Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <1234 19>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 10 Maj 2012 at 22:51
Originally posted by Bapu

Thor: Det lyder meget rigtig i mine øre. Hvad er fordele/ulemper når man taler vandbejse i forhold til spritbejse? 



spritbejdse er hurtigere. Tilgengæld skal man også være lidt mere rap på fingrene, det tørre jo på nogle få minutter. Vandbaseret bejdse tager nogle dage at tørre ordenligt op. Men her er der bedre tid til at nå at fordele det ordenligt, da træet kan suge lidt forskelligt. Men jeg købte en lille smule af begge dele og prøvede det først på en stump træ. det koster lidt. Men det mener jeg kun er godt givet ud, inden man får sjasket hele ens højttalerprojekt til Wink
Man kan vist godt få vandbaseret bejdse som tørre lidt hurtigere end den jeg valgte. Men det har vist også noget med indtrængningen af gøre. Jeg har snakket med både Sadolin og Flugger. Og jeg syntes Flugger var nemmest at snakke med. Men det var også fordi at jeg ville have en bestemt toning i min bejdse.
Man kan også oliere, Det er dejligt nemt. Da du får en rimelig modstandsdygtig overflade, samt glød i samme omgang. Det er også billigere.
Flugger tog ca 300 kr for ca 0,7 liter bejdse med toning. Men du kan få en liter køkkenbordsolie med eller toning i fra Sadolin, til ca 130 kr.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2012 at 23:40
Sjovt og flot projekt :)
 
Er basserne lige over for hinanden ? 
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 00:54
Thor:  Det var en lærerig fortælling, tak for det. Jeg troede ikke man måtte bruge vandbejse når der var tale om limede plader, men vi lære heldigvis så længe vi lever. Eftersom at vandbejsen er nemmere at arbejde med vil jeg helt klart vælge den til mit projekt Smile Jeg har et lille hul i et af finerlagene. Findes der en spartelmasse som kan suge bejsen?
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 00:58
1000 tak JAV Smile Nej basserne står ikke helt over for hinanden. Er det et problem, og hvis det er er det så noget delefiltret kan korrigere? 
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2012 at 21:15
Hvordan kan det være at mit anti virus program begynder at hyle og skrige når jeg går ind på side 2 i denne tråd? Er der andre der oplever det samme. Jeg bruger avast free version.....
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 02:40
Det bliver i det hele taget et problem med den nedre bas. Den ville jeg flytte tæt på diskanten.
Sidder de meget forskudt, hvis du flytter den ?
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 12:28
Jeg kan kun flytte den 40mm længere op. Jeg kan derimod bytte om på diskanten og den øverste bas, men så er de 2 basser forskudt med 60mm mod de 50 de er nu. 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 16:27
Originally posted by Bapu

Thor:  Det var en lærerig fortælling, tak for det. Jeg troede ikke man måtte bruge vandbejse når der var tale om limede plader, men vi lære heldigvis så længe vi lever. Eftersom at vandbejsen er nemmere at arbejde med vil jeg helt klart vælge den til mit projekt Smile Jeg har et lille hul i et af finerlagene. Findes der en spartelmasse som kan suge bejsen?


Spartelmasse? Jeg ville da lade kabinettet stå i sit oprindelige materiale og blot slibe det til. Hvis du har brugt normal snedkerlim til at samle kabinetterne, så suger det ikke helt så meget som endetræet, som jo udgør ca 50% af dine kabinetter. Men så længe du har tørt limen grundigt af, lige efter det er samlet, dvs at det ikke er flydt ud og suget op i endetræet, så er der ikke så meget tilbage at slibe.Så længe træet passer pænt sammen, så vil du jo kun have en meget lille mængde lim i samlingen, så snart du har slebet kassen til. På den måde behøver det ikke betyde så meget at limen ikke suger lige så meget som endetræet. Desuden er samlingerne jo på langs med finerens lag. Og derfor vil det jo blive "skjult" i det samlede resultat.

Jeg har forsøgt med at fylde "huller" op med træmasse. Men det suger lidt anderledes. og derfor bliver det nemt synligt. Det kommer lidt an på hvor clean looked skal være. Jeg har bejdset mit mørkt, med en glans 50 lak. Og derfor ses det ikke helt så tydeligt at der er småfejl.

Hvad angår antivirus. så kan det ske at den brokker sig pga andre infektioner. derfor kan du med fordel benytte disse 2 gratis programmer, med windows opstartet i fejlsikret tilstand:
http://www.safer-networking.org/dk/mirrors/index.html
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Malwarebytes er nok det bedste. Men Spybot plejer også at kunne finde det meste.

Det er ikke sikkert at det er det som driller. Jeg har endnu ikke oplevet problemer her på sitet, med hverken, Norton, security essential, avast osv.

Men det skader ikke lige at scanne maskinen. Grunden til at det skal forgå i fejlsikret tilstand, er fordi at windows på denne måde kører med et minimum at opstartede programmer. Hvilket også gør det nemmere at fjerne eventuelle infektioner.

Hvis du allerede har købt dine enheder, så skulle det da være muligt blot at dele ved højest 600 hz. på den måde skulle det ikke være et problem at placere bas og mellemtone helt op til 30-40cm fra hinanden. Tilgengæld er det vigtigt at mellemtone og diskant sidder tæt, for at du kan dele i nærheden af de ca 2500hz. Jeg syntes personligt ikke at en 6½" spiller godt, over denne frekvens. det er den for gumpetung til. Men det er blot min personlige smag Smile
Jeg syntes personligt heller ikke at diskanter spiller godt når de spiller under ca 2500hz. ca.
Men jeg er nok ikke den bedste at spørge ang passive filtre, da jeg har begrænset erfaring i denne retning.
Men det er en god ting at dine mellemtone får nogle liter at spille i. Det er blevet testet flere gange at noget af det vigtigtste for en god mellemtonegengivelse. er at den får noget luft at spille i. Alt det der med paralelle flader, stående bølger osv, skulle kunne undgås ved at benytte en god omgang intern dæmpning med axustliux eller noget i den stil.

Det kan også betyde en del, at din diskant lige sidder en enkelt eller 2 cm til den ene side, så den ikke har samme afstand til alle kanter, det giver nemlig kantdifraktioner, når lydbølger udbreder sig omkring et skarpt hjørne. Så derfor kan det også med fordel betale sig at runde kanterne lidt. Men det kan jo selvfølgelig gå ud og det samlede look.
Her er en kort forklaring på "problemet":
http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/tweeter%20diffraction.html
Søg selv på google. Der er masser om emnet. det er derfor at jeg har lavet facetafskæring, med blødt rundede kanter. det giver nemlig ganske få difraktioner.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 19:14
1000 tak Thor for de gode svar.

Årsagen til det med spartelmassen er at jeg havde et lille uheld i en af pladerne med overfræseren, der kom et lille vulk ind i hele pladen da jeg fræste den anden sidste. Eftersom jeg ikke havde en ekstra måtte jeg desværre bruge denne selv om det ikke er optimalt. den side af højttaleren bliver ikke at se i daglig brug men det skal helst laves så godt som muligt. Jeg regnede med at de skulle behandles på samme måde som dine (bejses og lakeres) bare i nogle andre farver. Mørk mahogni og sort som på tegningen.


Nu skriver du at de 2 bas enheder godt kan være 30-40 cm fra hinanden, men kan de være 48 cm altså fra centrum af enhed til centrum af den anden enhed?

Enhederne har jeg de fleste af. Diskant og bas/mellemtone fra dette kit http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/682----fx-m-scs/ og så regnede jeg med at den ekstra basenhed skulle være magen til den fra kittet. De 2 ekstra basser er dog ikke købt hjem endnu.

Igen 1000 tak for hjælpen Big smile
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2012 at 19:40
spændende, hvad havde du regnet med af farve?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz