Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Åben baffel "rundstrålende" projekt

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
    Posted: 03 Apr 2014 at 21:28
Rasleværket var lidt pinligt. Jeg har jo kompenseret en del i den dybe ende pga. udfasninger i bassen. Men, jeg fik ikke lige justeret input gain ned i det digital delefilter (MiniDSP), så det blev klippet lystigt i den dybe ende og det lød som noget rasleværk. Impulsrespons med voldsom digital klipning ser iøvrigt ikke pænt ud.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2014 at 20:04
Har fået justeret lidt mere. Er gået fra 400 Hz til 300 Hz, og skal nok lidt længere ned. Jeg havde håbet på jeg kunne bruge meget mild eq og filterstejlhed, men dette er opgivet. Deler nu 48 dB linkwitz reiley (elektrisk) og en del eq for at få dipol peak helt ud af det hørbare område. Bassen ser nu således ud. Måling er uden smoothing og uden gating ca 3 cm fra membran.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2014 at 11:08
ser da flot ud! Hvordan lyder dybbassen?
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2014 at 11:52
dybbassen er rigtig god, og meget bedre end frygtet. Jeg havde en frygt for at de kun kunne spille til 40 hz, og så beskytte med et meget stejl filter, men det er ikke nødvendigt når jeg ikke spiller megahøjt. Jeg kan stadigvæk spille meget højt og Tron - The Grid (Daft Punk) er en oplevelse. Det spiller også rigtigt godt ved lav lydstyrke.

Edited by Kjeldsen - 11 Maj 2014 at 11:58
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2014 at 13:13
Jeg har fået målt meget mere og lavet filteret helt om (min kone har været på to gange 3 dages kursus med overnatning).

Jeg laver færre og blødere korrektioner, samt skærer nedadtil ved omkring 30 Hz. Jeg har sjovt nok ikke et dipol peak, men det skyldes måske den måde jeg har smidt enhederne ind i. Det er ikke helt konventionelt. Uden filter dykker frekvensgangen lige før 300 Hz, så det er også her jeg deler.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 21:21

Jeg har mange reflektioner i den øvre diskant, men det skyldes og konstruktionen omkring diskanten (mistænker jeg). Målingerner herunder er 1 meter afstand og 55 cm i højde (samme som højttaleren). Det er lige for og 80 grader til siden.

til højre – Målinger ude i rummet 75 cm højde 2 meters afstand midt for begge højttalere



Delefilter og eq ses her.



Højttaler ses her. Bas er 4 stk 10″ Peerless (oem model) per side, og en Mark Audio 4″ fullrange


Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 23:54
hold nu kæft, et fedt design ! respekt herfra !!
Talk nerdy to me.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2015 at 10:48
Mange tak for roserne.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz