Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Åben baffel "rundstrålende" projekt

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffel "rundstrÃ¥lende" projekt
    Posted: 16 Maj 2012 at 21:33
Jeg har i lang tid (flere år) gået med ideen om at bygge en højttaler af princippet åben baffel.
Enheder blev købt og delvist solgt.
 
Jeg købte 8x10" Tangband på tilbud i Tyskland, men de kom aldrig i brug. Heldigvis steg priserne så meget, at jeg næten fik nypris igen, da de blev solgt. I øvrigt til en gut med elektrostater, som skulle bygge åben baffel subwoofer til disse.
 
Jeg faldt over et supergodt tilbud på 8 stk 10" Peerless OEM enheder. De ligner den gamle CC line, dog med skumophæng. Jeg gav 700 kr. for alle 8 basser. Jeg kender intet til thiele small parametrene, så måske dur de og måske dur de ikke.
 
Til mellemtone og diskant har jeg et par Mark Audio CHR-70, med ret god spredning off axis på trods af størrelsen.
 
Træet er købt og skal skæres ud og samles (tiden skal lige findes). Det bliver ikke helt traditionelt, men inspireret af "flooder" tilhængerne pÃ¥ DIYaudio. Jeg har leget med at lade enhederne spille opad, og det har bestemt nogle kvaliteter ift. at lyde homogent uanset hvor i rummet man befinder sig. Jeg har prøvet med en lille traditionel 2 vejs, og med et system med subwoofer og 4" fullrange (tangband) og resultatet er det samme.
 
Jeg lytter sÃ¥ godt som aldrig i sweetspot, og derfor er behovet nu at lyden er rimeligt ens uanset hvor jeg lytter fra.
 
Kabinettet bliver åbent med to basser fremadrettet og to mod siderne og hul bag til (ala RAAL http://www.raal-requisite.com/pages/eternity.html)
 
En af basser og fuldtonen kommer til at spille op (kabinet ca. 50 cm. højt) uden diffusor. Kabinettet laves sÃ¥ det kan tiltes fra normal opretstÃ¥ende hvor fuldtone og Ã¸verste bas spiller fremad, og kan fra stÃ¥ende vippes bagud til liggende position. PÃ¥ den mÃ¥de kan jeg nemt eksperimentere.
 
Jeg er naturligvis lidt nervøs for reflektioner fra loftet, men jeg har ikke oplevet problemer i de forsøg jeg har lavet tidligere.  
 
Delefilter bliver MiniDSP. Forstærker til basser sikkert connexelectronic NXP8950th moduler, og MiniAMP til fuldtoner.
 
Billeder mv. kommer løbende.


Edited by Kjeldsen - 26 Okt 2013 at 10:05
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2012 at 21:42
Prototype
 


Edited by Kjeldsen - 16 Maj 2012 at 21:55
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2012 at 16:10
Det ses tydeligt, at du har brugt værktøjet på billedet, til at bygge "kabinetterne" Wink
Har du nogen ide om, hvad impedansen er på de enheder?
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2012 at 18:39
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2012 at 20:30
 
Måling på basserne i protypen. Jeg havde ikke adgang til at justere MiniDSP, da jeg havde puttet hele herligheden i et nyt kabinet, og der var ikke plads til et standard USB kabel.
 
Derfor er delingen og eq fast og desværre også at jeg har skåret alt under ca. 30 Hz væk.
 
Jeg brugte en NAD effekt med bas og loudness, og med disse kunne jeg faktisk lave en hæderlig kurve.
 
 


Edited by Kjeldsen - 17 Maj 2012 at 20:31
Back to Top
sd2100 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Nov 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote sd2100 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2012 at 17:00
Hvad med lidt finsk inspiration til finish Wink:
 
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2012 at 17:36
kender dem godt, og de har været i tankerne, men respons siger at de er mere en almindeligt svære at få god lyd ud af. Optimalt opstillet skulle de dog være fremragende.
 
Jeg har været hele galleriet omkring OB igennem på diyaudio LOL.
 
 
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2013 at 09:01







Stof er sendt til syerske, så venter spændt på resultatet. Der kommer en lynlås bagpå, så det nemt kan tages af. Der er også dæmpning på front så enhederne er "undersænket af 10 mm dæmpefilt


Edited by Kjeldsen - 26 Okt 2013 at 09:02
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2013 at 13:01
Det er sørme originalt - og flot! De bør med til julefrokosten!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2013 at 19:17
spiller de godt ?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz