Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio Ref projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio Ref projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio Ref projekt
    Posted: 08 Feb 2013 at 12:10
Spændende!
Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Jonasz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 22 Aug 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote Jonasz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2013 at 21:16
Tongue
You'll Never Walk Alone...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2013 at 11:04
Sejt Busk - den der afstivning inde i kasserne er super fed Clap
Back to Top
Jonasz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 22 Aug 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote Jonasz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2013 at 22:22
Hur går bygget? Tongue
You'll Never Walk Alone...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 09:39
Faktisk er det ikke nået længere, men det har en årsag.
Konen og jeg renoverede vores stue, hvor jeg før havde anlæg, fra a-z. Vi snakker nye lofter, nye gulve, alle ydermure blev efterisoleret med 250mm og resten af vægene fik dampet gammelt tapet af og sat nyt væv op. nye el instalationer og sofaer osv. så der er lige gået 40k af budgettet til det.

Så lige nu står jeg uden et ordentligt lytterum, men men, jeg går snart igang med det ultimative lytterum, det er jo en stor gammel lægebolig, og i en del hvor vi ikke har været så meget igang med at renovere, er der, når der er væltet en væg, ca. 45-50m2 lokale hvor jeg starter helt fra grunden af.
Det vil sige vinklede lofter med difusorer og absobenter placeret korrekt. Vinklede sidevæge med difussorer på side og bagvæge der hvor de gør gavn. Endevægen hvor højttalerne skal placeres vi vægen gå i en kile så den heller ikke er paralel med noget. Subtårnene vil blive indbygget i denne væg, da det giver en meget mere ren frekvensgang med inwall sub. Den 3vejs hovedhøjttaler vil så stå en 1-2m inde i rummet, når optimal placering er fundet vil jeg se om jeg kan få støbt 2 sokler ned i gulvet, som så ikke skal have kontakt det endelig gulv i rummet for optimal afkobling. Der vil også blive bygget en center med samme enheder som hovedhøjttaleren ind i væggen og med et akustisk gennemsigtigt vævet lærred foran. Og jeg skal snart igang med at bygge de tilsvarende baghøjttalere, da jeg lige er gået til at bytte mine enheder fra mine nuværende baghøjttalere med friman. 

Så alt i alt så betyder det er jeg er nød til at få styr på det rum de skal stå i før jeg kan komme videre, det var ikke helt med i planen, men da konen og jeg fandt os selv arbejdsløse i 2md sammen, så fik styr på vores stue som vi hele tiden har drømt om, der kommer så bare ikke hi-fi som sådan derind. Men der er da kommet et sæt in-wall B&W CWM LCR8, som er 800seriens in-wall svar som passede til de B&W 800 Signature jeg havde på et tidspunkt, så helt uden lyd er rummet ikke, det er bare kun placeret efter baggrund musik.

Da det kommer til at tage et års tid at lave alt det beskrevne, så har jeg etableret et midlertidigt hi-fi rum i vores gæste værelse på 15-18m2, det trænger også til kraftig renovering, så jeg er igang med at lege med akustikken der, så det kan kommet til at lyde så godt som muligt. Heldigvis kan jeg skrue plader op og sætte basfælder som jeg lyster, da rummet alligevel skal renoveres i fremtiden.
Så lige nu er væggen bag højttalerne beklædt med troldtekt plader, i hjørnerne bag ved højttalerne er der sat LF-trap 300 basfælder fra golden musik, i loftet over lyttepositionen er det hængt nogen hundedyre absobenter op, som jeg ikke lige nu kan huske hvad hedder. Og på bagvæggen har jeg lige nu bestilt 2,4m2 Acoustiv Weave 3D tiles, som skal fungerer som diffusorer for den direkte reflekterede lyd. Jeg ved ikke helt endnu om de også kommer og på siddevægene, da jeg spiller på tværs af rummet fordi vi stadig skal have vores dobbelt gæste seng stående. Men nu ser vi efterhånden som jeg danner mig noget erfaring.

Anlægget i gæsteværelset består pt. af følgende.
Højttalere: Busk Audio The Stand, nu med passive filtre bestående af, Mundorf supreme kondensatorer, M-resist modstande og Mundorf cfc spoler.
Amp: Bow Wazoo effekt, fordi mine Marantz MA9-s2 er lånt ud til en god ven.
Pre: Marantz SC7-S2
Cd: Marantz SA7-S1
Strøm: 1000w skilletrafo med emc stikdåse med schukostik.







Så lige nu ser det sådan ud, men lige så snart jeg går igang med rummet og højttalerne til det nye rum, så skal jeg nok tage en masse billeder så i kan følge processen, rummet kommer nok under off-topic da det jo ikke har så meget med højttalerbyg at gøre.

Nå det var det meget lange svar på hvordan det går med projektet LOL

Busken


Edited by Busk - 09 Maj 2013 at 09:44
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 12:13
I lyset af dette indlæg kan fruen i huset da ikke være irriteret over at jeg vil bruge sølle 15000 på et par højttalere LOL

Håber ikke misundelsen er alt for åbenlyst Wink


Venligst Michael
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 12:16
Originally posted by Bapu

I lyset af dette indlæg kan fruen i huset da ikke være irriteret over at jeg vil bruge sølle 15000 på et par højttalere LOL

Håber ikke misundelsen er alt for åbenlyst Wink


Det går nok Bapu LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 12:27
gæsterum med bas fælder ? det har jeg sgu aldrig oplevet før :D

hvis det er et beskedent setup, så skal vi da ikke snakke om mit upset ihvertfalde.....de fattige må nøjes !

basfælder.....kan der købes noget et sted konen gider kikke på, eller skal man selv igang med sømpistolen ? har et par steder der godt kunne trænge til at blive...akustik forkælet :)

jan


edit...tror jeg laver en tråd om det, så ikke der skrivesi buskens tråd !:)


Edited by xion - 09 Maj 2013 at 12:28
Talk nerdy to me.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 12:35
Det helt ok xion, denne tråd må gerne vandre lidt off-topic, det reffenrence systemet kommer til at hænge sammen med rummet og den akustik forbedring som det kræver.
Basfælder kræver som regel plads, men det er dem her jeg bruger og det fungerer ok: http://www.4sound.dk/shop/akustik/foamzorb/lftrap-300.html

Vil man gå lidt vildere til værks er der vari bass, som kan justeres efter rummet, og prisen syntes jeg bestemt ikke er afskrækkende, tages i betragtning af hvad de kan: http://www.thomann.de/dk/vicoustic_vari_bass_black_2_set.htm
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2013 at 12:53
ah ok takker. nu fik jeg jo ellers lavet en tråd om det !:P der kan jo også klistres pænt stof udenpå, for at gøre det mere frue venligt.
Talk nerdy to me.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz