Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Højttaler troels gravesen eller?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højttaler troels gravesen eller?

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højttaler troels gravesen eller?
    Posted: 29 Maj 2012 at 22:58
ups der var jeg ikke præcis nok i min formulering. 
Mente om 16+4 mm vil være nok til kabinettets sider eller jeg skal ud i større kabinet tykkelse. OgsÃ¥ selvom jeg afstiver godt.  Vil nødig bygge dem for at finde ud af at det ikke er nokOuch. Er det det?

Pokkers bor ikke ligefrem tæt på en bauhaus der hvor jeg skal bygge dem. Må prøve at høre nogle andre steder ad.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2012 at 12:20
Det er en udbredt misforståelse at tykke vægge altid er bedre. Det er de, hvis vi snakker subwooferkabinetter, men 32mm MDF transmitterer 1000hz lige så effektivt som 16mm plade. Forskellen er at bitumen dæmper 16mm pladen mere effektivt, da massen pr. m2 af bitumen ligger tættere på 16mm pladens m2-vægt, og dette øger bitumens effekt.
 
Når vi så bygger et stort to-vejs kabinet, har vi konflikten: væggene skal være stive for at sikre en god bas. Og væggene skal ikke transmittere mellemtone.
Løsningen er efter min mening oplagt: lav kabinettet af tynd plade, gerne 16mm MDF, eller evt. 16+4mm X og dæmp det med bitumen på alle flader. Inden man klæber bitumen på, forsyner man kabinettet med RIGELIG afstivning. Selv synes jeg at horisontale stivere med lodrette stivere imellem er lettest.
Giver det mening? Jeg kan supplere med referencer. Du kan med fordel låne Martin Colloms: High Performance Loudspeakers på bibliotek.dk; hans kabinetafsnit er meget instruktivt.
Baflen kan laves tykkere, så man har noget gods at montere enhederne i.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2012 at 22:59
Tak, så er jeg noget mere afklaret. Tror jeg vil forskrue om nødvendigt nogle steder. Er godt klar over de ikke er nødvendige/giver ekstra styrke når snedkerlimen er tør, det gør det bare bare noget nemmere at undgå det skrider. Så bliver det krydsfiner finish.
Til enheder vil jeg bruge de der tornado bolts/screw in bolts (hvad de end hedder)(det er den type man ogsÃ¥ bruger til gipslofter)- Skal lige have fundet et billigt sted at købe dem. Hvis nogle har et link mÃ¥ de gerne linke. Det virkede rigtigt godt sidst jeg byggede og sÃ¥ er der maksimal kontakt til baflen. 
Jeg brugte dem her sidst : http://frequence-shop.dk/produkter/35-diverse/319-skruer/ Men kunne godt tænke mig nogle som blot fungerer som en slags rawplug.
Tak for referencen, den vil jeg lige tjekke ud Smile  
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2012 at 14:41
de islagsmøtrikker de kan købes ved elfa på sintrupvej til billigere penge
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2012 at 20:55
Jeg køber de sorte bolte her: http://tj-bolte.dk/shop/din-912-8-105c1.html og 100 stk islagsmøtrikker ad gangen i det lokale byggemarked.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2012 at 00:27
Tak for links

Har indhentet delefilterpris fra jantzen hvor billigste udgave med CrossCap koster 1600 kr med supra ledning. Dyreste koster ca 3900 kr med Superior Z-cap + en større diameter spole og silver coated ledning. Begge er inklusive fragt. 
GÃ¥r efter den "billige" udgave til at starte. SÃ¥ kan jeg altid opgradere hvis jeg lyster.
Har været ude at kigge pÃ¥ russisk birkefiner i 4 mm (ca 200 kr) og 6 mm (ca 270 kr) for en plade pÃ¥ 150*150 cm. Overraskende flot kvalitet uden knaster og med flot spil i Ã¥rene. Tror ikke jeg finder det bedre. Det skal nok blive godt nÃ¥r det fÃ¥r olie!. Den pÃ¥ 6 mm var lamineret i nogle flere lag og klart mere stabil!, hvor 4 mm mest af alt mindede om bagbeklædning til et skabBig smile SÃ¥ er spørgsmÃ¥let om jeg skal holde mig til 4 mm løsningen eller det alligevel er bedre med de 2 mm ekstra...? 



Edited by Roky - 05 Jun 2012 at 00:28
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2012 at 13:53
Hvis du laver en MDF-X sandwich med 6mm X behøver MDF ikke at være mere end max 15mm, og gerne lidt mindre. Rigeligt med afstivning, og bitumen på alle flader. Pyramideskum bag bassen og lidt uld i bunden af kabinettet.
 
De bolte du viser har ikke "hager" på islagsmøtrikkerne. Der skal bores præcist for så de ikke forsvinder ned i MDF´en når der strammes.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2012 at 15:08
Så bliver det 16 mm+krydsfiner. Går i gang med at udtænke kabinetdimensioner nu.




Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 12:52
Hvordan undgår man at de islagsmøtrikker går fri af mdf når man skruer enhed af og på ? - Skal de bankes på plads + limes eller hvorledes? Umiddelbart er det vel den bedste løsning?
mvh
 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2012 at 13:07
Mine er altid bare blevet banket på plads, og er blevet der. Men andre har haft samme klage som dig. Sæt dem i med en klat lim.
Uden islagsmøtrikker skal man imho ikke have enhederne ud mange gange, før MDF´en er smuldret.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz