Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 19>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 04 Jun 2012 at 19:39
Dette er kabinettet som det ser ud i dag, med 2 lige store kamre.



Edited by Bapu - 04 Jun 2012 at 19:41
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2012 at 19:43
Dette er kabinettet som jeg har tænkt mig det skulle blive. Altså med 2 enheder der udelukket spiller bas. Jeg har samtidigt lagt skillerummet lidt højere oppe i konstruktionen + at jeg har lavet konstruktionen lidt dybere således at den øverste 2vejs får 15 liter uden dæmpemateriale. Nederste kammer som skal huse de to basenheder vil blive ca 28 liter. Jeg har overvejet at gøre bas modulet aktivt, men det er en ide som jeg meget gerne vil høre jeres mening om. 

Uanset hvad så vil de kabinetter blive brugt til at lave forsøg på så der ikke kommer flere dumme fejl i de næste kasser. 1000 tak for i vil være med til at gøre dette projekt mere overskueligt Smile  Smile



Edited by Bapu - 04 Jun 2012 at 19:57
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2012 at 20:21
Velbekomme.... du spørger bare løs Smile
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2012 at 22:38
Bapu -> Inden du køber dig fattig i enheder, skal du lige overveje følsomheden i en 2½ vejs med 2 basser til at klare baffelsteppet.

Du får let for meget bas, hvis ikke du laver den aktiv, da du i et passivt 2½ vejs filter, med konfigurationen du foreslår, har tre enheder der spiller fuldt niveau i bunden og kun én, der spiller op til diskanten.

Hvis du nu valgte at lave en 3 vejs istedet (med kabinettet du foreslår), vil jeg tro at det måske kan virke med passivt filter og denne enhed til mellemtone
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/271-18-cm-4-ohm-basmellemtone-25-mm-vc/

og to af disse til bas, hvoraf du jo allerede har én (antager jeg, da Frequence har listet en 8 Ohms enhed til det stander kit du linker til):
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/592-18-cm-8-ohm-basmellemtone-32-mm-vc/

Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2012 at 13:31
 Brian, Ronnie og Thor jeg kan høre en rungende enighed imellem jer, så ud fra jeres anbefalinger vælger jeg at gøre således. Kabinetterne jeg har nu bliver bygget færdig (med de kosmetiske fejl de nu engang har fået) og monteret med dæmpemateriale enheder osv så der kan laves et delefilter. Hvis de så kommer til at indfri mine forhåbninger kan jeg jo så bygge et nyt sæt (og denne gang forhåbentlig uden fejl) kabinetter. 

I guder hvor giver denne hobby mig grå hår Wink

Sådan kommer de til at se ud de nye hvis det engang bliver aktuelt. 



God dag til jer alle Smile Smile Smile


Edited by Bapu - 05 Jun 2012 at 13:32
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2012 at 13:39
Brian. Med hensyn til konfigurationen med de 2 basser så krævede det jo et nyt kabinet hvor det jeg har nu ikke ville kunne bruges som test kabinet. Så derfor bliver det sådan denne gang. Jeg er nok lige som mange andre nød til at lære at kravle før jeg løber maraton Confused

Den anden ide kan måske komme på banen en anden gang Smile 
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jul 2012 at 11:43
Det er lang tid siden der er sket noget, men de sidste dage har stået i selvbyggerens tegn. Farve kombinationen er der ændret lidt på. Således bliver kabinetterne sorte og baflerne får en mat klar lak. Den sorte farve er jeg meget utilfreds med, men det kan jeg desværre kun takke mig selv for. Jeg startede med at bejse dem ,men løb tør for bejse. Det vidste jeg næsten godt at det ville ske men da det er en bejse der var købt færdigblandet i silvan tænkte jeg at jeg jo altid kunne hendte mere skulle det blive nødvendigt. Det viste sig så at være forkert. Silvan førte ikke dette produkt længere men kunne sælge mig et træbehandlings produkt som ville give en mat overflade lige som en satin lak in den farve jeg ønskede og det ville samtidigt dække den bejse som allerede var påført, og træstrukturen ville naturligvis stadig være tydelig. Sådan noget ævl. Nu har jeg et par kabinetter som ligner noget der er malet med vægmaling, så lærte man at man ikke bare skal male løs uden at lave lidt forsøg. Nå men det hjælper jo nok ikke at pive her Cry Nu har jeg næsten fået samlet kasserne den første er limet og sat i spænd. Her er lidt billeder - God dag til jer alle Smile





Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2012 at 14:10
Hej
Jeg må sige at du er heldig (jeg går nærmest ud fra at du ikke bor alene). Jeg mener: Der er ikke mange der får lov til at lime højttalerkabinetter midt på køkkenbordet Wink
 
Respekt!! Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2012 at 15:53
Jamen du har da helt ret. Der både en herskerinde og 3 børn i huset udover mig. Men det forholder sig her i huset som i de fleste andre husstande. Når hun har fået sin vilje 1000 gange får jeg min én gang LOL Det er bare et spørgsmål om hvordan man prioritere de få gange man har til rådighed Smile 
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2012 at 20:24
Lyder bekendt på en eller anden måde Wink
Nej - jeg kan ikke tillade mig at hænge min bedste halvdel ud som nogen form for tyran. Hun har en meget sund indstilling til min hobby.
Hun siger sådan her: Jeg kunne jo sætte mig vilje igennem og forlange at han byttet anlægget ud med noget mindre, men hvad vinder jeg ved det? I længden får jeg en ulykkelig mand og det er jo ikke en sejer! Smile
Jeg kan jo ikke anden end elske en kvinde der tænker så logisk! Thumbs Up
 
Jeg kan som underbygning fortælle at mine fronthøjttaleren i vores 7.1 surroundsystem er 178 cm i højden!! Tongue
 
Hilsner
 
PS: Forøvrigt super fedt design du har gang i der. jeg drømmer om selv at få muligthed (og plads) til selv at fuske med noget lignede engang.


Edited by Svenskeren - 08 Jul 2012 at 20:26
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz