Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio Ref projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio Ref projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 13>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio Ref projekt
    Posted: 13 Okt 2012 at 09:31
Så er jeg nået i mål med designet, næsten alle enheder var på plads ind til igår, forklaring følger. 
Og designet af ampen er nu påbegyndt. 



Her et overblik over de fine "små" højttalere og amps.



Her ses det samlede system, kan godt være man bliver lidt bange LOL



Forstærkerne som jeg også vil have lavet efter mine egne tegninger.

Den kvikke læser vil se at der er kommet flere mellembasser i fronthøjttalerne, og hvorfor nu det Laughing , jo jeg har jo forudbestemt højden på højttalerne grundet min hang til symmetri, og da jeg så begyndte at regne på det, så havde jeg litter nok til 4stk i hver ht, og hvis man kan, så skal man. 
Så der kommer alså i alt 8stk 8" 22w fra scan speak til at lege mellembas. 

Forstærkerne vil blive Ground Sound moduler, og efter både mit og Roberts filosofi om at rigeligt med effekt er lige præcis nok. De enkelte moduler vil jeg ikke sige så meget om endnu, men der bliver ikke under 4*300w i 8ohm.

Mellemtone diskant sektionen i fronthøjttalerne er lavet i lag af 21mm finsk birk, og det er gjort for at kunne lave et mellemtone kammer uden parallelle overflader. Det samme er lavet i sub sektionen, men her er det for at det skal matche fronterne og har ingen speciel indmad. 



Nu hvor tingene er på plads med designet og indvendige opbygning, vil jeg snarligt gå igang med at bygge mellemtone/diskant sektion og mellem sektionen på sub tårnene, da det opbyg giver en del pudse arbejde og vil diktere målene på resten, så dem laver jeg først.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 10:37
Exclamation Nu skal du snart til at passe på hørelsen, Busk Exclamation

Men det virker som sædvanligt imponerende gennemført Thumbs Up 
Et enkelt tip: Ideen med "translam" (stacket) midtersektion er genial. Men du behøver altså ikke de der savtakker. Absorptionen svarer til tak-dimension=halvbølgelængde, så de vil først have effekt over 3-4kHz, og der siger dine mellemtoner nok ikke så meget mere.
Må jeg ydmygst komme med to alternativer:
1. en nautilus-formet "dråbe" bag mellemtonen, med to trekantede "forbindelseskanaler" bagtil i siderne.
2. Rektangulært kabinet med stor kile ragende ud fra bagpladen og næsten helt frem til magneten. Hulrummet i kilen er forbindelseskanal.
Begge disse forslag tillader en transmissionline-lignende absorption af bagudstrålingen med den rette (ringe) mængde dæmpemateriale.
Jeg har en kopi af en meget gennemført test af mellemtonekabinetter fra Speakerbuilder, som jeg gerne mailer til dig og andre interesserede.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 11:28
Originally posted by felsby

Exclamation Nu skal du snart til at passe på hørelsen, Busk Exclamation

Men det virker som sædvanligt imponerende gennemført Thumbs Up 
Et enkelt tip: Ideen med "translam" (stacket) midtersektion er genial. Men du behøver altså ikke de der savtakker. Absorptionen svarer til tak-dimension=halvbølgelængde, så de vil først have effekt over 3-4kHz, og der siger dine mellemtoner nok ikke så meget mere.
Må jeg ydmygst komme med to alternativer:
1. en nautilus-formet "dråbe" bag mellemtonen, med to trekantede "forbindelseskanaler" bagtil i siderne.
2. Rektangulært kabinet med stor kile ragende ud fra bagpladen og næsten helt frem til magneten. Hulrummet i kilen er forbindelseskanal.
Begge disse forslag tillader en transmissionline-lignende absorption af bagudstrålingen med den rette (ringe) mængde dæmpemateriale.
Jeg har en kopi af en meget gennemført test af mellemtonekabinetter fra Speakerbuilder, som jeg gerne mailer til dig og andre interesserede.

Vi er ikke enige her, da jeg nu har afprøvet det flere gange og at min ide er at sprede energien i kabinettet, altså diffusion, og da der er afprøvet på 2ens kabinetter med 15m i så ved jeg at der sker en hel del til det bedre i mellemtonen.

Men jeg er enig i at hvis jeg ville angribe bestemte frekvenser så skulle kilerne værre større, men jeg ønsker at sprede energien.

Men tak for forslagene.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 11:35
Skal nok passe på hørelsen Smile men intet erstatter membran areal hehe.
Og det før har vi 2 diskuteret flere gange efterhånden og vi er ikke enige og bliver det nok heller ikke LOL, men det ok.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 11:54
Det er i alle tilfælde en detalje! Hvor mange l bliver der til hver 15M?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 12:05
Hver 12M får 7litter så vidt jeg husker.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 12:34
Busk, kan jeg lokke dig til at tage lidt detaljeret billeder af din proces, når du skærer dine facetter ??
Har selv lidt problemer med at ramme målene helt præcist, så det bliver 100% ens. Det ville være fedt.
 
Overvejer du noget andet end sort til finishen denne gang ? Big smile
Originally posted by Busk

...og hvis man kan, så skal man.
"Geld - kein tema" Wink 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 12:35
Det kan kun blive godt...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 12:54
Originally posted by JAV

Busk, kan jeg lokke dig til at tage lidt detaljeret billeder af din proces, når du skærer dine facetter ??
Har selv lidt problemer med at ramme målene helt præcist, så det bliver 100% ens. Det ville være fedt.
 
Overvejer du noget andet end sort til finishen denne gang ? Big smile
Originally posted by Busk

...og hvis man kan, så skal man.
"Geld - kein tema" Wink 
Det skal jeg nok, men bruger bare en simpel metode jeg så på www.htguide.com i spassvogel projektet.





Penge er altid et tema, men man kan næsten ikke sige statement uden at man ved man kommer til at poste nogen kroner i det.
Men jeg har brugt et par år på at købe enheder op fra folk der er gået død i projekter, andre er helt nye. Og nu mangler jeg lige de 4stk 22w.
Men ja så er der ca. for 46.000kr enheder i projektet vejl. udsalgs pris Confused
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2012 at 13:00
Hey,

Diskanterne tror jeg er super gode.

Jeg har lavet disse (de yderste) i 2008, og de var fantastisk gode.
Kilde : http://hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp?articleid=2008&zoneid=4



Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz