Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V9.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V9.0

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V9.0
    Posted: 07 Jan 2013 at 14:06
Originally posted by Frost

Hvis du søger lidt her på forum så har jeg faktisk engang lavet en lille ht med 12m og en xt25neo. Har du set den? Er spændt på dit resultat :) men der er altså mere fylde i bunden på peerless enheden, i hvert fald som jeg husker det :)

Mvh Rune

Hej Rune

Den har jeg ikke lige set. Var det efter samme princip med slaver und so weiter, ellers er det vel ikke sammenlignelig? Har du et link?

(men som jeg også skrev tidligere, så vil tiden vise om det kommer til at fungere. Ellers ryger de 4" Peerless i)
Mvh.
Friman
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 09:34

Hey..
Det er ikke samme princip med slaver osv, men det var basrefleksafstemt, og i min verden så er det "næsten" det samme. Luftmassen i porten gør jo det samme som slavernes membran. 
Men det er også bare min erfaring, og synes faktisk at den smule bas 12Meren gav, lød ganske fornuftigt. Delt ved 80Hz spillede de rigtigt fint sammen med min sub. 


Men kan se at billederne er væk :( 

De havde en snorelige frekvensgang, og var ret let at lave filter til. 

Men jeg synes ikke at peerless 4"eren er så ringe, som man skulle tro i forhold til prisen på de 99,- lige nu.
Jeg spiller stadigt på mine små hvide og synes de gør det forbavsende godt. Mit umiddelbare indtryk er også at de fleste der hørte dem til julefrokosten i år kunne lide dem. 

Mine små med 12M er blevet skilt ad igen, da jeg ikke synes jeg kunne forsvare at bruge en så dyr mellemtone til så lille en ht. den kom aldrig rigtig til sin ret i min konstruktion i hvert fald. LOL

Mvh Rune







Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 09:42
Originally posted by Frost


Hey..
Det er ikke samme princip med slaver osv, men det var basrefleksafstemt, og i min verden så er det "næsten" det samme. Luftmassen i porten gør jo det samme som slavernes membran. 
Men det er også bare min erfaring, og synes faktisk at den smule bas 12Meren gav, lød ganske fornuftigt. Delt ved 80Hz spillede de rigtigt fint sammen med min sub. 


Men kan se at billederne er væk :( 

De havde en snorelige frekvensgang, og var ret let at lave filter til. 

Men jeg synes ikke at peerless 4"eren er så ringe, som man skulle tro i forhold til prisen på de 99,- lige nu.
Jeg spiller stadigt på mine små hvide og synes de gør det forbavsende godt. Mit umiddelbare indtryk er også at de fleste der hørte dem til julefrokosten i år kunne lide dem. 

Mine små med 12M er blevet skilt ad igen, da jeg ikke synes jeg kunne forsvare at bruge en så dyr mellemtone til så lille en ht. den kom aldrig rigtig til sin ret i min konstruktion i hvert fald. LOL

Mvh Rune

Mange tak for respons!

Hmmm... De skulle gerne kunne fungere uden sub, da de skal spille i køkken/alrummet...Ermm

Må lige tænke hvad der skal gøres. Uanset hvad, så passer begge enheder i hullet i kassen, så begge kan anvendes hvis det skulle gå galt...Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 09:51
Ja det er jo bare at prøve :) Men det er helt sikkert en rigtig flot konstruktion, er helt misundelig på de kabinetter :P
Mvh 

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 09:52
Originally posted by Frost

Ja det er jo bare at prøve :) Men det er helt sikkert en rigtig flot konstruktion, er helt misundelig på de kabinetter :P
Mvh 


Thumbs Up

Er også selv ret glad ved dem...Embarrassed
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 09:11
Så kom postmanden forbi med lidt terminal-lir til de små....Big smile


Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 09:12
Kan de overhovedet være bag på de små højttalere ? LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 09:23
Jeg tror (håber) liiiiiige det går.....Big smile

Det er ikke fordi de skal kunne bi-wires, men det er nu engang nemmere når der skal laves filter...Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 10:48
Originally posted by friman

Jeg tror (håber) liiiiiige det går.....Big smile

Det er ikke fordi de skal kunne bi-wires, men det er nu engang nemmere når der skal laves filter...Wink
præcis
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2013 at 20:17
Hej Friman

Nu ved jeg ikke hvor langt du er kommet i processen med delefilter osv endnu, men hvis du gerne vil have lidt lyd i kassen, så har jeg et "test" filter som jeg måske tror vil fungere nogenlunde i din ht (hvis du bruger peerless bassen). 
jeg er godt klar over at det selvføligelig ikke er det samme som at få designet et filter der passer lige til din konstruktion, men her er et forsigtigt filterlayout  til ca dine kabinetdimensioner. Selvfølgelig vil jeg anbefale et filter der er trimmet ind til højtaleren.. dæmpning af diskant må du gøre efter gefühl på serie og parallelmodstanden.
men om ikke andet, så kan det jo være du havde lidt delefilterstumper liggende, og så kan du jo få lidt forsigtig lyd i den flotte ht :)


håber du kan bruge det til noget. :)

Mvh 
Frost

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz