Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 19>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 11 Jul 2012 at 22:48
Med den kasse som de anbefaler på 44*44*46 må den indvendige volumen for en kasse med 22mm MDF da være: 

(4.4 - 2*0.22) * (4.4 - 2*0.22) * (4.6 - 2*0.22) = 65.2 L

Med en port på 9.5cm og en længde på 30cm svarer det til en portfrekvens på 29.5Hz.

Det giver alt andet end hvad jeg vil kalde en god basrefleks afstemning. Det giver overshoot på frekvensgangen, ringning på stepresponsen, ikke ideel membran udsving ved lave frekvenser. Samt dårlig transientrespons.

Vil du have dyb bas i et lille kabinet bør du som tommelfingerregel gå efter lukket eller slave, hvor lukket vil være den "bedste" bas og slave vil være "mest og dybest"
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 10:25
Ser du det kunne jeg forstå Smile Ikke den 3-2nd sidste linie, men alt det andet. Det er da rart når selv ikke tekniske mennesker som jeg kan forstå tingene. 1000 tak for en forståelig forklaring. Nu er der kun et spørgsmål tilbage i denne sammenhæng. 
Hvor stor eller hvordan er forskellen på den lukkede kontra den med slave? Læste godt (lukket eller slave, hvor lukket vil være den "bedste" bas og slave vil være "mest og dybest") det du skrev, men vil godt vide lidt mere hvis det kan forklares. Eller er vi der hvor det er ørene der skal afgøre tingene.





Edited by Bapu - 12 Jul 2012 at 11:16
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 11:43
Jeg fornemmer at vi er kommet i skole hos en virkelig professionel amatør nu (kappen)! Tongue - og det er jeg bare glad for, fordi det er altid sjovt at lære noget.
 
Jeg sidder nemlig nu med nogle af de samme tanker som Bapu:
Hvad er "rigtigt" og hvad er "forkert"?
Jeg synes jo at idéen om et lukket kabinet med en slave enhed lyder meget spændende og jeg kunne ikke lade være med at liiiige kigge lidt i min udregner på den løsning.
 
Hvis jeg holder mig til de samme ca 60-65 liter, som jeg allerede har bestilt, så virker det som om at jeg kunne få noget dybere bas ved at anvende en slave.
(her kommer forslaget godt nok til ca 50 liter kabinet, men jeg ved ikke om det bliver noget negativt)
 
Noget helt andet er at jeg muligvis benytter en helt forkert kalkulator Confused - "bandpass" er det engelsk for "lukket kabinet med slave" eller er jeg helt ude og cykle Embarrassed
 
Og vil man normal anvende en slave med samme dimensioner som den aktive enhed?
 
Se lige nedenfor her og kom gerne med kommentarer:
 


Edited by Svenskeren - 12 Jul 2012 at 12:11
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 11:58
Jeg har set flere steder hvor der er brugt to slaver til en aktiv om det er overkill ved jeg bestemt ikke noget om. Men for mit eget vedkommende er det en der spiller rent og dybt ved lav styrke. jeg spille utroligt sjældent højt Smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:02
Hvis man vil bruge slavebas, er det en rigtig god i de at bruge to slaver pr. aktiv enhed - som også B&O gør det med deres BeoLab 2 og 3.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:09
Hvad så med selve lydkvaliteten. Slave kontra lukket kabinet? Nu tænker jeg ved lav/almen lydstyrke?




Edited by Bapu - 12 Jul 2012 at 12:10
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:28
Felsby:
 
Har du adgang til en kalkulator som kan lave en udregning med 1 aktiv og 2 slaver?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:39
Svenskeren: Vil du stadig have de 2 tårne til at stå når du får bygget dine subs, eller vil du sætte mdmérne på standere?
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:49

Jeg skal helt sikkert beholde det hele!!! Thumbs Up

Min plan er lidt følgende:
 
De 2 nederste subber (1 i hver side) skal spille sammen med midter-modulet
De 2 øverste subber skal fungere som subber til min centerhøjttaler
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2012 at 12:55
Når vi snakker subwoofere generelt er flere dårlige subs bedre end få gode.

2 i hjørnerne eller sidevægge er altid bedre end 1. 4 i hjørner eller langs sidevæg er meget bedre end 1.

Om man skal gå efter lukket eller Slave, må være op til en selv at vurdere hvad ens egne behov er.



Som med 2 slaver ved 70L giver -3dB ved 27Hz og -6dB ved 22.5Hz. Det går altså DYBT.

Groupdelay er meget kontrolleret og når først 10ms ved 30Hz. - Det må siges at være flot.

Stepresponse er kontrolleret og rolig.

Systemet er også ret lineært overfor ophedning af svingspolen, Det vil ikke ændre karakter efter lydniveau.

Membranudsving er minimalt og godt kontrolleret til under 18Hz. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz