Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 19>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 10 Jul 2012 at 22:12
Man skal heller ikke nødvendigvis vælge optimum hver gang. Nogen gange vinder mennesket over maskinen!
Refleks: +6dB ved 25Hz kan nok høres. Men: det kommer også an på placeringen, som skrevet....
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 22:19
Det vil sige at den portede spille 6 db højere end den lukkede ved 25Hz har jeg forstået det korrekt?

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 00:04
Man skal så sandelig ikke vælge basrefleks for at få ekstra bas!

Laver man 2vejs eller 2½vejs højttalere hvor en enhed skal varetage både bas og mellemtone gengivelse, er basrefleks i langt de fleste situationer det bedste kompromis.

Iøvrigt er "optimum" blot at optimere frekvensresponsen til at give det -3dB punkt der ligger dybest. Det er på ingen måde et optimum for lydkvalitet, her er der langt flere parametre som også bør optimeres for at opnå den bedste oplevede lydkvalitet.

Det endda ofte sådan, at hvis man optimerer 1 parameter helt vildt, så lider de andre under det. Tag bare en kajak, hvis den skal sejle meget hurtig, så er den også mere vanskelig at holde balancen i. Skal man kunne holde balancen nemt (havkajak) så er den ikke længere hurtig.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 05:50
Kappen: Nu bliver jeg igen forvirretConfused Kan du så svare klart på disse 2 spørgsmål eller er der gråzoner i et eller begge tilfælde. 

1. Er kabinetstørrelsen altid mindre i lukket kontra en portet sub?
2. Hvad er den lydmæssige forskel på de 2 kabinettyper?

Tak for i alle er så venlige at dele jeres viden Smile 
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 08:40

Halløjsa

Jeg er lige væk fra denne tråd i nogle få timer og så går I allesammen helt amok - altså på den gode måde ! Wink
Nu vil jeg gå helt ud på den tynde is her og forsøge mig med en generalisering (stille som et spørgsmål):
Kan man sige det sådan at en sub i et lukket kabinet "ruller af" på en mere behagelig måde?
Og vil det være sådan at rummet ofte vil "hjælpe til" med at forstærke i de dybe toner (under 40-45 Hz)?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:02
Jeg vil med glæde følge med i hvilke svar/forklaringer der kommer. Det er jo ikke altid man selv får stillet de rigtige spørgsmål. Tak herfra det midtjyske Clap
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:08
Originally posted by Svenskeren

Kan man sige det sådan at en sub i et lukket kabinet "ruller af" på en mere behagelig måde?
Og vil det være sådan at rummet ofte vil "hjælpe til" med at forstærke i de dybe toner (under 40-45 Hz)?
 
Ja, et lukket kabinet ruller langsommere af, 12dB/oktav mod refleks 24dB/oktav. Derfor mere lyd under resonansfrekvens - og mindre fasedrej.
 
Rummet hjælper allerede fra 200Hz og nedefter, og under 50Hz ganske meget. Derfor kan en lukket sub mange gange være at foretrække, især hvis den står mellem gulv og væg.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:14
felsby: Hvad mener du med hvis den står mellem gulv og væg? 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:18
err, sorry, jeg mente på gulv, op ad væg! Ermm
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2012 at 09:24
Alt forladt Smile Skal enheden så pege ind mod vægen eller ned mod gulvet. Hvis ikke så forstår jeg ikke at væggen/gulvet kan hjælpe når der ingen port der peger i disse retninger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz