Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Åben baffel "rundstrålende" projekt

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
    Posted: 24 Nov 2013 at 21:09
Det ved jeg ikke. De er ikke syet færdig endnu
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 15:26
Så er de syet færdig. De er vel sådan ca. 90% som inde i mit hoved, men der kommer en runde 2 på beklædning. Jeg har desværre forlagt målemikrofon, men har en Focusrite vocalmikrofon. Det går nok under 1000 Hz, men en ny og kalibreret mikrofon skal indkøbes.
 
Det lyder pt. hæderligt, men jeg håber bestemt der er endnu mere vellyd at hente. Der er helt sikkert noget fase der ikke er som det skal være. Jeg har dog også kun sporadisk brugt 5 minutter hist og pist, samt eksperimenteret med forskellige placeringer. De skal godt fri af bagvæg før det bliver helt godt. Jeg havde hået på at kunne dele forholdsvist højt = 700 Hz, men det er ikke godt. Sikkert fordi alle 10" enhederne spiller det samme, og det bliver ikke en homogen overgang til den lille fuldtone. Det ville nok være mere optimalt som 2½-vejs hvor kun den øverste 10" spiller op til fuldtonen.


Edited by Kjeldsen - 25 Feb 2014 at 15:28
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 19:14
her en rå måling ad fuldtonerne

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 19:54
Det ser da ikke tosset ud, men det bliver nemmere at vurdere med en logaritmisk x-akse, som vi plejer Wink
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 20:35
bare kommenter løs. Jeg øver mig lige nu på Holmimpulse. Jeg får ændret til logaritmisk skala næste gang.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 20:45
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 15:02
Det var ikke fase der var problemet. Der er 20 lodninger i de to højttalere og jeg glemte lige en.
Kabelenden var i terminalen, men ikke loddet. Under bastest er kabelenden rystet ud. Jeg har dermed siddet på gulvet og lyttet til lyden fra modstående basenheder gennem de to ikke tilsluttede basserLOL. Jeg er dog glad for at jeg kunne hører noget var galt og ikke var jublende lykkelig for de nye vidundere jeg selv havde skabt.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 15:26
SÃ¥dan kan det jo gÃ¥ :-D 


Hvordan med basnivau ?
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 16:24
Har lige skruet godt op så det er svært at tale sammen. Det giver membranvandring så det kan ses, men slet ikke noget voldsomt.

Der er rigeligt med god bas, men de skal helt ud fra væggene. Især bagvæggen = mindst 1 meter ellers er der ingen dyb bas og den bas der er lyder mærkeligt hvis de står tæt på bag og sidevæg.

Jeg har desværre ikke mulighed for at måle basniveau lige nu, men den går dybt nok til Also sprach zarathustra


Edited by Kjeldsen - 28 Feb 2014 at 16:26
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2014 at 10:33
Har endelig fundet min mÃ¥lemikrofon (WM60 kapsel i langt rør) og fÃ¥et testet en lille smule mere. Jeg har nu fÃ¥et bedre styr pÃ¥ overgangen, og det hele er ved at falde pÃ¥ plads. Jeg har dog noget rasleværk fra basserne nÃ¥r der spilles højt under 40 Hz.
 
Jeg skal også lige finde et par timer i stuen alene, så jeg kan får højttalerne opstillet frit og højt, så jeg kan få lavet ordentlige målinger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz