Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Højttaler troels gravesen eller?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højttaler troels gravesen eller?

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højttaler troels gravesen eller?
    Posted: 25 Maj 2012 at 15:03
- men enhederne kan stadig leve op til strenge krav. Syncro har jo OGSÅ lavet en 18W konstruktion! Måske var den også værd at overveje?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 17:10
Syncroniq: tak for besyv. SÃ¥ bliver det ikke sp95 jeg bygger. Andre gode forslag?

Felsby: passage 2.0. Den diskant er bare alt for dyr synes jeg. Er nok også mere til at prøve en konstruktion med en dome.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 20:25
Så vil jeg stadig foreslå SP95. Det er stadig rigtig gode enheder. Hvad så om den er blød og rund? Diskantniveauet kan da øges, hvis man vil.
MÃ¥ske kan Syncro strikke en dome-version af Passage sammen?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 23:02
Jeg ville ikke betænke mig vedr. D2905/9500, det er en fin diskant (har den selv i mine HT).

Vedr. klangbalancen kan du evt. starte med at justere Troels filter vedr. dæmpning af diskanten - hvis du vælger SP95. Desværre har den jo lidt lav følsomhed fordi han ikke har brugt 4 Ohms udgaven af 18W (pga. hans rørforstærkere antager jeg).
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2012 at 15:42
At SP95 ligefrem lyder varm og blød er ikke det jeg leder efter. Men hellere det end at den lyder kold og klinisk. Jeg er efter en rimelig neutral lyd, men jeg skal kunne holde ud at høre pÃ¥ mindre godt indspillet musik. 
Jeg kan læse rundt omkring at 18W8531 gÃ¥r bedre i et mindre kabinet end 30 liter. Er der noget i vejen for at bygge højttaleren som Troels's og sÃ¥ evt fylde den ud med sand og lege med porttuning, uden at ændre i filteret? - Hvis altsÃ¥ jeg af den vej kan fÃ¥ en lidt mere frisk lyd (hvis jeg ikke er helt tilfreds med lyden som udgangspunkt) + evt ændre lidt pÃ¥ diskantniveau?. 

Jeg kan også læse at der er nogle som synes at 18W8530 (coated version) spiller en smule bedre. Og at den kan bruges uden at ændre filter. Er det en god ide at vælge den i stedet for 18W8531?

Jeg står og flakker lidt rundt i det, men det er fordi jeg er afhængig af at kunne nå at lave det her i sommeren, og det tager jo altid mere tid at lave kabinet end man regner med. Hvis der ikke er andre bedre bud inden for mine rammer, så begynder jeg at tænke/bygge kabinet.
 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2012 at 08:22
Jeg har både haft 18W/8531G00 og den coatede version i mine højttalere, og med filter (2,5KHz) kan, man ikke høre forskel. Så du kan frit vælge mellem disse typer. Efter sigende blev den coatede version kun lavet, fordi visse Scan Speak kunder ønskede denne finish.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2012 at 08:32
Det er en fin ide at lave et standerkabinet lidt for stort og så fylde sand i bunden. Men lav det nu på 30l, så får du mulighed for bas til 40Hz. Du kan altid skrumpe det; det omvendte er sværere! LOL
Jeg har selv et par 18W jeg skal have lavet kabinetter til, når tiden er der. De kommer i 30l afstemt til 30Hz.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2012 at 15:52
Hylle: Tak for svar. Torben fra frequence har sagt til mig at 18W8531 er udgået + at den skulle samle en masse støv. Så det må blive den ucoatede version jeg går efter. Så håber jeg bare at der er nogle der har et sæt de vil af medBig smile

Felsby: God pointe, så bliver det ikke under 30LBig smile. Jeg har en ide om at jeg vil lave bagpladen afmontérbar lidt ala den her:http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031. Så er det noget nemmere at komme til og jeg kan udskifte port mv.
mht til kabinet tykkelse kan jeg se at du har skrevet en del rundt omkring på nettet. Vil det være et ok valg at benytte 16 mm mdf + evt 4 mm finsk birkefiner til kabinet- Evt dobbelt tykkelse til baflen ? Jeg tror ikke jeg vil kaste mig ud i krydsfiner+bitumen+mdf. Snarere bliver det; krydsfiner + mdf + bitumen.

Ved kun at benytte 16 mm mdf nÃ¥r jeg ca op pÃ¥ 12 kg (hvis 16 mm mdf vejer ca 12 kg pr m^2- det lyder lidt lavt, men er lige hvad jeg kan google mig til) - uden at regne dobbelt frontbaffel med. 
Moving mass på ss18W er 17,5 gr, og hvad jeg kan læse mig til skal man ca gange med en faktor 1000 for at have et godt udgangspunkt. Jeg vil følgelig lave afstivninger horisontalt som Troels beskriver.

Birkefineren er ikke fastlagt endnu, da jeg venter på pris.- Vil dog gerne have den som finish. Tror dog en 19 mm i grade a koster spidsen af en jetjager. Indrømmet vil jeg godt lave den i ren birkefiner, men hvis det ikke er prisen værd såee...

Jeg er lidt begrænset af at enheden skal få nok luft til siderne. Troels har valgt 19 mm - så omkring 20mm er nok maks siderne kan være.

Tror det kunne være flot med sort mdf til fronten men det er svært at skaffe. Alternativt kunne jeg male den, men er bekendt med at det svæært at få et pænt resultat. Ellers så bliver det birkefiner.

Hvad er det bedste valg mht kabinet til enheden?


Edited by Roky - 29 Maj 2012 at 15:57
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2012 at 17:21
Det sidste først: jeg mener den skal sidde i refleks hvis man vil have noget der ligner dybbas, men du kan sagtens sætte den i et mindre lukket kabinet.

Jeg kan fint skaffe sort MDF!

Bitumen dæmper bedst hvis pladetykkelsen ikke er for stor, dvs. max 16mm. Så hellere flere afstivninger. De vil dæmpe kabinettet i bassen; bitumen tager så fat længere oppe.

Mht. intern dæmpning af stående bølger kan du se et fint forslag hos Troels.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2012 at 21:37
sort mdf kan du få skåret i bauhaus
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz