Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <12345 19>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 12 Maj 2012 at 20:18
Tak Ronnie.

Planen ind til videre er at kassen skal have en sort bejse eller beklædes med sort skind, selve baflen skal have en mørk rød/mahogni. Derefter lakeres og poleres Smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 18:24
Fedt, flot og anderledes projekt Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 19:44
1000 tak Busk.

Jeg er desværre, ud fra hvad jeg kan forstå på folk herinde, begyndt at tvivle på at de kommer til at lyde ordentlig. Jeg detektere en bred enighed om at de 2 basenheder sidder for langt fra hinanden 480 mm center til center og så er de oven i købet forskudt 50mm. Kan et delefilter kompensere for dette eller er jeg på dybt vand.

MVH Bapu  Smile
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 19:55
 Så blev der endeligt tørvejr i det midtjydske, så jeg kunne komme udenfor og slibe lidt. Fruen har åbenbart noget imod slibestøv i køkkenet, hun mente jeg var en Censored Nå men ud over den fejl der i starten blev lavet med overfræseren kom de 2 af siderne til at se rigtig godt ud efter et par timer med slibeklods og eksentersliber. Så nu mangler jeg kun de sidste 10. 

God søndag til jer alle Smile

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 20:08
Ser sq godt ud.... Glæder mig oz til jeg får slebet mine små kasser. Forhåbentlig næste weekend....;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2012 at 22:00
Ja der er noget at gå i gang med Smile Hvordan skal din køkken perle overfladebehandles, olie, lak og bejse lakbejse eller måske bare klar lak?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2012 at 08:27
Jeg regner med at de blot skal have en gang olie...Smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2012 at 20:41
Endelig skete der lidt mere troede at den var hjemme, men mine øjn er åbenbart ikke helt så gode for da jeg havde fået påført bejsen måtte jeg indse at der var et par steder som sliberen ikke havde været grundig nok. #%& død og ulykke. Nå men jeg må jo igang med sliberen igen Cry

Den lille lyse 4kant for neden er den fejl der blev lavet i starten med overfræseren. Den er jeg desværre nød til at leve med.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2012 at 22:21
Originally posted by Bapu

Jeg er desværre, ud fra hvad jeg kan forstå på folk herinde, begyndt at tvivle på at de kommer til at lyde ordentlig. Jeg detektere en bred enighed om at de 2 basenheder sidder for langt fra hinanden 480 mm center til center og så er de oven i købet forskudt 50mm. Kan et delefilter kompensere for dette eller er jeg på dybt vand.

Hvis delefilteret laves som en 2.5 vejs, dvs. at nedre bas afskæres langsomt over fx 500Hz og øvre bas kører fuld styrke til diskanten (og sådan bør det i alle tilfælde laves), har du overhovedet ingen problemer med placeringen af dine enheder - tværtom!
1. Ved en "delefrekvens" for nedre bas på 500Hz er bølgelængden ca. 0.8m, så højdeforskellen på 0.48m er godt det halve af denne bølgelængde. Det er langt bedre end hvad man kan opnå ved en deling til en diskantenhed, hvor man skal være heldig for at afstanden mellem centrene kommer ned på 1 bølgelængde!
1a: Når de to enheder spiller bas, vil de pga. afstanden koble forskelligt til rummet. Det er en fordel, da stående bølger svækkes.
2. Når man på tilsvarende vis regner på den vandrette afstand på 0.05 m finder man hurtigt ud af at det er totalt uden betydning.

Kort sagt: vær overhovedet ikke nervøs, tværtom siger jeg tillykke med et virkeligt originalt design. Og jeg skal nok holde mig fra vitser i stil med "det swinger!" Cool


Edited by felsby - 19 Maj 2012 at 22:28
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2012 at 22:41
 

Hvis delefilteret laves som en 2.5 vejs, dvs. at nedre bas afskæres langsomt over fx 500Hz og øvre bas kører fuld styrke til diskanten (og sådan bør det i alle tilfælde laves), har du overhovedet ingen problemer med placeringen af dine enheder - tværtom!
1. Ved en "delefrekvens" for nedre bas på 500Hz er bølgelængden ca. 0.8m, så højdeforskellen på 0.48m er godt det halve af denne bølgelængde. Det er langt bedre end hvad man kan opnå ved en deling til en diskantenhed, hvor man skal være heldig for at afstanden mellem centrene kommer ned på 1 bølgelængde!
1a: Når de to enheder spiller bas, vil de pga. afstanden koble forskelligt til rummet. Det er en fordel, da stående bølger svækkes.
2. Når man på tilsvarende vis regner på den vandrette afstand på 0.05 m finder man hurtigt ud af at det er totalt uden betydning.

Kort sagt: vær overhovedet ikke nervøs, tværtom siger jeg tillykke med et virkeligt originalt design. Og jeg skal nok holde mig fra vitser i stil med "det swinger!" Cool
[/QUOTE]

1000 tak for roserne felsby. Det var en dejlig ting at få af vide at designet ikke ville ødelægge lyden. De havde været træls at havde brugt så mange timer på et kabinet for at finde ud af at det var umuligt at konstruere et delefilter pga af et tosset design. Med hensyn til vitserne så er jeg overrasket over at der ikke er kommet flere Big smile Men det er nok bare fordi jeg har en sygelig trang til at belemre andre min egen små perverteret humor Clown
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz