Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Højttaler troels gravesen eller?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højttaler troels gravesen eller?

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højttaler troels gravesen eller?
    Posted: 11 Maj 2012 at 17:37
Hej alle 

Hermed mit første indlæg pÃ¥ forum. 

Jeg stÃ¥r i den situation at jeg gÃ¥r og lurer pÃ¥ at bygge ny højttaler. Sidste sommer byggede jeg det her sæt: http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/770----fx-m6-ne/

Jeg har været godt tilfreds, og er det som sådan set stadigvæk. Men jeg kunne godt ønske mig en kende dybere bas og mere dynamik. Det er imponerende hvad de kan, men der er jo grænser for hvad de små enheder kanBig smile
Jeg har tidligere haft et sæt Tandberg Studio Monitor (lukket konstruktion) og et sæt IMF tls80II. (transmissionslinje).

Jeg har kigget en del rundt pÃ¥ nettet, men synes det er tyndt med lige det jeg kunne tænke mig. 
Jeg har et rum pÃ¥ 20 kvm hvor jeg spiller pÃ¥ langs. Jeg har maksimalt plads til et kabinet pÃ¥ omkring 80 L (gerne med bred frontplade ala ATC).  
Jeg kunne godt tænke mig at have noget med en større driver end 6,5" og som er lette at trække.
Følgende har jeg kigget på. :
Jeg spiller pÃ¥ en ældre Sansui 2*85 W transistor og har ikke tænkt mig at skifte den ud foreløbelig. 
Er i tvivl om Quattro vil lide af boostet/langsom bas (basreflesk) og om TQWT kun egner sig til rør. Hvor dybt spiller de?

Kunne rigtigt godt tænke mig at lytte til et sæt TQWT, for jeg har ingen anelse om hvordan de lyder. Jeg bor i Århus.

mit budget er ca 5.000 for delefilter og enheder. Og jeg vil helst bygge en konstruktion der er gennemtestet. Mine lydpræferencer er et åbent lydbillede, uden at mellemtonen stikker for meget af. Jeg lytter til en blanding rock, blues, jazz, hip-hop og elektronisk. Desuden en smule klassisk. De skal altså kunne spille det hele uden at gå i knæ. Og så skal de være en klar opgradering til dem jeg har nuThumbs Up
mvh


Edited by Roky - 11 Maj 2012 at 17:38
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 19:26
hvorfor prøver du ikke at opgradere enheder og filter i det kabinet du har nu.

du kunne jo bare tage en af hans andre konstruktioner der ville passe over i kabinettet, så er det jo "bare" at ændre porttuningen og nyt filter

men et nyt filter som frequence IKKE har bygget, ville også være et upgrade der var til at føle på
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 19:57
Du kan jo spørge om Troels vil demonstrere sine DTQWT, han er osse århusianer.

Ellers er 3W classic et rigtig godt bud. Den synes jeg lyder glat og uanstrengt.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 23:31
Tak for svar.
Jeg kan forstå at frequence's delefiltre ikke er så velsete. Har da også overvejet det. Kunne godt lave en ny frontbaffel osv. Vil dog prøve med nogle større enheder og rimelig høj effektivitet.

Synes også 3W Classic er en spændende konstruktion. Er bare ikke så glad ved tanken om "basrefleksbas". Bliver den lidt oppustede bas et mindre problem i et "stort" kabinet eller kræver det blot perfekt afstemning?

Hvordan er 3W Classic i forhold til TQWT? 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 23:46
basrefleks kan være ganske tør og velartikuleret, det kommer - som med lukkede kabinetter - helt an pÃ¥ afstemningen. Jeg har lyttet pÃ¥ lukkede kabinetter, TL, refleks og kvartbælgehorn, og jeg mener virkelig ikke at der er en vinder. Hver har deres fordele. 

3W Classic kan ikke samenlignes med TQWT overhovedet. Men hvilken skal man foretrække? Det ved jeg ikke, jeg har mest lyttet til Troels DTQWT, som selvfølgelig overgår en lille 3W.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 11:08
OK. 

DTQWT bliver for stor og dyr til mig. Quattro var også en mulighed. Det er ikke helt nemt. Kunne man gøre kabinettet større til 3W classic uden at ændre på filteret og få en smule dybere bys?

Quattro VS 3W classic ? 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 16:46
Andre bud evt på andre konstruktioner...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 21:02
Quattro har ikke megen bas. Kun til brug med varme forstærkere og hjørneplacering, a la Audio Note.

Jeg skal selv til at lave en klon af denne: http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2012 at 08:35
Den ser ogsÃ¥ spændende ud. Vil bare have noget mere membran areal 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2012 at 09:13
SÃ¥ lav en Jensen 1071. Dyr, men det kommer jo med mere membranareal. Den spiller aldeles fremragende; en af hans bedste konstruktioner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz