Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V9.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V9.0

 Post Reply Post Reply Page  123 11>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V9.0
    Posted: 01 Maj 2012 at 11:53
BLOD, SVED, OG KRYDSFINER......Big smile
 
Det har stået lidt stille på det seneste mht. det store projekt ( http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=821&title=speakers-v80 ).

Til gengæld er der arbejdet intenst på et mindre sæt højttalere til køkken/alrummet. Det er meningen at begge par skal være færdige samtidig, så RABU kan lave filter på begge sæt på en gang. Der er jo et stykke vej fra djævleøen til Silkeborg, så der er jo ingen grund til at køre flere gange end højest nødvendigt... Wink

Hér en lille tegning af projektet:
 

Højttalerne bliver bestykket med en SS9800 dome og en Peerless 4" bas/mellemtone fra SLS serien, magen til dem der er andre tråde om hér på sitet, og samme bas/mellemtoner som bla. også System Audio bruger i nogle af deres mindre modeller.
Der kommer så en slave enhed i begge sider i stedet for basrefleks. Det er langt mere optimalt i så små konstruktioner, både af hensyn til det endelige output i bassen, samt at det er meget svært at få plads til en stor nok refleks i så lille et kabinet....

Lidt billeder fra byggeriet:




Opskæring og prøveopstilling. Alt udført i 9mm birkekrydsfiner... Very Happy





Som det fremgår af ovenstående, så skar jeg ned indvendigt med afkorteren, således at der kun var de små hjørner tilbage som skulle fjernes med stiksaven.





Og herover min "form" til at lime alle skiverne sammen i. Der blev limet op i 3 sektioner som så slutteligt var nemmere og håndtere og lime sammen...





Formen i brug, og foret med afdækningsplast, så det hele kan skilles ad igen... Wink





Herover de første 2 sektioner limet sammen...



Og slutteligt begge kasser limet færdige, og klar til at blive rettet lidt med høvl, og så en hulens masse slibearbejde.

Det er en pænt langsommelig proces, og man kan vel lave 10-15 sæt på samme tid hvis man blot lavede en traditionel kasse, men jeg håber på det gir geviinst såvel visuelt som lydmæssigt når de en gang bliver helt færdige.... Very Happy

More to come so stay tuned.... Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 09:06
Disse sandwichkonstruktioner (hedder det ikke "translam" hos broderfolket?) er fantastisk flotte. Og de må også være stendøde vibrationsmæssigt. Men sikke et arbejde. Respekt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 09:26
Originally posted by felsby

Disse sandwichkonstruktioner (hedder det ikke "translam" hos broderfolket?) er fantastisk flotte. Og de må også være stendøde vibrationsmæssigt. Men sikke et arbejde. Respekt!


Jeg er faktisk noget overrasket over hvor meget mere stive og døde kabinetterne føles. Det er virkelig total stift, og kan ikke trykkes en milimeter.... Ret vildt faktisk!

Så jeg håber da også at det er hørbart i det endelige resultat...;)

Edited by friman - 03 Maj 2012 at 09:50
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 10:04
Har du overvejet hvordan du vil montere skruerne til enhederne i kabinettet?
Krydsfiner flækker jo nemt, når man skruer skruerne i i den retning.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 10:06
Originally posted by ham_den_lange

Har du overvejet hvordan du vil montere skruerne til enhederne i kabinettet?
Krydsfiner flækker jo nemt, når man skruer skruerne i i den retning.
Jeg går udfra at det kan lade sig gøre hvis blot jeg borer for. Derudover så er der heldigvis en god kant/flance på de her enheder, så jeg ikke kommer alt for tæt på kanten...
 
Alternativt, så kan jeg jo blive nødt til at bore op til islagsmøtrikker og så bolte dem fast.
 
Time will tell....Smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 13:12
Det ser godt ud Friman, håber det hårde arbejde med først at save, lime, slibe osv lønner sig i den sidste endeThumbs Up 
Altid på vej...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2012 at 13:13
Originally posted by Larsen

Det ser godt ud Friman, håber det hårde arbejde med først at save, lime, slibe osv lønner sig i den sidste endeThumbs Up 
Takker!
 
Jamen det gør jeg så sandelig da også........Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2012 at 17:25
Det ser Spændende ud Friman. Jeg er selv i gang med en lagkage, dog med en lidt anden form. Jeg vil oprette en tråd senere på dagen. Glæder mig til at se hvordan dine perler udvikler sig.

MVH. Bapu Clap
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2012 at 17:50
Originally posted by Bapu

Det ser Spændende ud Friman. Jeg er selv i gang med en lagkage, dog med en lidt anden form. Jeg vil oprette en tråd senere på dagen. Glæder mig til at se hvordan dine perler udvikler sig.
MVH. Bapu Clap


Takker, og velkommen til.....;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2012 at 18:00
Mange tak Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz