Men foreløbigt slæbte idag jeg den ene kasse ind til DAT, til en gang gennemmåling og udlæg af filter, så jeg er naturligvis spændt på resultatet hér. Især om 15W8531'eren skal revurderes..
 
Mht kommentarer om lydsmag, så hælder jeg mest til super perspektiv og dybde på gode live indspilninger, god bevaring af dynamik og så gør det ikke så meget at den tonale balance ikke er perfekt.
Gnags Burhøns live fra Midtfyn Sommerfestival 1992 er suværen, ikke teknisk men med enorm god livestemning og det er dét der skal ud af kasserne!!  Men Brother in Arms og the Joshua Tree skal også lyde godt... Wink
 
Svend
 
    
     


Edited by Svend - 15 Jun 2012 at 23:09
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2012 at 20:21
Personligt ville jeg nok vælge 15M fremfor 15W. Da jeg ikke tror ud kommer til at mangle bund. Men som sagt er det en smagssag. Ved dog ikke lige hvorfor der er valgt en 8 ohms enhed, er det ikke lidt ondsvagt? 

Edited by Boberik - 19 Jun 2012 at 20:23
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2012 at 22:11
Tjah, R4 hele vejen synes da oplagt, men 15W karateristika synes at passe bedre i hel heden.
Anyway, nu er den skruet i kassen og jeg venter spændt på DAT målinger og så tager vi en beslutning herfra.....Og så kan jeg imellemtiden overvejer om ikke kasserne kunne designes en anelse mere fancy end blot lige op og ned. Nogle af DIY konstruktionerne med facetter etc ser mega flotte ud...  Men det er det sædvanlige, når først beslutningen er taget om nye speakers kan det kun gå for langsomt...  Ermm
  
   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz